Počasí

Počasí Zdroj: Profimedia

Do roku 2060 stoupne podle vědců v Česku teplota o 2,5 °C

Do roku 2040 má podle vědců průměrná teplota v České republice stoupnout minimálně o 1 °C a do roku 2060 až o 2,5 °C. Přibude tropických dnů, kdy teplota překročí 30 °C a ubude naopak mrazových dnů. Vzrůst má také počet letních dnů, tedy dnů, kdy je teplota nad 25 stupňů. V letech 2040 až 2060 jich přibude až 35. Experti z Katedry fyziky atmosféry Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy dnes zveřejnili závěry nejnovější studie o změnách klimatu na území ČR. Vlny veder mohou vážně ovlivnit produktivitu práce i zemědělství, upozorňují.

"Závěry studie ukazují, že v rámci modelových situací pro budoucí období dochází k jasnému zvýšení teplot. To se pohybuje v intervalech od 1,5 do 2,5 stupně pro různé varianty výsledků. Dívali jsme se na krátkodobý a střednědobý výhled a zároveň různé emisní scénáře, které hodnotí podmínky. Jednak, že se emise stabilizují a budou regulovány, jednak podmínky, kdy emise nejsou regulovány," řekl ČTK vedoucí Katedry fyziky atmosféry MFF UK Petr Pišot. Celá vědecká studie bude k dispozici první týden v červenci.

Vědci předpokládají, že vlny veder a období sucha postihnou celou ČR, nejvíce jižní Moravu. Vyšší teploty se projeví zejména v Praze a Brně, tedy ve velkých aglomeracích. Zesílí vliv takzvaných tepelných ostrovů.

V letech 2015 až 2039 počet tropických dnů v průměru ročně vzroste o dva až šest. V období 2040 až 2060 má v ČR podle vědců být dokonce o 8 až 12 tropických dnů více. Zjistili také, že poroste počet vln veder, tedy sérií šesti a více dnů s nadprůměrnými teplotami. Těch bude pravděpodobně až o pět ročně více. Největší nárůst veder by měl být na jižní Moravě v oblasti mezi Znojmem a Hodonínem. Naopak klesne počet ledových a mrazových dnů.