Stavba prodloužené trasy A

Stavba prodloužené trasy A Zdroj: Profimedia

Dostavba metra A má problém, v hledáčku ji má antimonopolní úřad

Stavba metra A se táhne už od roku 2009. Několikrát a mnohonásobně byla kvůli plánované nové trase měněna městská hromadná i veřejná dopava. Na místech budoucích stanic jsou staveniště, na nichž se stále pracuje. Přes to má nyní stavba problém, a to s antimonopolním úřadem.

Stavbou prodloužení metra A do Motola se zabývá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Informaci ČTK potvrdil generální ředitel pražského dopravního podniku Jaroslav Ďuriš. Antimonopolní úřad podle předsedy Petra Rafaje prověřuje podnět týkající se zakázky na stavbu. Správní řízení zatím nezahájil. ÚOHS se dostavbou metra zabýval už v minulosti.

Stavbu nového úseku metra provázejí problémy. Ministerstvo dopravy loni krátilo strop pro čerpání evropských dotací. Dopravní podnik, který je stoprocentně vlastněn Prahou, vypořádává problematické faktury za vícepráce, které při stavbě vznikly. Interní audit navíc upozornil na řadu nesrovnalostí, které stavbu provázely. Odhalil mimo jiné některá pochybení v řízení projektu. Podle vedení dopravního podniku ale neprokázal vznik škody.

Plánovaný rozpočet zhruba šestikilometrového úseku metra je 22,5 miliardy korun. Podle Ďuriše bude konečný účet možná o dvě miliardy nižší. Z evropských fondů má na stavbu přijít 7,5 miliardy korun. Praha navíc čerpá jedenáctimiliardový úvěr z Evropské investiční banky (EIB). EIB si na konci loňského roku vyžádala některé podklady, mimo jiné i výsledky interního auditu.

EIB již samotnou půjčku schválila a jsou hotovy i smlouvy mezi bankou a Prahou. Zástupkyně ředitele magistrátu Zdena Javornická ČTK potvrdila, že s vyplacením peněz čeká EIB pouze na rozhodnutí ÚOHS. "Pokud úřad uvede, že je vše v pořádku, vyplacení peněz nic nebrání," řekla. Na trase jsou čtyři stanice - Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol. Stavba začala v roce 2009. Zkušební jízdy začnou na jaře příštího roku.