Karel Schwarzenberg

Karel Schwarzenberg Zdroj: Profimedia.cz

TOP 09 měla předvolební klip v komerčním rádiu. Porušila tím zákon?

Politické strany mají obecně zakázanou reklamu v rozhlase a televizi. Výjimkou jsou klipy stran v České televizi a Českém rozhlase. TOP 09 ale vysílá svůj předvolební klip i v komerčním rádiu. Na problém upozornila Strana svobodných občanů na svém webu.

Zákon o provozování rozhlasového a televizního vysílání zakazuje reklamu na cigarety, náboženskou reklamu a také – politickou reklamu. Je to proto, aby si voliče nemohla „koupit“ strana nebo politik, kteří mají nejvíc peněz.

Paragraf 48 Zákona o rozhlasovém a televizním vysílání zakazuje reklamu politických stran i reklamu kandidátů na poslance. Podle tohoto zákona „Provozovatelé vysílání nesmějí zařazovat do vysílání…obchodní sdělení politických stran a hnutí,“ přičemž „pro účely tohoto zákona se obchodním sdělením rozumí reklama.“

Navzdory tomu běžel na komerčním rádiu Evropa 2 v reklamních blocích klip strany TOP 09 s kašlajícími lidmi a se slovy Karla Schwarzenberga „Nekašlete na tyto volby…“ (stalo se tak v 18:18 hodin nebo 16:46 ve čtvrtek 22. května).

„O klipu na radiu Evropa 2 víme. Nebyla to reklama, ale výzva, aby lidé šli volit. Nejedná se tedy o volební spot, ale o výzvu k volbám, kde nezazní ani „TOP 09“, ale dokonce ani slogan, který TOP 09 zvolila v kampani před volbami do Evropského parlamentu. O porušení zákona se proto nejedná. “ uvedla Martina Týblová, tisková mluvčí TOP 09.

O podobném údajném porušení zákona jednala Rada pro rozhlasové a televizní vysílání už loni, když v televizní reklamě na vodňanské kuře vystupoval lídr hnutí ANO Andrej Babiš. Tehdy ale Rada vzala v úvahu to, že zadavatelem nebyla politická strana, ale akciová společnost Vodňanská drůbež a že reklama propagovala politika jen nepřímo, když hlavním jejím předmětem byla potravina.

Rada tehdy uvedla: „Pokud by se obchodní sdělení Vodňanské kuře stalo předmětem správního řízení pro porušení zákazu politických obchodních sdělení, obhajoba by tedy logicky a zcela nepochybně spočívala mimo jiné na argumentu, že podnikatel Babiš má právo propagovat svoje produkty, a že toto jeho právo nemůže být zpochybňováno jen pro to, že je zároveň politicky aktivní.“