Hyundai CZ

Hyundai CZ Zdroj: Facebook Hyundai CZ

Bez cizího kapitálu by si Češi ani neškrtli. Táhne je nahoru

Průmysl momentálně oživuje a táhne celou ekonomiku z recese. Český statistický úřad ale zjistil, že zásluhu mají na tom jen odvětví, která jsou pod kontrolou zahraničního kapitálu.

V posledních dvou letech, 2012-13 přežilo dobře jen pět sektorů zpracovatelského průmyslu. Jde o nejdůležitější průmyslové obory, které zajišťují přes polovinu výroby. Jako vždy jde především o výrobu automobilů, která činí na celkové produkci osmnáct procent. Na to je navázaná výroba elektrických zařízení (elektromotory), která s automobilovou výrobou souvisí a výroba pneumatik.

Mezi úspěšné patří i výrobci „kovových konstrukcí", kam patří i výroba ocelových stojanů pro proklínané solární panely. Daří se také výrobě strojů do továren a energetických podniků. Zdvojnásobila se výroba tramvají a lokomotiv, ale to samo o sobě je jen dvě procenta celkové výroby.

V posledních letech tento podíl roste. Jak dnes uvádí deník Insider, v roce 2005 zajišťovaly tyto obory 47 procent celkové průmyslové produkce, loni to bylo 55 procent.

Všechno ostatní jde naopak dolů. Týká se to hlavně výroby stavebních materiálů a hutnictví, chemického a potravinářského průmyslu. V minulých dvou letech zaznamenali největší ztráty horníci, protože jim konkuruje levné americké uhlí. Končí také zlatá doba některých montoven. Výroba počítačů se z Česka přesouvá dále do východní Evropy.

Podle Českého statistického úřadu v automobilovém průmyslu zajišťují zahraniční firmy 94 procent výroby, jde o Škodu, PSA a Hyundai a dodavatele dílů. Dvě třetiny produkce jde na vrub podnikům s cizími vlastníky i v továrnách na pryže, plasty a elektromotory. Tady vede Siemens. V potravinářství, hutích a chemii je podíl čistě českých firem poloviční.

Jak je vidět, pokud jde o ekonomiku, je volání „Čechy Čechům“ poněkud neproduktivní. Zahraničním vlastníkům se prostě daří v době po světové krizi v roce 2008 lépe organizovat práci. Například automobilky snížily vzdor krizi za celou dobu počet zaměstnanců jen o dvacetinu.

Přes všechny ideologické řeči je to marné. Orientace na export a západní trhy je pro nás úděl. S tím jdeme nahoru i dolů. Jen je třeba myslet trochu dopředu, co se stane, až jednou automobilový průmysl a podobné firmy od nás odejdou jinam. Co budou potom dělat hrdí Češi a co nabídnou. Uvažovat o tom až dnes už je pozdě.