nahoru

iHudba po česku. Jak Češi přijali otevření internetového obchodu iTunes od Applu?

Petr Vnouček14. listopadu 2011 • 06:00
iHudba
iHudba
• foto: 
Profimedia.cz

Kdepak po pádu socialismu. Ani po vstupu do NATO nebo Evropské unie ... Českým fanouškům značky Apple se Západ plně otevřel teprve letos v září. Po dlouhých letech čekání mohli začít nakupovat hudbu v celosvětovém internetovém obchodu iTunes Store. A své zemi neudělali ostudu – na konci prvního měsíce vévodila žebříčku nejstahovanějších singlů nejnovější píseň Václava Neckáře Půlnoční.

 

Cesta iTunes Store do českých končin trvala plných deset let. Pro tuzemské majitele iPhonů a dalších iZařízení, kteří nechtěli hudbu krást, bylo doposud stahování hudby malým očistcem. Buď nakupovali jinde a hudbu nahrávali do zařízení „ručně“, nebo se vydávali za uživatele ze zemí (například Německa), kde už on-line obchod Applu fungoval. Není divu, že se předháněli v odhadech, kdy se světový obchod otevře i pro ně. Ten den přišel 28. září, a jak má Apple ostatně ve zvyku, obešel se bez nabubřelé reklamní masáže. O tu se postarali dodatečně sami zákazníci.

 

Přestože alba i jednotlivé skladby vyjdou Čecha v přepočtu dráž než obyvatele USA (Apple se drží poučky amerických internetových prodejců jeden dolar rovná se jedno euro) a provozovateli připadne zhruba třetina ceny z každé prodané položky, na nezájem si hudební vydavatelé rozhodně nemohou stěžovat.

 

Nejprodávanější píseň – Půlnoční ze soundtracku k filmu Alois Nebel –, kterou nazpíval miláček národa Václav Neckář, si podle Michala Kocha z vydavatelství Supraphon během října stáhlo okolo tisíce uživatelů. Zaplatili za ni 0,99 eura, což je také nejčastější cena dostupných singlů. Pro Supraphon to nebylo žádné překvapení; s distribucí přes iTunes Store má dlouhodobé zkušenosti. Svou digitální produkci, která dnes čítá už přes dva tisíce alb, přes něj nabízel v minulých letech na zahraničních trzích.

 

„Protože přes iTunes prodáváme už šestým rokem, měli jsme realistická očekávání. S dosavadními prodeji jsme proto spokojeni,“ zhodnotil Koch první měsíc fungování služby na českém trhu. Tuzemští zákazníci přesto vedení Supraphonu připravili malé překvapení – výrazný zájem o mluvené slovo. Podle Kocha si do vlastních iPhonů, iPodů a iPadů s oblibou stahovali záznamy z vystoupení komického dua Šimek a Grossmann a digitální prach nepadal ani na legendární audionáhravky her Divadla Járy Cimrmana.

 

Bunga bunga a spolupráce s mafií. 5 slavných kauz a afér expremiéra Berlusconiho

 

Rozjezd lokalizované verze iTunes Store považuje za „velmi slušný“ také Vladimír Kočandrle, ředitel hudebního vydavatelství EMI Music, jež do on-line obchodu umístilo momentálně nejprodávanější album Mylo Xyloto od britské skupiny Coldplay. „Pokud by se tempo udrželo, dá se hovořit o realistickém obratu někde v řádu třiceti miliónů korun ročně v celkových prodejních cenách firem, snad i víc,“ odhaduje. Česká a slovenská zastoupení EMI Music podle něj momentálně prodávají přes iTunes Store stejný objem hudby jako v sousedním čtyřicetimiliónovém Polsku. Vysoký zájem podle něj ovlivnily i úvodní slevové akce.

 

Hudbou přitom působení iTunes na českém trhu jen začalo. V druhé polovině října k audionahrávkám v tichosti přibyla možnost koupit či půjčit si filmy, i když jen v původním – většinou anglickém – znění bez českých titulků. V očích manažerů Applu jsme už zjevně dostatečně světoví.



Klíčová slova: rx, , ,



Diskuse ke článku

 

Kurzy měn
25,810
22,760
28,510
Nejčtenější komentáře
Články odjinud
Nejčtenější