Ivan Bartoš (Piráti) na tiskové konferenci - představení aplikace eDoklady (22. 1. 2024)

Ivan Bartoš (Piráti) na tiskové konferenci - představení aplikace eDoklady (22. 1. 2024) Zdroj: ČTK

Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti) na tiskové konferenci ke spuštění aplikace eDoklady (22.1.2024)
Ověřování aplikací eDoklady (22.1.2024)
Ověřování aplikací eDoklady (22.1.2024)
Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti) a ředitel Digitální a informační agentury (DIA) Martin Mesršmíd na tiskové konferenci ke spuštění aplikace eDoklady (22.1.2024)
Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti) s aplikací eDoklady v mobilu (22.1.2024)
5
Fotogalerie

SÚKL hlásí kvůli eDokladům potíže v lékárnách. Problémy měly i datové schránky a Portál občana

Kvůli problémům s identifikací osob v základních registrech mohli dnes mít někteří lidé potíže při vyzvedávání léků na recept prostřednictvím občanského průkazu. Státní ústav pro kontrolu léčiv (SÚKL) dopoledne na webu s hlášením výpadků napsal, že v souvislosti se spuštěním mobilní aplikace eDoklady je téměř nedostupná identifikace osoby v základních registrech a přes Identitu občana, kterou využívá i eRecept. Digitální a informační agentura (DIA), která systém spravuje, zdůraznila, že eDoklady nezpůsobily problémy při ověřování totožnosti klasickým způsobem u eReceptů. Problémy nezaznamenaly ani lékárny oslovené ČTK. Většina lidí využívá při vyzvedávání léků kód na telefonu a totožnost neprokazuje.

Kolem 17:00 SÚKL na webu uvedl, že už neeviduje problémy s výdejem léků na recept s občanským průkazem. Občasné výpadky zůstávají při přihlášení přes Identitu občana, dodal lékový ústav.

Systémy, které ověřování totožnosti využívají, tedy základní registry a informační systémy, i přes velkou zátěž podle DIA fungují bez obtíží. „Na základě vyjádření SÚKL jsme prověřili celý proces ověřování identity skrze základní registry. V tuto chvíli neevidujeme žádné problémy na základních registrech. V průběhu celého dne sledujeme sice zvýšenou zátěž systému, avšak všechny procesy probíhají bez chyb," sdělil večer ředitel DIA Martin Mesršmíd v tiskové zprávě.

 

Krátkodobé výpadky přihlašování k on-line službám státu způsobilo v uplynulých dnech dočasné přetížení systému Identity občana (NIA). „Přetížení bylo způsobeno velkým počtem lidí, kteří se registrovali v aplikaci eDoklady. Problém se však začal okamžitě řešit a přihlašování již téměř bez problémů funguje," uvedla DIA. Dnes mezi 20:00 a 21:00 v rámci pravidelné optimalizace systému provede plánovanou aktualizaci Identity občana (NIA), která má systém zlepšit. Některé služby proto mohou být hůře dostupné.

DIA o víkendu spustila aplikaci eDoklady pro vytvoření elektronické varianty občanského průkazu. Po velkém náporu uživatelů na Identitu občana systém kolaboval. eDoklady si o víkendu stáhlo na 150.000 lidí.

Žádné problémy při vydávání léků na recept na občanský průkaz dnes nezaznamenali v největší tuzemské síti lékáren Dr.Max, řekl ČTK mluvčí společnosti Michal Petrov. Podobně se vyjádřili také lékárníci ve vybraných lékárnách v Praze a středních Čechách, které ČTK oslovila.

Optimalizujeme

K ověřování občanských průkazů nebo přihlášení do webové či mobilní aplikace eRecept používá SÚKL systémy eGovernmentu spravované DIA. Na stejný systém je napojená i aplikace eDoklady. Právě velký zájem o ní způsobil v prvních dnech problémy s registrací do aplikace nebo přihlášením přes Identitu občana, která spojuje různé služby ověření totožnosti, například prostřednictvím elektronického bankovnictví.

„Stavíme na starší infrastruktuře, kterou i když jsme ji posilovali, tak nedostačovala. Stále dodáváme další servery a celý systém dále optimalizujeme," uvedl v pondělí Mesršmíd. S podobnými problémy jako eRecept se po spuštění eDokladů podle vyjádření ministerstva práce na sociální síti X potýkal i jeho systém Jenda pro vyřizování žádostí o sociální dávky.

Identita občana (NIA) je podle šéfredaktora odborného serveru Lupa Davida Slížka klíčovým systémem eGovernmentu, který umožňuje přihlašování uživatelů ke státním službám. "Jak digitální služby přibývají, přestává patrně zvládat nával požadavků aplikací a lidově řečeno padá. Markantní je to zejména při spuštění nějak nové služby, kterou se lidé snaží vyzkoušet co nejdříve po jejím spuštění. Aktuálně to zažíváme při startu aplikace eDoklady. Zájem lidí a nedostatečná optimalizace aplikace, která Identitu občana zbytečně zatěžovala, vedly k tomu, že se lidé nemohli přihlásit ani k dalším službám eGovernmentu – datovým schránkám, Portálu občana a podobně," dodal.

Podle DIA je v plánu zásadní posílení NIA, které ale bude vyžadovat peníze a čas. Pokud se něco nezmění, nebude to dřív než v příštím roce. Výpadky se tak mohou podle Slížka opakovat.