Francie se neobešla bez stávky železnice od roku 1947. Uhodnete, který rok byl nejdramatičtější? | Reflex.cz
nahoru

Francie se neobešla bez stávky železnice od roku 1947. Uhodnete, který rok byl nejdramatičtější?

Clara Zangová20. prosince 2019 • 19:00
Francie se neobešla bez stávky železnice od roku 1947. Uhodnete, který rok byl nejdramatičtější?
foto: ČTK/Michel Euler

Obří dopravní stávka paralyzuje Francii ke 20. prosinci již šestnáctý den v kuse. Francouzi se totiž bouří proti chystané důchodové reformě. Národní dopravce Société nationale des chemins de fer français (SNCF) oznámil, že v předvánočních dnech nezajistí více než polovinu vlakových spojů, což pochopitelně způsobí výrazné komplikace. Věděli jste však, že země galského kohouta nezažila jediný rok bez stávky železničářů již 72 let? A ve kterém roce byl vlakový dopravce ve stávce nejdéle?

Dramatická stávka ve Francii se táhne již přes dva týdny. Stávky a demonstrace jsou však ve Francii folklorem a Francouzi se nyní baví faktem, že jejich země nezažila rok bez protestu železničářů již 72 let. Znamená to, že protesty SNCF mají delší tradici než samotná pátá republika. Jak je ve Francii zvykem, pokaždé se jedná o sociální záležitosti: důchody, platy či pracovní podmínky.

Ze statistiky SNCF výrazně vystupuje několik let. V roce 1947 zaměstnanci železnice protestovali zejména kvůli snížení platů a přijetí Marshallova plánu, v roce 1953 kvůli důchodům, v květnu 1968 se SNCF pochopitelně stala součástí největší generální stávky vůbec, v roce 1995 se opět protestovalo kvůli důchodové reformě (neuskutečnila se), v roce 2010 kvůli cenám jízdného, v roce 2016 kvůli pracovním podmínkám. Loňský rok byl za francouzskou stávkovou v historii pátým nejsilnějším. Nejvýrazněji však ční rok 1968, kdy se SNCF stala součástí převratných květnových událostí. V tomto roce železniční společnost zaznamenala 4,5 milionů ztracených dnů (podle toho, kolik zaměstnanců nepracovalo a jaký počet dnů).

Vánoce doma dráhy nezaručí

Současná stávka neovlivňuje jen provoz vysokorychlostních vlaků (TGV), ale i pařížskou hromadnou dopravu, regionální linky nebo automobilovou dopravu v okolí Paříže, kde se tvoří velké kolony. Situace se oproti uplynulým dnům zlepšila, ale dopravce SNCF prý není přes svátky schopen zajistit více než polovinu ze standardního počtu spojů. Zatímco z počátku protest podporovalo až 7 z 10 Francouzů, s blížícími se Vánoci nebudou chtít podle premiéra Édouarda Philippa Francouzi stávku již akceptovat. Lidé, kteří mají na svátky zarezervované spoje, které nevyjedou, si prý musí rezervaci změnit, jinak jim SNCF cestu domů nemůže zaručit. To se týká asi půl milionu pasažérů. Již nyní kolují na sítích i francouzských televizních stanicích záběry agresivních cestujících, kteří se po tisících tlačí do omezených spojů. Odbory zatím vyzývají ve stávce pokračovat i přes svátky.

Železničáři budou pracovat o 10 let déle

Francouzi se bouří proti chystané vládní reformě důchodového systému. Ten současný obsahuje celou řadu výjimek, má dojít k jeho zjednodušení. Dnes existuje ve Francii 42 penzijních plánů pro různé profesní skupiny. Francouzi navíc odcházejí do penze v 62 letech, což je jeden z nejdřívějších odchodů v zemích OECD. Věk odchodu má nakonec zůstat na 62 letech, slevy a bonusy však mají zaměstnance motivovat k odchodu až o dva roky později.

Některé profese požívají zvláštních výhod. Patří mezi ně námořníci, kteří mohou do důchodu v 55 letech, ale také právě železničáři nebo dělníci, kteří mohou přestat pracovat již v 52 letech, což vysvětluje mohutné stávky na železnici. Další úlevy si užívají třeba i právníci nebo zaměstnanci opery. Tento systém přijde Francii na 14 % HDP ročně, což je podle BBC nejvíce na světě. O reformu se pokoušel už v roce 1995 Jacques Chirac, kdy narazil na zmíněný masivní protest odborů a ustoupil.





Diskuse ke článku

 

Nejčtenější komentáře
Články odjinud
Nejčtenější