Z lascívní burlesky se Loïe Fullerová stala avantgardní tanečnicí-orchidejí.

Z lascívní burlesky se Loïe Fullerová stala avantgardní tanečnicí-orchidejí. Zdroj: Archív

Loïe Fullerová očima všestranného rakouského umělce Kolomana Mosera. Obraz je z roku 1901.
Loïe Fullerová (na snímku z roku 1895) byla stejně jako Isadora Duncanová lesbické orientace a nijak se s tím netajila. Téměř celý svůj „dospělý“ život strávila po boku Gabrielle Blochové, která, tehdy jako čtrnáctiletá, seděla ve věhlasném pařížském kabaretu Folies Bergère na jednom z Loïných vůbec prvních vystoupení. Od roku 1905 Gab a Loïe sdílely domácnost a žily v otevřeně lesbickém vztahu; o šestnáct let mladší Gab chodila výhradně v mužském ošacení a dělala své lásce manažerku. Možná i díky jejímu obchodnímu talentu dostávala Loïe o rok později na zájezdu do New Yorku neuvěřitelných tisíc dolarů za noc, přesněji za půlhodinové vystoupení. Po dobu celého měsíce, šestkrát do týdne, před natřískanými sály.
Jako herečka v Salomé, ve svých 33 letech už víc než plnoštíhlá. Dvě různá nastudování dokonce produkovala (v roce 1895 a pak 1907), obě sklidila velmi negativní kritické ohlasy.
Záběr z nového snímku o Loïe Fullerové. Režisérka Stéphanie de Giustová svou Tanečnici osobně uvedla v Lucerně koncem listopadu jako otevírací film Festivalu francouzského filmu. Fullerovou ve značně zromantizovaném příběhu hraje jedenatřicetiletá zpěvačka a herečka Soko, jejíž robustnost a neatraktivnost zvláště vynikne, když se k ní zhruba v polovině snímku přidá půvabná, jemná, éterická dcera Johnnyho Deppa a Vanessy Paradisové, Lily-Rose Deppová, která ztvárňuje vyzývavou a ambiciózní Isadoru Duncanovou. Snímek Tanečnice vstoupí do českých kin 19. ledna 2017.
"La Loïe" očima Henriho de Toulouse-Lautreka. Ztvárnil ji ještě mnohokrát.
19
Fotogalerie

Loïe Fullerová: Nevzhledná lesba, jejíž tanec-netanec pobláznil secesní Paříž

Nepříliš hezká, malá, přinejlepším plnoštíhlá, formálně nevzdělaná a v tanci neškolená Američanka Loïe Fullerová (16. ledna 1862 – 2. ledna 1928) dobyla Paříž a stala se jedním ze symbolů Belle Époque. Ve víru hedvábí ji malovali Toulouse-Lautrec i Koloman Moser, podmanila si srdce společenské smetánky i kapsy bohatých mecenášů, a postavila základy moderního tance. Přečtěte si o ní v rubrice Femme fatale v tištěném Reflexu, který vychází ve čtvrtek 15. prosince.

Byla tu ještě před krajankami Isadorou Duncanovou a Ruth St. Denisovou i před Kanaďankou Maud Allanovou: první mezi pionýrkami moderního tance. Svého času byla Loïe Fullerová jednou z nejslavnějších tanečnic světa, ačkoli leckteří z těch, kdo ji viděli na pódiu, pochybovali o tom, zda se opravdu jedná o tanec. Vždyť její tělo pod štůčky látky téměř nebylo vidět!

V rozpacích z té klasifikace prý, alespoň podle životopisné knihy Loïe Fullerová: Bohyně světla od známého historika Richarda Nelsona Currenta a jeho druhé ženy Marcie, byla i ona sama: vždyť při svém slavném Danse Serpentine pouze mávala nesčetnými metry hedvábné látky, upevněné na dřevěných tyčích prodlužujících její paže, a nechávala na ně spouštět barevné paprsky z promyšleného systému osvětlení. Naučila světlo tančit – v harmonickém vizuálním spektáklu.

Video placeholde
Loïe Fullerová - Danse Serpentine • YouTube.com

Její ladný, uhrančivý, fotogenický tanec nasnímali – a posléze mnohdy kolorovali – snad všichni známí pionýři stříbrného plátna, od bratří Lumierů a Skladanowských po Alici Guy-Blaché. Ve videu výše je tanec nasnímaný bratry Lumierovými roku 1897; pochopitelně němý, zato kolorovaný.

Více o Loïe Fullerové si přečtěte v novém tištěném Reflexu, který vychází ve čtvrtek 15. prosince.

Reflex 50/2016Reflex 50/2016|Archív