Far Cry 6
Far Cry 6
Far Cry 6
Far Cry 6
8

Recenze Far Cry 6: Osvoboďte fiktivní Kubu! Mačetou, tankem nebo za pomocí beznohého jezevčíka

Ve čtvrtek 7. října vychází očekávaný díl jedné z aktuálně nejslavnějších videoherních sérií akčních stříleček - Far Cry 6. Pokud jste hráli jakýkoliv díl této série zhruba od toho třetího, tak určitě máte velmi dobrou představu, co vám hra nabídne. Čeká na vás totiž jako obvykle obrovská mapa (dokonce největší v rámci celé série), široký zbraňový arzenál s rozsáhlou možností úprav jednotlivých zbraní, pozemní, vodní i letecké dopravní prostředky, crafting (tj. sbírání surovin a následná výroba výzbroje a výstroje) a desítky hlavních a vedlejších misí, závodů a výzev. V kombinaci s šíleným příběhem o svržení diktátorského režimu v čele s hlavním antagonistou zahraným výborným Giancarlem Espositem (Breaking Bad, Mandalorian), jde o sice ryze mainstreamovou, ale pořád velmi zábavnou záležitost.

Série Far Cry je tu s námi již od roku 2004, kdy vyšel první díl – tehdy ještě vyvíjený německým studiem Crytek (tvůrci mimo jiné herního enginu CryEngine, na kterém běží také české Kingdom Come: Deliverance). V roce 2006 však veškerá práva k této sérii odkoupil francouzský gigant Ubisoft a od té doby přinesl čtyři regulární pokračování a několik menších odboček (zejména Far Cry 3: Blood Dragon, Far Cry Primal a Far Cry New Dawn). První díl se tak poměrně výrazně liší od zbývajících – do značné míry jde o lineární akci, která zhruba v polovině výrazně změní náladu, hratelnost i nepřátele. Druhý díl série se pak přes své přednosti výrazně do historie nezapsal. S úspěšným třetím dílem však Ubisoft nastavil jasný trend, kterým se série řídí od té doby. Vedle série Assassin's Creed se tak série stala vlajkovou lodí tohoto vydavatele a zcela nepochybně patří mezi nejhodnější herní značky.

Jednotlivé díly série na sebe nijak příběhově nenavazují a jedná se vždy o zcela samostatné příběhy – výhodou tedy je, že se nemusíte bát, že se nebudete chytat, pokud jste nehráli předchozí díly. Osobně jsem výše zmíněné Far Cry 3 pořádně nehrál. Zato jsem hrál čtvrtý díl a výborně jsem si ho užil. Nicméně ozývali se hlasy, že jde víceméně o to samé, akorát v jiném prostředí (třetí díl se odehrával na tropickém ostrově, zatímco čtvrtý ve fiktivní zemi pod Himalájemi). S pátým a aktuálním šestým dílem to vypadá na stejný příběh – aktuální díl si velmi užívám, ale nelze vyloučit, že právě proto, že jsem pátý díl vynechal.

Zabijte krutého diktátora, čímkoliv

Šestý díl je zasazen do prostředí imitující diktátorskou Kubu – ostrov se však ve hře jmenuje Yara a velí mu diktátor jménem Anton Castillo. Již od třetího dílu série vždy sází na charismatického záporáka a i v aktuálním díle tomu není jinak. Tentokrát dokonce vývojáři oslovili slavného herce Giancarlo Esposito, aby jej daboval a byl předlohou pro animace postavy ve hře (tj. prostřednictvím technologie motion capture). Vzhledem k jeho oblíbenosti zejména pro seriály The Mandalorian, The Boys nebo Breaking Bad, resp. Better Call Saul, není divu, že Ubisoft stavěl marketingovou kampaň výrazně právě na této postavě.

Ve hře je vaším hlavním úkolem a motivací svrhnout jeho režim, tj. osvobodit Yaru a zabít krutého „El Presidente“. Hrajete přitom za Dani Rojas, jenž obdobně jako v posledním díle Assassin's Creed (naše recenze zde) může být ženou nebo mužem (možnost fluidní změny pohlaví v průběhu hry však na rozdíl od odkazovaného dílu asasínské série hra neobsahuje). Dani Rojas je bývalou důstojnicí (bývalým důstojníkem) yaranských ozbrojených sil, která (který) vlivem dramatických okolností se připojí ke guerillovému odboji. V příběhu určitou roli sehraje i Diego Castillo, syn hlavního antagonisty, kterého ruce jste mohli vidět (s granátem svěřeným od svého otce) hned v oznamovacím traileru představeném v červenci 2020 na akci Ubisoft Forward. O tom ale více prozrazovat nebudeme. Příběh je náladově podobný Watch Dogs 2 – šílený, ukřičený a s poměrně jednoduchými charaktery hlavních postav. Nejde tak určitě o příběhově silnou hru (typu The Last of Us: Part II, Death Stranding), ale je dostatečně zábavný na to, aby vás udržel u ovladače (klávesnice).

Ohromná variace zbraní, dopravních prostředků a zvířecích parťáků

Po hratelností stránce jde o naprostou Far Cry klasiku s mírnou evolucí – ze začátku dostanete pár úvodních misí, ve kterých se seznámíte s herními mechanikami, abyste následně dostali poměrně velkou volnost v porážení diktátorského režimu. Na obrovské mapě, která je tvořena jedním velkým a pár menšími ostrovy, je přitom pořád co dělat. Kromě hlavních misí tak můžete plnit spoustu vedlejších úkolů, lovit zvířata, rybařit, závodit (na vodě, ve vzduchu i na souši), sbírat suroviny, napadat základny, checkpointy a konvoje nebo třeba hledat poklady. Případně můžete sami nebo s kamarádem plnit speciální mise na zvláštních mapách.

Způsob plnění je také plně na vás. Máte k dispozici jak ohromný zbraňový arzenál – od klasických samopalů, lehkých kulometů, odstřelovaček, pistolí po několik šílenějších (zábavnějších) zbraní jako jsou různé variace na raketomety a plamenomety. Kromě unikátních zbraních máte k dispozici i základní zbraně, které můžete volně modifikovat, tj. např. klasické náboje můžete vyměnit za munici, která nepřátele otráví, zapálí nebo při nárazu vybuchne. Skoro vždy také můžete zvolit kradmý (stealth) postup, přičemž kromě mačety pro tiché zabití nablízko máte k dispozici i luk, případně různé zbraně s tlumičem. Vedle toho všeho máte k dispozici obrovské množství aut, motorek, kamionů, vrtulníků, letadel a různých dalších klasických i podivných dopravních prostředků, včetně tanku. Při pádu z jakékoliv výšky navíc můžete aktivovat padák a do zamýšlené destinace doplachtit.

Jako parťáka můžete mít po celou dobu hry některého z ochočených zvířat – beznohý jezevčík Chorizo na vozíčku (kterého z očividných důvodů Ubisoft tlačí nejvíce), krokodýl Guapo nebo kohout Chicharrón. Far Cry 6 se tedy rozhodně nebere vážně.

Far Cry 6 je prostě zábavná a šílená hra. Nepřináší sice extra nic nového, ale po kratší přestávce jsem se k sérii rád vrátil. Prostě velmi pohodový mainstream. Hru si můžete zahrát na PlayStation 5 (na které jsme ji hráli my), ale i na Xbox Xbox Series X, PC, Google Stadia nebo předchozí generaci konzolí (PlayStation 4 a Xbox One).