nahoru

Humankind: Cesta alternativní historií od neolitu po současnost je zábavná, sráží ji ale technické chyby

Dma 31. srpna 2021 • 15:00
Trailer na hru Humankind
• video: 
Amplitude Studios

Humankind je posledním přírůstkem na poli 4X videoher, který se rozhodně neštítí zavedené konkurence. Hra vás provede alternativní historií lidské rasy od doby neolitické až po současnost a umožní hráči vytvořit si vlastní příběh strastí a radostí lidského pokolení. Cesta od lovce mamutů až po lety do vesmíru je nicméně trnitá a dlouhá, takže se připravte na probdělé hodiny za stálého přemítání otázky "Ještě jedno kolo?".

Humankind je nejnovější strategií od studia Amplitude Studios, které není poli 4X her žádným nováčkem. Poslední jejich počin Endless Space 2 nechal hráče kolonizovat vesmír, Humankind naopak provází vývojem tomu nutně předcházejícím. Hru lze ve zkratce popsat jako tahovou strategii simulující alternativní historii lidstva, kde cílem je stát se tou nejslavnější kulturou (slovo civilizace budiž zapomenuto), nebo dosáhnout jednoho ze stanovených cílů. Slávu vyjadřuje bodové ohodnocení, které lze navyšovat mnoha způsoby, od válečných úspěchů až po farmaření (kdo říkal, že sluníčková verze Monsanto nemůže existovat?). Tato vcelku jednoduchá premisa ukrývá nemalé množství systémů, které činí z Humankind překvapivě obsáhlé dílo. K tomu přidejte příběhové prvky a psaní vlastního scénáře Pozemšťana může začít.

První kolo začínáte v kůži kočovného kmene lovců a sběračů. Doba neolitická není žádná procházka a i „pouhý“ jeden mamut může vaši pouť záhy ukončit. Postupně objevujete, lovíte, rozmnožujete se a vytvoříte první osadu (plníte úkoly ve třech kategoriích), až se váš kmen rozhodne kulturně profilovat. Do té doby ovládáte pouze jednotky kmene a jelikož jste kočovníci, stavění měst a infrastruktury v této fázi nečekejte. Přesto se jedná o jednu z nejvíce originálních částí hry, která má svou hloubku a odděluje Humankind od obdobných strategií. Někdy se dokonce vyplatí postup do další historické éry o pár kol pozdržet a sebrat pár bobulí navíc. 

Výběrem kultury postoupíte do další éry lidské historie. Započteme-li dobu neolitickou, Humankind je rozdělena do celkem sedmi historických ér. Při postupu do každé následující si vybíráte jednu z deseti skutečných kultur oné doby. Kdo dával pozor na hodinách matematiky, si jistě dokáže spočítat až téměř nesmyslný počet různých kombinací. Začít můžete jako stavitelé starého Egypta a skončit jako technokrati z Japonska. Přitom každá kultura má své unikátní bonusy, herní afinity a speciální jednotku. To jistě podporuje znovuhratelnost, ale zrovna nesvědčí vyváženosti. Na druhou stranu hře nelze upřít kouzlo objevování někdy až moc silných kombinací postupu.

Počínaje antickou érou je postup do další historické éry podmíněn ziskem sedmi hvězd, resp. splněním sedmi úkolů v sedmi různých kategoriích. Jednotlivé kategorie jsou naštěstí dostatečně různorodé (od růstu populace po zabíjení jednotek), ale i navazující. Z mé zkušenosti se vyplatilo soustředit se v každé éře na dvě hlavní a dvě vedlejší. Kultury jsou na kategorie navázané a tuto provázanost by hráč neměl ignorovat. Hrát na vyšší obtížnosti a ignorovat afinitu zvolené kultury se totiž opravdu nevyplácí, resp. postup hrou výrazně zpomaluje. Počínaje antikou rovněž začnete zakládat města a rozšiřovat území. Města fungují jako primární zdroj příjmů, ať už se jedná o jídlo, peníze, produkci či vědu, popř. další herní platidla. Zde také budete rekrutovat armádu pro vaše válečné výpravy.

Samotný průběh bitev je jedním z nejvíce originálních prvků hry. Zatímco u konkurence bitvy probíhají z políčka na políčko, Humankind se snaží zavedený standard okořenit. Na jedno políčko se vejdou čtyři až osm bojových jednotek (vývojem technologií se počet navyšuje). Zahájením bitvy pak hra vymezí na herní mapě bitevní pole (v extrémním případě o rozloze až desítek hexagonů), na které své jednotky rozmístíte a kde se bitva odehrává. Polohování jednotek je přitom prvořadého významu. Nejenomže můžete (vlastně musíte) využívat výhod terénu, ale můžete i například zamezit tomu, aby se do bitvy zapojily posily soupeře. Samozřejmě nechybí ani možnost nechat bitvu na pospas umělé inteligenci. Průběh bitev je tak daleko více pohlcující a realističtější zážitek než například u série Sid Meier's Civilization.

Dlužno podotknout, že válka není vždy preferovaným způsobem řešení konfliktů. Způsob ukončování válek Vám leckdy neumožní území soupeře anektovat a jste důsledně limitováni v tom, čeho lze válkou vůbec dosáhnout. Hra obsahuje i několik systémů, jejichž cílem je zamezit nekontrolované expanzi vašeho impéria. Na druhou stranu by tyto systémy zasloužily více pozornosti, protože ne vždy fungují tak, jak autoři zamýšleli (např. negativní efekty z nadlimitního počtu měst by měly být výraznější). Naštěstí Humankind nabízí na poměry 4X strategií propracovaný systém diplomacie, který Vám často nabídne elegantnější řešení než ostří meče. Krom toho existují i jiné způsoby připojení území. Vedle toho nechybí další ucelené a svým způsobem oddělené systémy, jako jsou společenská pravidla (civics) a náboženství.

Nejvíce originálním a pro Amplitude Studios snad již typickým prvkem hry je snaha vyprávět příběh. Ten je vyprávěn prostřednictvím kreslených filmečků při přechodu do nové éry a náhodnými událostmi. Ty lze vždy vyřešit několika způsoby s potenciálem různých konsekvencí. Nejednou se navíc stane, že zvolené řešení vaši kulturu kousne do zadku po několika staletích (čti desítkách tahů). Akorát je škoda, že postupem hry dopad rozhodnutí poněkud opadá. V každém případě se příběhovými prvky hra v pozitivním slova smyslu odlišuje od podobných strategií. Skoro by se dalo říct, že pro Humankind je důležitější cesta než cíl.

Pokud Humankind v něčem oproti své konkurenci jednoznačně exceluje, tak je to množství obsahu v den vydání. Nejsem si vědom 4X strategie, která by na začátku své životnosti nabízela hráčům takové množství systémů a strategických voleb. Zatímco u vanilla verzí posledních dvou Civilizací vynikal spíše potenciál než kvalita, Humankind působí již od počátku jako kompletní hra, kterou je třeba spíše balancovat a opravovat než doplňovat. Technické zpracování je pak minimálně dostačující. Grafika vypadá pěkně a hudba umí dotvářet atmosféru. Do paměti se Vám ale ani jedna z těchto oblastí nevryje.

Nejbližším (a poněkud zjevným) konkurentem Humankind je zmíněná slavná série Sid Meier's Civilization. S potřebnou dávkou nadsázky lze zkušenějším stratégům Humankind popsat jako zajímavý mix, který by pravděpodobně vzniknul, pokud by práva na známějšího konkurenta koupili jistí Švédové (Paradox). Hra nicméně není jinou verzí slavnějšího bratříčka, a ani se o to (naštěstí) nesnaží. Můžeme jen doufat, že Humankind nezapadne do stínu konkurence, jak tomu bylo u předchozích her Amplitude Studios. Stellaris od Paradoxu vzal Endless Space 2 laser z kosmických plachet a troufnu si říct, že mnoho hráčů o předchozím titulu Amplitude Studios neslyšeli (na rozdíl od Stellaris).

Oblasti, kde Humankind pokulhává nejvíce, je uživatelské rozhraní, umělá inteligence a bugy. Uživatelské rozhraní je mnohdy zmatečné a nemohu tvrdit, že by zrovna podporovalo pochopení herních systémů. Někdy i to, co se tváří jako ikonka, je ve skutečnosti tlačítkem (že by inspirace u Paradoxu?). Umělá inteligence je takový evergreen 4X her (koukám na tebe Civilizace). Tyto problémy jsou však řešitelné a věřím, že vyřešeny budou. Hra navíc podporuje módy, takže neoficiálních úprav uživatelského rozhraní jistě nebude málo. Co je však zásadním problémem, je posledně zmíněná oblast.

Ani po prvních dvou záplatách jsem nebyl schopen hru dotáhnout do jakéhokoli konce. Zejména frustrující je bug znemožňující ukončit válku, což by samo o sobě nebylo problematické, pokud by vás hra bez toho nepustila do dalšího kola. Vůbec existence takového pravidla je pochybná a podezírám autory, že ve hře je jenom z důvodu snahy limitovat krvechtivé hráče. Mimoto jsem zažil nejednu černou smrt a strach o osud grafické karty, z ničeho nic vydávající zvuky podobné turbíně letadla (naštěstí Amplitude Studios není Amazon, uff). Bohužel poslední záplata pro mnoho hráčů stav hry spíše zhoršila, jak se každý může přesvědčit na internetových fórech. S tím je spojená i otázka hry pro více hráčů. Tu sice Humankind nabízí, ale servery jsou od poslední záplaty nedostupné a hra v multiplayeru padá. Jistě, tyto nedostatky jsou odstranitelné, hráči by ale o nich měli vědět a kupující zvýšit počet autosavů.

Humankind míří ke hvězdám, zatím ale kvality slavnější konkurence nedosahuje (dlužno dodat, že ta má náskok mnoha rozšíření a záplat). Humankind každopádně kráčí správnou cestou a věnují-li autoři hře dodatečnou péči (byť v podobě placených rozšíření), své místo na výslunní 4X strategií si zajisté vydobude. Tak či tak se jedná o zábavnou strategii a vítanou konkurenci zavedeným značkám, která dokáže vtáhnout a nepustit. Máte-li obdobné hry rádi, koupi lze jenom doporučit, a to i s ohledem na přátelskou cenu 50 euro. Škoda jen technických chyb. 

Dma




Diskuse ke článku
Diskuze se zobrazují pouze uživatelům, kteří jsou přihlášeni na Facebooku a odsouhlasili cookies. Pokud pod články nevidíte diskuze, zkontrolujte prosím toto nastavení.