
Jak má proměna areálu vypadat, bylo jasné od samého začátku, tedy od roku 2007. Musí být přístupný a otevřený pro veřejnost – jedině tak se z bývalých železáren může stát národní kulturní památka a dějiště jednoho z nejlepších evropských festivalů, mezi které Colours of Ostrava zařadil deník Guardian. Proto se celý tým architektů, včetně Josefa Pleskota, zaměřil na vybudování něčeho, co si oblíbí především místní, kteří mají jako jediní schopnost vdechnout této velkolepé revitalizaci nový život.
„Když skončí provoz v továrním areálu, tak jeden z největších problémů je, jak dovnitř znovu dostat lidi, aby ho používali. Proto tady, na okraji Dolní oblasti v bývalém dole Hlubina, dneska existuje provoz Hlubina, a ten život se sem díky tomu opravdu vrátil. Jsou tu lidé, kteří zde mají své ateliéry, pracují, přespávají. Jsou tady noclehárny, zkušebny, filmové prostory, což znamená promítací sály. Díky tomu můžete sami vidět, že se zde skutečně něco odehrává,” zdůrazňuje architekt Adam Gebrian důležitost přilákat Ostravany do starého komplexu se zbrusu novým účelem. Podobným efektem působí také Pleskotem navržená Bolt Tower. Inspirací pro nově vzniklou vrstvu na vysoké peci přitom přednímu českému architektovi byla nikdy nerealizovaná Tatlinova Věž Třetí internacionály.
Pokud vás zajímá, jak to vypadá, když se čerpané evropské a státní dotace skutečně zhmotní, podívejte se na další díl pořadu Překvapivé stavby z produkce internetové televize Mall.tv.