Naše galerie Mléčná dráha také rotuje kolem své osy jednou za miliardu let.

Naše galerie Mléčná dráha také rotuje kolem své osy jednou za miliardu let. Zdroj: NASA

Mléčná dráha v Malé Fatře
Naše galerie Mléčná dráha také rotuje kolem své osy jednou za miliardu let.
NASA - MLÉČNÁ DRÁHA
Mléčná dráha
Mléčná dráha nad slovenským městěm Zvolen
6
Fotogalerie

Vědci zachytili záhadný signál z naší galaxie. Odkud pochází?

Dlouhé roky už vědci řeší záhadu fenoménu takzvaného rychlého rádiového záření (FRB). Jejich nejasný původ vyvolával otázky. Někteří lidé dokonce naznačovali, že by mohlo jít o důkaz mimozemské technologie. Letos ovšem poprvé přišel takový signál přímo z naší galaxie Mléčné dráhy. Pravděpodobný zdroj záření zveřejnil časopis Nature.

Podobné objevy pravidelně oživí debatu mezi nadšenci do mimozemských civilizací. Autorům nové studie se však naskytla jedinečná příležitost jev vysvětlit jinak. FRB nikdy nezachytili tak blízko Zemi. Jeho původce se nachází „pouhých“ 30 tisíc světelných let daleko nebo jak tuhle vzdálenost převedl web The Verge: „V kosmickém měřítku je to u nás na dvorku.“

A protože v předchozích případech záření vždy pocházelo z jiné galaxie (i miliardy světelných let daleko), bylo mnohem náročnější určit jeho původ. Tentokrát se však výzkumníci po sérii pokusů dostali až k samotnému zdroji obecně zvanému magnetar.

V podstatě se jedná o neutronovou hvězdu, která vznikne zhroucením větší hvězdy než Slunce. Těleso se poté vyznačuje obrovsky silným magnetickým polem. „Magnetar je typem neutronové hvězdy s tak silným magnetickým polem, že dokáže měnit tvar atomů,“ uvedl pro Space.com Christopher Bochenek, jeden z hlavních autorů studie.

Určité nejasnosti ovšem i přes značný pokrok přetrvávají a pro odvození přesnějších závěrů bude potřeba další pozorování. „Nemyslím si, že záležitost můžeme uzavřít s tím, že všechna rychlá rádiová záření pochází z magnetarů,“ komentoval pro National Geophraphic Daniele Michilli z McGillovy univerzity v Montrealu.

Historický objev se vědcům podařilo zachytit na jaře letošního roku 28. dubna. Jako první tehdy rychlé rádiové záření zachytil kanadský radioteleskop CHIME s původem v oblasti kolem magnetaru v Mléčné dráze. Krátce poté objev potvrdil i o něco starší americký radioteleskop STARE2.

Co je FRB?

Zkratka pochází z anglického slovního spojení „fast radio burst“. Rychlé rádiové vlny představují velmi krátce trvající intenzivní elektromagnetické záření. „Magnetar je během jedné milisekundy schopný vyslat tolik energie v podobě rádiových vln, kolik Slunce za 30 vteřin,“ vysvětloval Bochenek.

Vědci jev poprvé identifikovali před 13 lety v roce 2007. O magnetarech se jako o možném zdroji mluvilo už dříve, protože se vědělo, že mohou produkovat gamma nebo rentgenové záření. Přímý důkaz o rádiových vlnách ovšem až do letoška chyběl.