Video placeholde

Kecy & politika 21: Bude Jana Maláčová twerkovat?

Volební kampaň vrcholí a zoufalí lidé dělají zoufalé věci. Dokladem tohoto tvrzení je série předvolebních videí Jany Maláčové a Matěje Stropnického s názvem Hustá dvojka. Nejen rozborem jejich vystoupení se zabývá nový podcast Kecy & politika.

Na videu se oba mladí politici, kteří kandidují za ČSSD v pražském volebním obvodu, tváří jako bojovníci za férovou práci a proti privatizaci České pošty, Budvaru a Českých drah, kterou nazývají krádeží. Hlavní nebezpečí vidí v tom, že ODS vstoupí do vlády s Andrejem Babišem.

Autoři podcastu to hodnotí jako intelektuální hru dvou nedospělců na třídní boj. „Zlatá levicová mládež si hraje na ochránce zájmů dělnictva, které je už dávno u ANO nebo SPD,“ míní tvůrci podcastu Kecy a politika.

Poslechněte si podcast Kecy & politika na Spotify:

Historicky byla ČSSD jednou ze dvou stran, která budovala porevoluční demokracii. Její voličský sešup je však nezadržitelný. V roce 2006 ještě získala 32 procent hlasů, o čtyři roky později už jenom 22 procent, po třech letech v tvrdé opozici 20 procent a před čtyřmi lety 7,5 procenta. Nyní jí hrozí, že nepřekoná pětiprocentní hranici nutnou pro vstup do Poslanecké sněmovny. Kam její voliči z roku 2006 odešli?

Největší část přetáhlo hnutí ANO, jež dokázalo vytvořit dojem, že zajistí vyšší zvýšení jejich životní úrovně. Jiná skupina, která se nazývá konzervativní socialisté, odešla do Okamurovy SPD. Tito lidé se stavějí proti masové migraci a tvrdí, že je třeba rehabilitovat pojmy jako národ, hranice a stát. I proto se o SPD říká, že je hlavní stranou českého dělnictva.

Třetí, nejmenší, ale také nejmladší skupina voličů, přešla k Pirátům, kteří představují evropskou verzi levicového progresivismu.

Problémem sociální demokracie dnes je především uvěřitelnost. Nejde s vážnou tváří po osmi letech řízení České pošty, jež se nachází na hranici funkčnosti, bojovat za její práva. Vyvolává to otázku: co jste těch osm let s tou firmou dělali? Proč jste z ní udělali zbyrokratizovaný podnik? Podobně se dá hovořit o Českých drahách a Budvaru.

Anebo poslední akci dvojice Maláčová–Stropnický, když jezdí s inspekcí práce kontrolovat pracovní podmínky zaměstnanců. Důstojnost práce je sice typicky levicové téma, ale proč dělá „guerilla marketing“ žena, která stála čtyři roky v čele resortu práce a sociálních věcí, kde celkově pracuje osm let? Proč si na téma férové práce vzpomínají s takovou vervou až dnes?

Oba autoři se řečnicky ptají, co Jana Maláčová ještě udělá, aby na sebe upozornila. Twerkovat na stole, aby si jí někdo všiml? Vzpomínají při tom na volební kampaň Unie svobody z roku 2006, kdy si na předvolebním videu nechal upjatý Pavel Němec v obleku ubalovat jointa od kluka s dredy. Na otázku, proč to dělal, pak v zákulisí odpověděl, že z průzkumů jim vyplynulo, že alternativní mládež je poslední volná voličská skupina.

A co ČSSD? Jestli se dostane do Poslanecké sněmovny, to bude spíš otázkou zázraku. V tom případě by však sociální demokracie neměla vstupovat do žádné vlády a měla by se léčit v opozici jedno, lépe však dvě volební období a snažit se na sebe navazovat další voličské skupiny. Žádný marketingový trik jí v tom nepomůže.