Argentinský vědec Pablo Gallina, který objevil nový druh dinosaura-pankáče.

Argentinský vědec Pablo Gallina, který objevil nový druh dinosaura-pankáče. Zdroj: Argentinské ministerstvo vědy

Dinosaurus Bajadasaurus pronuspinax mohl podle vědců vypadat takto.
Bajadasaurus pronuspinax - nový druh dinosaura, vypadal jako pankáč
Dinosaurus Bajadasaurus pronuspinax mohl podle vědců vypadat takto.
Bajadasaurus pronuspinax - nový druh dinosaura, vypadal jako pankáč

Vědci objevili v Patagonii nový druh dinosaura, vypadal jako pankáč

Někteří dinosauři jsou známí svými dlouhými krky, jiní měli podle výzkumů rohaté hlavy, ale nově popsaný druh, který dostal jméno „Bajadasaurus pronuspinax“, připomíná podle vědců spíše pankáče nebo indiána, který má na hlavě „číro“. Další přírůstek do rodokmenu dinosaurů byl objeven v argentinské části jihoamerické Patagonie.

Nový druh dinosaura se jménem Bajadasaurus pronuspinax byl popsán ve studii v odborném časopise Scientific Reports. Ta byla publikována v pondělí 4. února a jejími autoři jsou experti z argentinské vládní vědecké agentury Conicet.

Bajadasaurus pronuspinax byl velký býložravec, který žil zhruba před 140 miliony lety. Jeho pozůstatky objevili vědci v roce 2013 a patří do skupiny sauropodních dinosaurů, kam spadá například i Brontosaurus či Brachiosaurus.

Součástí objevu byly také části těla, které připomínaly parohy a měřily 60 centimetrů. Na rozdíl od ostatních sauropodů ale podle odborníků mířily dopředu a některé mohly být dlouhé až jeden a půl metrů.

„Myslíme si, že dlouhé a špičaté ostny mohly sloužit jako obrana proti možným predátorům,“ říká autor studie Pablo Gallina z vědecké agentury Conicet.

Současně prý ale nelze také vyloučit, že tato zvláštní „ozdoba“ tohoto objeveného druhu dinosaura mohla také sloužit k regulování vlastní teploty, ukládání tuku, nebo signalizovala mužnost.

„Nemohu si pomoci, ale myslím si, že dlouhé ostny fungovaly stejně jako vlasy Johnnyho Rottena, prostě měly přitáhnout pozornost,“ říká k objevu Steve Brusatte, paleontolog ze skotské Edinburské univerzity. Rotten byl slavným zpěvákem punkové skupiny Sex Pistols a na hlavě někdy nosil „číro“. Tedy typ účesu s vyčesanými vlasy nahoru, který míval i ostny. Tyto účesy kdysi nosily i některé kmeny severoamerických indiánů.