Vědci v americkém lese objevili neznámé obří viry

JIŘÍ ČERNÝ, vtm.zive.cz24. listopadu 2018 • 15:01
V jistém lese na území amerického Massachusetts téměř třicet let probíhal experiment, v rámci nějž vědci zkoumali, jak oteplování ovlivňuje půdní mikroorganismy.
• foto:
vtm.zive.cz

V lese na území amerického Massachusetts téměř třicet let probíhal experiment, v rámci nějž vědci zkoumali, jak oteplování ovlivňuje půdní mikroorganismy. A během této činnosti se jim podařilo uskutečnit nečekaný objev. Našli totiž 16 vzácných obřích virů, o jejichž existenci jsme až dosud neměli tušení.

„Nepátrali jsme po nich… naším cílem bylo izolovat bakterie přímo z prostředí, abychom pochopili, jak se mikrobiální komunity mění v reakci na oteplování půdy,“ vysvětlil biolog Jeff Blanchard z University of Massachusetts Amherst (UMass).

V minulosti panoval všeobecný názor, že jsou viry neuvěřitelně malé – mnohem menší než bakterie. Nedávno se ale ukázalo, že tomu tak být nemusí. Některé viry dosahují značně větších rozměrů a mohou se chlubit překvapivě složitými genomy. Obvykle se však vyskytují ve vodních biotopech. Na souši byly poprvé nalezeny až nyní.

Další podrobnosti o nálezu se dočtete ZDE >>>