Objev obrovského mayského města pomocí technologie LiDAR

Objev obrovského mayského města pomocí technologie LiDAR Zdroj: National Geographic

Mayská kultura
Hrdinové filmu Apocalypto, který se snažil ukázat život starých Mayů
Mayský kalendář
Pyramida Opeřeného hada
9
Fotogalerie

Přepište dějiny! Vědci díky převratné technologii objevili superměsto Mayů, žilo v něm až milion lidí

Archeologové v severní Guatemale objevili pomocí speciální laserové technologie pod zelení džungle obrovské město legendárních Mayů. Mezi 60 tisíci strukturami jsou i paláce a dlážděné ulice. Objev přepisuje pohled vědců na mayskou civilizaci, jejíž pokrok byl někdy podceňován. Jako první o senzačním objevu informoval časopis National Geographic.

Výzkumníci za objev vděčí moderní technologii Light Detection and Ranging, známé také jako LiDAR. Ta používá světlo na laserové impulzy, které pak měří vzdálenost mezi vzduchem a zemí a může proto proniknout i do džungle a změřit stavby pod vegetací.

Tuto zelenou džungli pak vědci v počítači odstranili a odhalili mayské superměsto, které bylo vybudováno zhruba kolem roku 800 našeho letopočtu. Mohl v něm žít až milion lidí.

Vyspělá říše

Podle předchozích studií, které vědci prováděli klasickými metodami, se zdálo, že mayská civilizace ve Střední Americe byla pouze volně propojená a rozprostřena po džungli. Podle skenů LiDAR se však jednalo o vysoce organizovanou říši podobnou civilizacím, jaké známe z Řecka nebo Říma.

Města byla hustě obydlena, farmáři používali sofistikovaný systém zavlažování a pokročilou architekturu, kterou například představují zvýšené cesty, jež se mohly používat i v době deště.

„LiDAR udělá revoluci v archeologii, podobně jako Hubbleův dalekohled způsobil revoluci v astronomii,“ předpovídá archeolog Francisco Estrada-Belli, který pracuje s touto speciální technologií. „Budeme ale potřebovat ještě dalších 100 let, abychom prošli všechna data, co máme a porozuměli tomu, co vidíme,“ říká Estrada-Belli.