
Když jsem o pár měsíců později Albertu Mayslesovi, spolu s bratrem Davidem průkopníkovi unikátní režijní metody direct cinema, napsala e-mail, že bychom ho tedy s tehdejším fotoreportérem Reflexu Janem Šibíkem v manhattanské Upper West Side s dovolením navštívili, odpověď přišla okamžitě. Že jasně, jsme přece domluveni. Vznikl článek, který vyšel v Reflexu 48/2005. Nabízíme jeho zkrácenou a updatovanou verzi.
Předvídali krutost osudu
Zvenku Dakoty byste nic nepoznali. Žádná pamětní deska. Žádné upozorňování na smutnou hvězdnost budovy. V roce 2002 navíc Dakota prodělala – po diskusích mezi nájemníky a newyorskou Komisí pro ochranu historických památek – rozsáhlou rekonstrukci. I přes záběry z hororu Rosemary má děťátko (1968), které tam natočil režisér Roman Polański, i přesto, že byl před ní zastřelen nejoblíbenější Brit, patří dům stále k jedné z nejelegantnějších adres na světě. Dříve tu bydleli mimo jiné Leonard Bernstein či Judy Garlandová.