Proč přijet do Prahy?

Proč přijet do Prahy?

Proč přijet do Prahy?

Turisté bývají k návštěvě motivováni svým subjektivním zájmem; přemýšlejí o realizaci takové cesty, která nepřináší vždy jen pohodlí a jež také něco stojí. Většina lidí o svém cíli už ví a zná i důvod, jenž je k cestě přiměl.

Turisté bývají k návštěvě velkých měst motivováni svým subjektivním zájmem; přemýšlejí o realizaci takové cesty, která nepřináší vždy jen pohodlí a jež také něco stojí. Většina lidí o svém cíli už ví a zná i důvod, jenž je k cestě přiměl.
Analýza podnětů k vytvoření cestovatelského impulzu je tedy dost důležitá. Reklamní sdělení bývají vnímána spíše jako další, rozšiřující informace.
Proto zůstává otázkou, jestli právě Praha nepřistupuje k problému poklesu turistického zájmu poněkud obráceně. Tým profesionálů vypracoval akční plán hl. m. Prahy pro řešení krize v incomingové turistice, jenž poté schválila Rada hlavního města. Plán uvažuje o uvolnění částky osmdesáti miliónů korun na mimořádné reklamní kampaně v zahraničních médiích, které by pomohly zvýšit zájem o pobyty v našem hlavním městě.
To je samozřejmě příznivá informace. Jenže – opravdu víme, čím je Praha pro návštěvníky přitažlivá?


Nabízí imperiální impozantnost hlavního města celosvětové říše (jako Londýn), výběr z kulturních lahůdek a špičkovou módu (Paříž), kavárenské povalování, desítky plováren, sport a nádherná muzea výtvarného umění (Vídeň), báječné obří pivnice a uměním nabité pinakotéky (Mnichov)? Uvolněnou atmosféru rychle rostoucího alternativního, uměleckého, homosexuálního a studentského centra (Berlín), drsnost přístavu spojenou s erotickým vábením (Hamburk), kouzlo minulých věků, neuvěřitelnou architekturu a atrakce vodního města (Benátky)? Hmatatelnou kvalitu místa, odkud byl ovládán svět (Řím), levné drogy, báječnou kuchyni a přitažlivé, vtipné dívky ve výkladních skříních (Amsterdam), rakovinu kapitalistického bujení a soustředění zábavy z celého světa (New York), rozpadající se koloniální metropoli válcovanou neschopnými komunisty (Havana)?

Ne, nic z toho Praha nemá, neměla a asi nikdy nemůže mít. Má kouzelné Staré Město, panorama Hradčan a snad i milé obyvatele. To ale není moc, a pokud ano, tak to stačí na dvoudenní návštěvu a jednou provždy.
Mají představitelé města promyšlený onen důvod, pro který by stálo za to pořádně investovat, jenž by se stal opravdovým magnetem? Kouzelná omšelost Prahy, otřískané malostranské hospody, taneční kavárny, povltavské plovárny, renomovaná lahůdkářství, starobylé antikvariáty, duch odporu a potměšilost antikomunistického humoru, většinu z toho vzala voda. Tento kolorit je pryč; a stýská se jen málokomu.
Ono to trvá staletí, než se město ozdobí pořádnými magnety. A propagovat Prahu jen jako místo s neuchopitelnými cíly je vlastně zbytečné.


Další články z rubriky JINÉ MĚSTO naleznete ZDE