Roman Vaněk: Školství produkuje odpad a brzy na to doplatíme, systém je zvrácený, kuchaři pak neumí vařit | Reflex.cz
nahoru

Roman Vaněk: Školství produkuje odpad a brzy na to doplatíme, systém je zvrácený, kuchaři pak neumí vařit

Čestmír Strakatý14. ledna 2020 • 06:00
Prostor X: Rozhovor s Romanem Vaňkem
• video: 
Prostor X

Jídlo je podstata všeho, je to základní měnič naší nálady, říká autor populárních kuchařek a zakladatel Pražského kulinářského institutu Roman Vaněk. Na kvalitě gastronomie v Česku mu záleží a ostře kritizuje, jak funguje české školství. Politikům na něm nezáleží a kuchaři, kteří ze systému vyjdou, z velké části vařit moc neumí. Roman Vaněk si při popisu toho, jak to v Česku funguje, nebere servítky.

Školství u nás je jedna obrovská systémová chyba, brzy na to začneme doplácet, tvrdí Vaněk. Politiky to nezajímá a chtějí se s ním prý jen před volbami vyfotit. Problémy podle Vaňka přerostly do zrůdností a řešení bude bolet, protože se bude muset začít zespodu. Výběrem žáků, motivací učitelů, soutěžemi, ale taky přístupem rodin.

Jsi blbej, půjdeš na vařečku, popisuje přístup některých rodičů Vaněk. Pokud se tohle nezmění, nevyřeší se ani nemoci gastronomického školství. Žáci navíc procházejí školami jako maso mlýnkem. Kvůli financím od státu je jich přijímáno příliš a uspějí všichni, kvalitních kuchařů vyjdou jen procenta. I proto jich je v restauracích a dalších podnicích málo a bez cizinců by česká gastronomie zkolabovala.

Školství produkuje 95 procent odpadu a 5 procent jich zbyde, jen z části z nich se ale podaří udělat kulináře, tvrdí Vaněk. Soutěže, kterými se gastronomické školy chlubí, líčí jako de facto fasádu. Jsou prý vlastně o tom, jak učitel to jídlo připraví, a děti jsou v nich jen nastrčené. Pro jejich vývoj jsou přitom důležité, ale musí být opravdové. Ministerstvo školství to nezajímá, podobně jako to, jak moc jsou zkoušky a závěrečné práce založené na realitě.

Kde začala láska Romana Vaňka k jídlu? Proč se školy bojí opravdových soutěží ve vaření? Jaké příběhy se studenty a učiteli Vaněk zažil? Proč systém nefunguje a jak by se měl změnit? Jací kuchaři dnes vlastně v Česku vaří? Proč děti často zničí praxe? A co s tím chce Roman Vaněk dělat?

Na další zajímavé rozhovory se podívejte zde  >>>



Diskuse ke článku

 

Nejčtenější komentáře
Články odjinud
Nejčtenější