Šance, že se stane vítězem reality show MasterChef Česko, si Martin Pecina dával asi takové, jako že se zjeví americký strýček se 400 miliony dolary. Konkurence byla velká, kulinářské výzvy náročné a on měl navíc jasnou představu o tom, jak chce prezentovat sebe i svá jídla. „Rozhodně jsem se nechtěl dostat do situace člověka, který bude někoho pomlouvat a bude se negativně vůči někomu vymezovat. Moje úloha byla šmrdlat si něco v pánvičce, a ne hodnotit ostatní soutěžící,“ říká s tím, že si uvědomoval, jak podobné televizní formáty fungují a že v nich nejde jen o vaření, ale i o různá, leckdy zveličená dramata, emoce a vyjádření vytržená z kontextu. Naučil se proto mluvit v krátkých, úderných větách, ze kterých se nedalo nic ustřihnout, nebo do nich něco přidat.
Úsporný byl nový MasterChef nejen ve svých promluvách, ale i při vaření. „Zvolil jsem strategii dost odlišnou od ostatních lidí, protože oni dělali často sofistikovaná komplikovaná jídla. Já jsem si vždycky vzal nějakou základní blbost a kolem toho jsem to postavil, takže jsem si to nedělal těžké. Jak se ve své práci grafického designéra snažím pracovat s poměrně minimalistickými prostředky, tak tady jsem z toho prdu dělal kuličku, anebo z nějakého jiného materiálu jsem dělal kuličku, a někdy to vyšlo. To byla věc, kterou porotci i oceňovali, že jsem si to nedělal složité, ani jsem si nikdy nebral drahé suroviny. Já jsem nikdy nechtěl kaviár a foie gras, vzal jsem si kus chleba,“ popisuje Martin Pecina taktiku, která z něj udělala vítěze šesté řady populární reality show, jež on sám nazývá „estrádou“.

Na jednoduchost přitom sázel i při servírování jídla. „Ty moje talíře vypadaly dosti odpudivě po většinu soutěže a trvalo drahnou dobu, než jsem se dopracoval k nějakému stavu, který byl aspoň uspokojivý. A pak přišlo finále, kde už jsem věděl, co dělám, a věděl jsem, že se chci prezentovat něčím, co bude hodně prosté, jednoduché, že to bude jídlo, které jednoznačně na tom talíři říká, co je zač,“ vysvětluje, proč se v posledním kole rozhodl udělat parafrázi na moravskou zabijačku. Tradičním masovým hodům by chtěl zasvětit i vlastní kuchařku. „Docela rád bych sestavil nějakou knihu, která vzdá hold českým a moravským zabijačkám. A zároveň zkusí ukázat, že z těch stejných surovin se dají dělat i trošku jiné pokrmy než jenom jitrnice, jelito a prdelačka,“ prozrazuje své plány, které odmítá podřizovat komerčnímu úspěchu.
„Domnívám se, že když začnete přemýšlet o tom, co bude komerčně úspěšné, tak vás to začne nesmírně svazovat. A začnete si dělat různé průzkumy a začnete jít po srsti a budete dělat věci, které jsou veskrze průměrné. Vždycky, když chcete udělat věc, která je nadprůměrná, tak se musíte vykašlat na to, co si myslí vox populi a musíte to udělat nejlépe, jak to udělat umíte, a to je vlastně tajemství mého, v uvozovkách, úspěchu. To, že jsem byl úspěšný ve svém oboru, v grafickém designu, je výsledkem toho, že jsem kašlal na to, co si o tom myslí veřejnost,“ dodává s tím, že nemá v úmyslu stát se mediální hvězdou.
Jaké byly jeho vztahy s porotci? Čím soutěžící zklamali štáb? Co ho v soutěži bavilo ze všeho nejmíň? Chtěl svou účast někdy vzdát? Nebo co do reality show vnášel? Na tyto a další otázky odpovídal grafik, typograf a vítěz soutěže MasterChef Česko Martin Pecina.
Rozhovory Prostoru X můžete nově sledovat i bez reklam. Využijte Premium+>>>

