Michael Schumacher: Legenda, která nebrzdila | Reflex.cz
nahoru

Michael Schumacher: Legenda, která nebrzdila

Luděk Staněk3. ledna 2019 • 09:48
Michael Schumacher: Legenda, která nebrzdila
foto: Profimedia.cz

Michael Schumacher (3. ledna 1969) byl velmi pravděpodobně jedním z nejlepších závodníků historie. Proslul mimo jiné geniální schopností ovládat auto na mokru. I proto je ironií, že nejvážnější zranění svého života si přivodil na sněhu. A poté, co definitivně odešel ze seriálu F1 coby žijící legenda. Schumacherovi je právě dnes 50 let.

Nehoda čtyřiačtyřicetiletého Michaela Schumachera, který se 29. prosince 2013 vážně zranil při sjezdu neupravené těžké sjezdovky, jen dokazuje, že na to, abyste mohl být špičkový automobilový závodník, prostě potřebujete mít potlačenou touhu dělat věci bezpečně. Schumacherova kariéra sedminásobného šampióna formule 1 by určitě nebyla tak úspěšná, kdyby nebyl schopen riskovat a dávat si před sebe stále nové výzvy, jež byl ochoten zdolat za každou cenu. Byl to výrazný rys jeho kariéry – a právě ten ho dost možná vyhnal na neupravenou sjezdovku ve francouzských Alpách, kde při lyžování se svým synem spadl hlavou na kámen.

Schumacher rozhodně nebyl jediným bývalým jezdcem formule, který ani po konci kariéry nemohl odolat vábení riskování a adrenalinu. Zatímco počet smrtelných úrazů při samotných závodech F1 v posledních desetiletích dramaticky klesl (smrt není dobrá pro byznys a závody F1 jsou dnes především globálním byznysem), smrtelná zranění bývalých závodníků po konci jejich kariéry však při nejrůznějších adrenalinových dobrodružstvích nejsou žádnou výjimkou.

Čtyřletý závodník

Schumacherova kariéra začala na lokální motokárové trati v Kerpenu, kde se poprvé objevil už jako čtyřletý díky svému otci, jenž mu do jeho prvního šlapacího autíčka prostě namontoval motor ze slabé motorky. Schumacher byl nejmladším jezdcem v motokárovém klubu a v šesti letech i nejmladším vítězem tamního poháru. Aby mohli svého syna podporovat, oba rodiče se na motokárovou trať prakticky přestěhovali – jeho matka prodávala v bufetu a otec začal v rámci vedlejšáku opravovat klubové motokáry.

Protože byl Michael příliš mladý, aby mohl závodit pod německou licencí, obstaral si lucemburskou. Už tehdy bylo jasné, že je pro svůj úspěch ochoten udělat vše. Několik let vyhrával v motokárách, co se dalo, později se dostal do lokálních formulových závodů a v roce 1989 do seriálu formule 3. Zde potkal Williho Webera, majitele týmu WTS, jenž se na zbytek Schumacherovy kariéry stal jeho manažerem a zásadním způsobem pomohl jeho vzestupu.
V roce 1991 debutoval Schumacher ve F1 v týmu Benetton a okamžitě bylo jasné, že jde o největší talent německého okruhového závodění za hodně dlouhou dobu. Klíčové bylo, že Schumacher dokázal zajet velmi rychlý čas s průměrným autem nebo v problematických podmínkách. Jeho schopnost ovládat auto na mokru – kterou podle všeho získal právě v motokárách – mu zajistila výhodu proti většině jezdců své generace. Jeho styl jízdy byl přitom výrazně agresívní – dokázal zrychlit a dostat vůz i sebe na limit možností, kdykoli to bylo potřeba.

Agresívní jezdec

Už v roce 1994 získal první titul mistra světa a následující rok jej obhájil. Už tehdy ale ukázal, čeho je schopen, když v boji o titul neváhal nabourat vůz svého rivala Damona Hilla. V roce 1997 se o totéž pokusil proti Jacquesu Villeneuvovi, přičemž tentokrát jeho soupeř závod dokázal dokončit. Mezi lety 1996 a 2006 závodil pro Ferrari, kde dokázal získat nejen pět dalších titulů mistra světa, ale i pověst nejlepšího jezdce své generace. V roce 2010 se na dva roky ještě vrátil k týmu Mercedes.

Dokonce i ve světě formule 1, přezdívaném pro tvrdost prostředí Piraní klub, byl Schumacher opravdovým alfa-samcem. Novináři to často dokazují na vztahu s jiným německým jezdcem, Heinzem-Haraldem Frentzenem. Schumacher nejen že si vzal v roce 1995 jeho bývalou přítelkyni Corinnu za ženu, ale s Frentzenem měl i několik potyček přímo na okruzích, přičemž ho při jedné z nich (během Velké ceny Kanady v roce 1998) neváhal při nebezpečném manévru vytlačit z trati.

Slitování neměl ani s dlouholetým kolegou z týmu Ferrari, kterého v roce 2010 v Maďarsku už v barvách Mercedesu předjel způsobem, jenž mohl velmi snadno poslat Barichella v plné rychlosti do betonové zdi a následně do nemocnice nebo na hřbitov.

Schumacher získal první titul mistra světa F1 v roce, kdy tragická smrt Ayrtona Senny ukončila jednu éru v historii motosportu a odstartovala druhou. Tragická Schumacherova nehoda, jakkoli se nestala na trati a jakkoli ještě stále není tak tragická jako Sennova, také uzavřela jednu kapitolu v historii motoristického sportu. Éru, které dominoval neporazitelný „Schumi“.





Nejčtenější komentáře
Články odjinud
Nejčtenější