Sněmovna nevydala Babiše ani Okamuru k trestnímu stíhání.

Sněmovna nevydala Babiše ani Okamuru k trestnímu stíhání. Zdroj: Zbyněk Pecák

Sněmovna nevydala Babiše ani Okamuru k trestnímu stíhání.
Jindřich Rajchl si přinesl obrázky.
Sněmovna nevydala Babiše ani Okamuru k trestnímu stíhání.
Tomio Okamura (SPD) na jednání Sněmovny ohledně svého vydání k trestnímu stíhání (5.3.2026)
Tomio Okamura (SPD) na jednání Sněmovny ohledně svého vydání k trestnímu stíhání (5.3.2026)
15 Fotogalerie

Poslanci nevydali Babiše ani Okamuru k trestnímu stíhání. Jednání jsme glosovali živě

Barbora Prchalová
Diskuze (76)

Poslanci ve čtvrtek nevyhověli soudním žádostem o vydání premiéra Andreje Babiše (ANO) a předsedy Sněmovny Tomia Okamury (SPD) k trestnímu stíhání. Překvapivé to nebylo, ze strany koaličních poslanců celý den zaznívalo, že žádosti nevyhoví. Ze Sněmovny živě glosovala Barbora Prchalová.

Pro nesouhlas s Babišovým vydáním hlasovalo 104 ze 186 přítomných poslanců. Proti jich bylo 81. Návrh na nesouhlas s Okamurovým vydáním podpořilo 104 ze 186 přítomných poslanců. Proti jich bylo 82.

Babiš i Okamura několikrát uvedli, že nevidí důvod pro své vydání. Babiš několikrát řekl, že jeho stíhání je politicky motivované. Okamura se zase oháněl svobodou slova. Trestní stíhání tak u obou bude pokračovat, až jim zanikne poslanecký mandát.

Babiš a jeho někdejší poradkyně, nyní europoslankyně Jana Nagyová čelí obžalobě kvůli padesátimilionové dotaci na areál Čapí hnízdo u středočeských Olbramovic. Pražský městský soud je dvakrát nepravomocně osvobodil. Oba rozsudky ale zrušil odvolací Vrchní soud v Praze. V posledním rozhodnutí loni v červnu navíc zavázal městský soud k tomu, aby obžalované na základě provedených důkazů uznal vinnými. Poslanci Babiše ke stíhání vydali už třikrát.

Okamura čelí stíhání v souvislosti s předloňskými plakáty hnutí před senátními a krajskými volbami. Státní zástupce podal obžalobu na předsedu SPD i jeho hnutí pro podezření z podněcování k nenávisti loni v srpnu. Okamura stále za plakátem stojí.

Zprávy ze dne 5. března 2026

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 19:26

Každopádně trestní stíhání tím ani jednomu nekončí, jen se rozeběhne až nebudou mít poslanecký mandát. Já se s touto informací s vámi loučím, moc děkuji za pozornost. Mějte se krásně.

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 19:17

Schůze tím končí. Dřív než jsem počítala.

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 19:15

Sněmovna nevydala k trestnímu stíhání ani Okamuru.

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 19:13

Sněmovna nevydala Babiše k trestnímu stíhání.

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 19:10

Podrobná rozprava taky končí. Už hlasovali o tajné volbě, návrh byl ovšem zamítnut. 

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 19:04

Obecná rozprava skončila. Přistupuje se k rozpravě podrobné. Do té jsou přihlášeni dva poslanci: Talíř a Stojanová. Talíř v sále není, Stojanová je. Ta předkládá procedurální návrh tajné volby, aby se všichni poslanci mohli rozhodnout podle vlastního svědomí a mohli práci dělat bez politických překážek, aniž by byli vystaveni stranickému tlaku.

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 18:56

Taťána Malá (ANO) navrhuje, aby se jednalo i po 21. hodině. To se odsouhlasilo.

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 18:53

Ševčík bude navrhovat, aby byli soudci jmenováni na určitou dobu tak, aby nerozhodovali zaujatě a ze zištných důvodů. Eh. Jurečka ve faktických poznámkách vyzývá Metnara, aby řekl, jestli došlo k pochybení v trestním řízení a co s tím bude dělat. Přichází napětí, jestli se tak stane.

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 18:48

Ševčík říká, že znalec Hálek z kauzy Čapí hnízdo, se kterým má zkušenosti ze znaleckého ústavu dvacet let, je "všehoschopný, včetně podpoření politického procesu kvůli svým zájmům". Ale neřekl, jakým zájmům.

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 18:45

Když mluví o tom, že v Německu zemře každý třetí den člověk po útoku nožem. Skoro křičí. "Pachatelé jsou Syřané, Maročané a Alžířané. Za to chceme stíhat? Žádný odporný plakát to nebyl," říká Ševčík. To poslední je dost subjektivní.

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 18:44

Přistupuje Miroslav Ševčík (SPD) řekl, že chtěl mluvit původně 2,5 hodiny? Ale prý to zkrátí na pár minut, díky bohu. Děkuje Válkové, která se nebojí ukázat, že má pravdu."Dneska jsem jel tramvají a oslovila mě Švýcarka, která tam žije 50 roků, a děsí ji, co se tu děje ve spojitosti s trestním stíhání Okamury. Že takové plakáty visí i ve Švýcarsku a nikoho tam nestíhají." Hezká anekdota.

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 18:26

Stojanová kritizuje Válkovou, že přijala odsouzeného Kájínka v Poslanecké sněmovně. "Já jsem nepřijala dnes pana Kajínka. Jestliže vycházíte ze sociálních sítí, budiž vám to omluvou, ale máte si to ověřit. Včera ve Sněmovně mě navštívil spolek Basmani, což jsou bývalí vězni, kteří se snaží pomoci těm, kteří jsou podmínečně propuštěni nebo odchází z výkonu trestu tím, že jim nabízejí pracovní uplatnění," bránila se Válková. Stojanová jí řekla, aby si za tím, že se s Kájínkem schází od roku 2014 aspoň stála a nedělala, že to bylo až náhodné setkání. Nebudu lhát. Už mě tahle výměna nebaví.

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 18:17

Vondráček zrovna nazval Hřiba "hřibem satanem, co otráví každou sněmovní debatu".

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 18:04

Stojanová (Piráti) nabídla Rajchlovi, že ona a její kolegové s právnickým vzděláním ho rádi poučí o ústavním právu. Rajchl nabídku odmítl a řekl jí, že on k soudu aspoň někdy šel, a dokonce jeho životní zkušenosti převyšují ty její. "Dokonce jsem vyhrál případ u Nejvyššího soudu. Vaše arogance a sebevědomí, když vám ještě nezaschl inkoust na titulech, převyšují vaše zkušenosti, třeba to, co jsem tu říkal, někdy pochopíte." Taková klasická večerní přestřelka ve faktických poznámkách.

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 17:57

Chochelová (STAN) k Rajchlovi: "Neurážejte na základě toho, že někdo nemá dostudovanou školu, ale reagujte na to, co ti lidé říkají. Vy jste zářný příklad, že i když školu dostudujete a máte praxi, dobrého právníka to z vás nedělá. A navíc jste naprosto ubohý rasista." 

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 17:52

Rajchl říká, že Okamurův plakát není rasově zaměřený. "Migranti z Afriky jednoznačně zvyšují kriminalitu." 

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 17:48

Rajchl: "Jedná se o politickou kauzu a nebudu hlasovat pro vydání Andreje Babiše." Nikdo není překvapený.

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 17:47

Rajchl prý každou kauzu podrobuje analýze, jestli jde o politickou aféru či nikoli. "Dělal jsem trestní právo 25 let, obhajoval jsem spoustu lidí a nikdo z nich není ve vězení," říká Rajchl. A už tu konečně máme "já jsem právník". Imunita je podle něj proto, aby se nestali "podčlověkem", aby nebyli stíhání jen kvůli tomu, že vstoupili do politiky. A neříkali jeho koaliční spoluposlanci, že je to jen odklad a trestní stíhání bude pokračovat, až nebude Babiš ve funkci?

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 17:40

Přichází Jindřich Rajchl. "Mít takové sebevědomí, že v pátém ročníku či s čerstvě zaschlým diplomem kritizujete paní Válkovou..., klobouk dole, máte takové sebevědomí, i když bez znalostí," začíná moc hezky. Prý ho nikdo nepřesvědčoval, aby Okamuru či Babiše nevydal, a tak o žádnou "koalici nevydávání" nejde.

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 17:24

Matěj Gregor (Motoristé sobě) říká, že poslanci přeci dnes nerozhodují o vině a nevině. Nevím, kde byl, ale téměř všichni opoziční poslanci přesně tohle řekli. 

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 17:15

Poslanec ODS Štěpán Slovák uvedl, že na Okamuru nepodal trestní oznámení jen Pospíšil, ale další subjekty, například organizace Romea. Stejný sentiment zopakoval Pirát Samuel Volpe. 

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 17:06

Sedláčková má prý na krku tři žaloby od té doby, co začala volební kampaň. Asi zase nesmazala úplně všechno.

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 17:04

Sedláčková označila plakáty v kampani SPD za politickou nadsázku. Macinka se na její projev vrátil zpátky do sálu, hlídá si svoje ovečky. "Ačkoli jsem jakkoli přesvědčená, že Tomio Okamura je nevinný a soud by vyhrál, já ho nevydám. Protože trestní oznámení na něj podal další politik, který tu s námi sedí, tedy v tuto chvíli nesedí. Kauza je politická, účelová a já se do takových bojů zapojovat nebudu."

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 17:01

Gabriela Sedláčková (Motoristé sobě) se chce vyjadřovat ke kauze Okamury, protože se týká svobody slova. Tak to je jí téma velmi blízké, vzhledem k její práci pro Turka.

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 16:55

Vondráček uvedl, že nechce zpochybňovat českou justici. Ale teda teď strávil přes dvacet minut zpochybňováním postupu orgánů činných v trestním řízení v kauze Čapí hnízdo. "Nejsme tu od toho, abychom se tvářili, že nemůže existovat selhání jednotlivce a já jsem vám tu zrekapituloval ke kolika pochybením došlo za deset let v této kauze."

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 16:44

Radek Vondráček (ANO) uvádí, že v podstatě každý v místností ví, jak budou hlasovat. Ale začal také mluvit o tom, že je v Čapím hnízdě příliš mnoho náhod, třeba načasování obnovení procesu v roce 2017 před volbami. "Naprostá drtivá většina důkazů se neprovedla, ale jejich zprocesování trvalo roky. Vyslechli by i koně, kdyby mohli."

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 16:15

Haas se přidává k Hřibovi a říká, že je nepřijatelné, aby bývalá ministryně spravedlnosti a předsedkyně mandátového a imunitního výboru znevěrohodňovala činnost českých soudů. Válková dneska vytáhla roli mluvčího vládní koalice (mám trochu pocit, že si tahají sirky, naposledy, když jsem byla ve Sněmovně, to byl Patrik Nacher) a dostává čočku ze všech stran.

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 16:12

Karel Haas (ODS) uvádí, že podezření u Babiše nemá nic společného s politikou. "Délka trestního procesu není způsobená státem, orgány činnými v trestním řízení. Je to kvůli excelentní právní obrany obžalovaných, využívá všech cest, které trestní řád nabízí. Pak kvůli zahraničním prvkům v trestním procesu, velké kvantity odborných informací, které musely být řádně zpracovány. A nepochybně proto, že o vydání Andreje Babiše k trestnímu řízení rozhodujeme počtvrté, což přidalo nejméně rok k délce procesu." 

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 16:01

"V Andreji Babišovi se probudil agent Bureš a ukázal nám, že naše demokratické zřízení a nezávislost justice mu velmi vadí. Možná by se rád vrátil do starých komunistických časů, kdy moc výkonná zasahovala do moci soudní, kdy potřebovala," řekl František Talíř z KDU-ČSL.  Vládním poslancům se to vůbec nelíbilo.

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 15:48

Vesecká mluví o tom, jak Čapí hnízdo trvá příliš dlouhou dobu a že Evropský soud pro lidská práva má problém se soudními řízeními, které trvají pět let. Zpochybňuje verdikt vrchního soudu, který doporučil městskému soudu, že má Babiše s Nagyovou shledat vinnými. "Trest, který Babišovi hrozí, je v zásadě trestem bezvýznamným. O to tady opravdu nejde, jde o princip, aby Poslanecká sněmovna si uvědomila pravý obsah imunity." Mě tedy přijde, že jakýkoli trest je právě u premiéra dost významným, ale dobrá.

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 15:22

Vesecká: "Hodně mých předřečníků říkalo, že zákonodárci nejsou nadlidé. Samozřejmě, že nejsou. Jako nadlidé se poslanci chovají, když rybaří na speciální povolenky, které vydává ministerstvo zemědělství. Když ale využívají svou imunitu, není to chování nadlidí." 

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 15:19

Konečně někdo z vládních poslanců. Přišla Renata Vesecká (Motoristé), která se nejdřív zastává Válkové a odmítá útoky Hřiba. "Nechci se shovávat za doporučení mandátního a imunitního výboru. Zaznělo tu mnoho názorů o imunitě z pohledu etiky a možného politického. Imunita je ale právní termín. Vztahuje se na funkci poslance, nikoli na osoby pana Babiše a pana Okamury. Na každého občana dopadá zákon stejně, ale nejsou naprosto rovná a stejná práva a povinnosti, to určují jednotlivé zákony. Takže asi soused pana Hřiba nebude mít stejná práva a povinnosti jako pan prezident. Dochází tu k zaměňování pojmů a obsahu."

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 15:11

Někdejší ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) říká, že imunita je potřebná. "Nemá ale chránit billboardovou kampaň, podnikání nebo minulost politika. Svoboda slova v demokracii znamená volně říkat věci, nikoli ale právo vyvolávat nenávist. Pokud jste to neudělal, pane Okamuro, proč nenecháte soud to potvrdit? Soud nelze vyhrát, pokud se před něj člověk odmítá postavit." 

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 14:47

K pultíku přišel Hayato Okamura (KDU-ČSL)."Moc bych si přál, aby i toto jednání vyzněla ve smyslu služby. Papež František říkal, že politika je přece taky formou lásky k lidem. Ať už to dnes dopadne jakkoli, pokusme se neztratit tyto hlubší věci ze zřetele. Nevíme, co nás v dalších třech letech ještě čeká. Máme všichni obrovskou odpovědnost." Já vlastně strašně cením ty jeho optimistické projevy.

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 14:33

Poslanci z rozpravy vypadávají, protože v sále prostě nejsou a k pultíku se nedostaví. V tuto chvíli má vystoupit ještě šestnáct poslanců.

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 14:28

Konečně se Válková dostavila. "Vnímáme v hnutí ANO úplně jinak. Vnímáme ji s ústavním právem. Myslíme, že má sloužit k výkonu ústavních funkcí a k ochraně před pochybením jiných mocí. Nebudu tu rozvíjet negativní emoce, co rozdmýchává opozice, která se asi pořád nemůže smířit s výsledkem voleb." 

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 14:04

Válková stále nikde. Takže jdeme na řádové poslance. Začíná nejmladší poslankyně Julie Smejkalová (STAN). Připomíná kauzy Babiše: Unipetrol, StB... a také znovu opakuje, že opozice nechce dělat závěry, které náleží soudům. 

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 13:50

Nacher opětovně volal Válkovou, která měla promluvit za klub ANO. Ta ale u novinářského atria odpovídá na dotazy novinářů. Tak třeba se ještě k pultíku dostaví později. 

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 13:41

Tak jsem to zakřikla, i Dvořák připomíná Farmu zvířat a doporučuje, aby si ji poslanci přečetli až do konce. 

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 13:37

Karel Dvořák (STAN) označil Babiše a Okamuru za tiché monarchisty, na něž zákony neplatí a vládnou nad svými poddanými. Aspoň to nebyl další Orwell. 

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 13:21

Válková se ohrazuje proti Hřibovým slovům. "Já nezpochybňuji právní stát v České republice, ale že i v justici jsou lidé, kteří chybují. Všechny ostatní útoky... můžu vám vysvětlit své názory, až budu mít víc času."

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 13:13

Hřib: "Babiš tu chodil, prohlašoval, ať ho vydáte, i když samozřejmě to bylo trochu hrané. A najednou otočil a v téhle zemi si jde objednat trestní stíhání? Já se nestačím divit, co tu předvádíte."

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 13:06

Hřib vyčítá Válkové, že si nemají hrát na soudce nebo prokurátory. "Když odmítneme vydání, tak umožníme jen odklad. Spravedlnost, která je dojde závěru s výrazným prodlením, je ekvivalent toho, jako by ta spravedlnost vůbec nebyla. Odklad znamená, že justice bude ztrácet smysl," říká Hřib. Dále vyčítá Válkové, že jako ministryně spravedlnosti (v letech 2014 až 2015) nevěří českým soudům, to je podle něj bizár. Už zase Babiše označuje jako "vašeho šéfíka". Tak se fakt nakonec probudil.

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 12:55

Válková připomíná rozhodnutí soudu ve sporu SPD vs ministerstvo vnitra, které rozhodlo, že hnutí bylo chybně zařazeno ve zprávě o extremismu. "Ani v tomto případě tak není překvapení, že náš výbor vydal doporučení, aby poslance Okamuru Sněmovna nevydala." Jenže spor SPD s vnitrem s plakáty nesouvisí. A navíc všichni z ANO očividně zapomínají, že zpráva byla vydána za vlády Andreje Babiše v roce 2020.

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 12:36

Helena Válková (ANO) teď vysvětluje činnost mandátového a imunitního výboru, jehož je předsedkyní. V podstatě obhajuje, že se s trestním spisem členové podrobně seznámili a vedli rozsáhlé diskuze. "Pokud Sněmovna poslance nevydá, nebude to poprvé. Za mnou otevřenost a snahu jsem se místo odborné diskuze a polemiky dočkala urážek. Velmi mě to zamrzelo. Naší justici obecně věřím, ale nemyslím si, že by se někdy nemohla dopustit chyb a přešlapů. Nemělo by nám být lhostejné, že za chyby justice platíme zhruba 100 miliónů ročně," říká Válková. 

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 12:20

Teprve se hlasuje o pořadu schůze, to zase bude dlouhý den. Ale alespoň rozprava bude sloučená, poslanci tedy nebudou mluvit nejprve jen o Babišovi a až poté o Okamurovi.

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 11:57

Marek Výborný (KDU-ČSL) navazuje na Kupku a také na základě Orwella polemizuje, jestli jsou politici rovni normálním občanům. Cítím zrod poslaneckého čtenářského kroužku.

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 11:54

Kupka se už poněkolikáté odkazuje na Farmu zvířat: "Podle Orwella jsou všechna zvířata si rovna, ale některá jsou si rovnější." 

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 11:39

Kupka na pléně uvádí, že je neuvěřitelné, že Babiš zpochybňuje nezávislost soudů a jeho výrok o tom, že si tu lze objednat trestní stíhání. "O moci rozhodují volby, to je pravda. Daleko významnější je, že o vině a trestu rozhodují soudy, o tom nerozhodují výsledky voleb. Žádný z nás si neuzurpuje právo dělat závěry soudů. Imunita poslanců nemá sloužit jako úkryt před spravedlností. " Takže v podstatě opakuje to, co říkal už na tiskovce ráno.

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 11:15

Zatoulala jsem se na balkón určený novinářům. Ta účast je dost výmluvná.

Účast při jednání o vydání Babiše a Okamury.
Účast při jednání o vydání Babiše a Okamury.
Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 11:06

Svou tiskovku teď před novináři zahájili Starostové. Vít Rakušan upozorňuje, že to bude rychlé, protože po Pirátce Richterové má na plénu výstup on. Řekl, že se vyhne závěrům případů, protože to přísluší soudům. "Zpochybňují se tu instituce, protože nerozhodují, jak se jím líbí. A když by nemusely rozhodnout, jak se jim líbí, prostě před ně nepůjdou. Starostové a nezávislí budou hlasovat po vydání. Netvrdíme, že něco spáchali, ale věříme systému," podotýká Rakušan.

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 10:50

Hřib: "Postavte se k tomu jako chlap, příklad si můžete vzít ze mě!" 

Já myslím, že k tomu není potřeba komentář.

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 10:48

Hřib se kvůli Dozimetru opírá právě do ANO, přičemž uvádí, že senátorka Jana Mračková Vildumetzová jezdila na kampaň autem jednoho z potrestaných v kauze, přesněji Zakaríi Nemraha. "Vy o Dozimetru mlčte, vy v tom jedete taky." 

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 10:44

Připomíná, že před soudem v kauze Opencard stanul třeba pražský primátor Bohuslav Svoboda, který byl nakonec osvobozen. "Ale nechal to na justici. A navíc ten problém způsobil Pavel Bém, kterého jste si vy, pane Babiši, vzal do funkce protidrogového koordinátora."

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 10:41

Bylo to vydatná hodina a půl. Nastupují poslanci s přednostním právem. Začíná Zdeněk Hřib. Ten vyzývá Babiše, aby přestal mluvit k O'learymu a dalším lidem, kteří tu dnes nesedí. 

"Pane Babiši, přestaňte fňukat, jak jsou na vás všichni zlí a musíte brát homeopatika na křivdu. Přestaňte se skrývat za poslaneckou imunitu. Kvůli fňukání nejste schopen dělat nic smysluplného a posouvat naši zem. Měl byste se k tomu postavit jako chlap a nechat to posoudit nezávislými soudy," začal Hřib. Tak přeci se pirátský sekáč objevil.

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 10:36

Babišova vláda odmítá implementovat migrační pakt, takže nás s velkou pravděpodobností bude EU sankciovat, za což ale podle Okamury může Fialův kabinet. I když teda pakt podmínky pro migranty zpřísňuje.

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 10:19

Okamura k opozici a "zbytečnému jednání": "Nemáte žádné téma, které by zvýšilo životní úroveň jako my."

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 10:13

Okamura kritizuje Fialovou vládu kvůli nedostupnému bydlení a drahým energiím. To dneska není na pořadu dne. "Nevím, proč bych tu měl řešit vydávání za plakát o migraci. To řeší opozice," říká Okamura.

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 10:07

Okamura: "V mojí kauze nejde o mě. Na kampani pracovalo několik desítek lidí, stovky, ne-li tisíce ho sdílely. To všichni půjdou k soudu?" Teď cituje Trumpa a jeho výroky o migrantech, například že tráví krev jeho země. Jenže Trump podléhá americkým zákonům, ne těm českým, to je dost podstatný rozdíl.

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 10:04

Okamura se pasuje do pozice oběti justičního zločinu. Jenže tou přece není, vždyť ještě ani nebyl odsouzený.

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 10:02

Už jsem trochu unavená, psychicky hlavně, na to, že rovnou nastupuje Okamura. "Scházíme se tu kvůli PRAVDIVÉMU plakátu o migraci. Za názor mi hrozí tři roky vězení. Účelové trestní stíhání sledovalo jediný cíl: dehonestovat a kriminalizovat opozici," začíná svůj proslov.

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 09:58

Babiš zrovna řekl, že Rakušanovi se má připomínat titulky o vyhození Švejdara, protože nechtěl, aby byla nalezena nahrávka z Dozimetru. Což je trochu divný, když Dozimetr přišel tak půl roku po tom, co nastoupil Rakušan do funkce a Švejdar ve své skončil. 

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 09:54

Babiš: "Já se spravedlnosti nebojím a nikdy jsem se jí nebál. Všechno to stojí na vodě. Farma stojí a funguje."

Teď se opírá o to, že mandátní a imunitní výbor doporučil jeho nevydání. Jenže v tom je devět koaličních poslanců na sedm opozičních, takže to nebylo žádné překvapení.

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 09:49

Babiš slibuje, že bude na soud chodit dál, aby podpořil Nagyovou. "Zničili stě jej život. Jsem rád, že se stala europoslankyní a odvádí dobrou práci. Nebojím se vás, vy se bojíte mě. Jednou jsem vás porazil a znovu vás porazím."

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 09:48

Babiš připomíná, že až přestane být poslancem, tak řízení bude pokračovat. "Bylo by fajn, kdyby opozice přestala lhát, že se jedná o nějaký útěk před spravedlností." Na druhou stranu je otázka, jestli Babiš nebude následovat Bendu z ODS a nebude se ucházet o tuto funkci (a pořád tu je prezidentské křeslo, že ano) celý život.

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 09:46

Teď si stěžuje, že soudkyně Brázdilová bagatelizovala výpověď svědka, který svědčil ve prospěch Nagyové a Babiše. Část jeho výpovědi si můžete přečíst v mém glosáři z loňského roku. Znovu několikrát zopakoval, že Hálek lhal a jeho znalecký posudek nemá žádnou vypovídající hodnotu a že Brázdilová rovnou věděla, jak Babiše odsoudí.

"Bylo to jen připravené představení. Má to mnoho společného s procesy za minulého režimu."

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 09:37

Teď obviňuje soudkyni Evu Brázdilovou, že není nezávislá a rovnou ví, že Babiš je vinen.

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 09:34

Babiš: "Celou věc již dvakrát prozkoumal prvoinstanční soud a dvakrát vyřkl, že jsem nevinen. Ne kvůli formální chybě nebo procesní kličce, ale protože se neprokázalo, že se stal trestný čin." Ale pak to vždycky odmítl Vrchní soud . A to bylo skandální a účelové, říká Babiš.

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 09:29

Už zase připomíná Dozimetr. Podle něj za jeho stíháním stojí někdejší nejvyšší státní zástupce Pavel Zeman, kterého jmenoval Pospíšil a ten také stojí za stíháním Okamury (podal na něj trestní oznámení za plakáty, stejně jako další lidé a organizace, třeba organizace Romea). Babiš Pospíšila označil za "velkého politického dinosaura." Nestíhání Blažka za bitcoiny také má prý na triku polistopadová parta.  

"Za odměnu Zeman jde do evropského parlamentu. Nikdo mě nepřesvědčí, že nešlo o trafiku a tento člověk, který je intimně spojený s těmito lidmi, nejednal účelově," hřmí Babiš.

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 09:25

Chce nám sdělit, v čem vidí účelovost stíhání Čapího hnízda. "Je to 19 let stará záležitost. Je to neuvěřitelné, ale bavíme se o skutku, který se měl stát v roce 2007 a 2008. Udělení dotace bylo sedmkrát kontrolováno, i Kalousek si dal práci, a nebylo zjištěno žádné pochybení. Ale co jsem vstoupil do politiky, tak se to začalo najednou řešit." Znalce Vítězslava Hálka znovu (asi už jen po sté) označil za lháře a že jeho posudek byl na objednávku.

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 09:21

"Je paradoxní, že ti, kteří se demokracií zaklínají, mají problém přijmout,  že o moci rozhodují volby a je těžké to respektovat," říká Babiš. V další větě se mu těžko četlo slovíčko "viktimizace". 

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 09:19

Babiš: "Tady lze objednat trestní stíhání, ať si špičky justice říkaj, co chtěj. Pokud se najde aktivní policista a lze i odsoudit, pokud se najde správný soudce. Je to cíl mě odstranit z politiky."

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 09:18

Už zaznělo "politicky motivované stíhání". Asi začnu dělat čárky.

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 09:17

A jdeme na hlavní téma! "Dneska je velký den polistopadového kartelu. Ukážu vám, jak to tady funguje, když se rozhodnete nekrást s polistopadovým kartelem. Jak někoho nechají stíhat a někoho nenechají stíhat. Znovu tady máme Čapí hnízdo. Babiš nekrade, Babiš odmítl krást, tak si vymysleli střet zájmů a Čapí hnízdo. Odmítl jsem krást a nemohli mě zkorumpovat, moje politická kariéra je naprosto čistá. Nepotřebuju tady mít žádné příjmy, čistý plat premiéra je 246 tisíc a ty posílám samoživitelkám." Je to zase vždycky takový hezký chaos a jedna myšlenka přes druhou. Jak mi to chybělo!

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 09:15

"Děláme všechno pro to, abychom pomohli lidem, kteří jsou na Blízkém východě. Informujeme, nepotřebujeme ani Foltýna ani žádnou komunikační kartu," ukončuje Babiš tento segment.

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 09:14

"Jsem pyšný, že to dělám a jestli mě někdo kritizuje, je mi to jedno. Nebudu se vracet, kdo tu zničil České aerolinie. Co se děje? Je obrovský boj o sloty a místo toho, aby pojištovny pomáhaly, tak leteckým společnostem navyšují pojištění. Vždycky se na konfliktu někdo přiživuje," pokračuje Babiš. Všechny repatriační lety jsou prý zdarma. 

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 09:12

První začíná Andrej Babiš, samozřejmě. "Opozice si stěžovala, že nepodávám informace. Takže já jako slavný mikromanager vám podám informace o repatriačních letech. Pane O'leary, teď můžete ukázat, že Ryanairu záleží na lidech a poslat tam letadlo. Je to na leteckým radaru," začíná. Už to začíná.

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 09:09

Schůze začala, momentálně se čtou omluvy. 

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 08:54

Předseda Pirátů Zdeněk Hřib:"Od Okamury, stejně jako od Babiše bych očekával, že půjdou příkladem podle svého morálního kodexu a nechají nezávislé soudy rozhodnout."

Hřib dneska zní trochu utlumeně. Doufám, že se to na plénu změní.

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 08:53

Ivan Bartoš (Piráti) k tomu, jak Babiš mění názor na to, jestli stojí o poslaneckou imunitu: "Andrej Babiš dokáže změnit názor na nějakou věk několikrát. O této koalici se mluví jako o koalici imunity. Babiš i Okamura asi mají strach."

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 08:51

Piráti jsou ti, kdo tajné hlasování nejvíc protěžují. Teď řekli, že mají informace, že by ODS mohlo také chtít tajné hlasování. Ale Kupka řekl, že ne. Asi nějaký komunikační šum.

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 08:32

Podle někdejšího ministra spravedlnosti Jiřího Pospíšila (TOP 09) není možné, aby v této debatě byla zpochybňována nezávislost justice. "To destruuje orgány demokratického státu. Rozumím, že koaliční poslanci budou hájit své představitele, ale nemůže po tom být spálená země, kdy občan nebudou důvěřovat v právní stát." Připomněl, že Macinka shazoval nezávislost Ústavního soudu a tahle celá rétorika je podle něj nebezpečná. 

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 08:25

TOP 09 bude hlasovat pro vydání. "Protože věříme, že o vině má rozhodovat nezávislý soud a zákony platí pro všechny stejně," řekl Havel a dodal, že plakáty byla jeho strana mimořádně pohoršena.

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 08:23

Pokračujeme tiskovkou TOP 09. "Hlasování nebude o vině nebo nevině, o tom může rozhodovat jenom soud. Naopak chceme nabídnout, aby nezávislé soudy rozhodly. Imunita nemůže být štítem před stíháním běžných trestných činů," řekl předseda klubu Matěj Ondřej Havel.

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 08:16

Kupka: "Nechceme, aby vládní většina vystavila soudu stopku. Poslanci nejsou nadlidi. Tady je jasné, že si chtějí hrát na nadčlověka." 

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 08:13

Kupka chce veřejné hlasování. To je totiž velká diskuze, protože opozice je přesvědčena, že někteří vládní poslanci cítí rozpor politikou a vlastními morálními postoji. I když velmi pochybuji, že by se někdo trhl takhle brzy. Uvidíme, jaké hlasování nás dnes čeká.

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 08:09

Kupka také připomněl, že Andrej Babiš ještě před pár lety prohlašoval, že poslanecká imunita je přežitek a teď obrací. 

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 08:07

Začínáme s tiskovkou ODS. "Pro nás je toto hlasování důležité, lidé musí vědět, že je tu velká část poslanců, kteří budou za spravedlnost bojovat. Nebudeme vyslovovat žádné soudy v případě dvou důležitých případů Čapího hnízda a rasistických plakátů, od toho je justice," uvedl předseda strany Martin Kupka. ODS tedy bude jednomyslně hlasovat za vydání, to není žádné překvapení.

Barbora Prchalová
Barbora Prchalová
5. března 2026 · 07:53

Dobré ráno, zdravím ze Sněmovny. Dneska nás čeká taková milá schůze o vydání, respektive nevydání Andreje Babiše a Tomia Okamury k trestnímu stíhání. Obecně se očekává, že vydaní nebudou. Hlavně proto, že vládní poslanci i samotné hvězdy dnešního jednání to sami poslední měsíce opakovali. 

Vstoupit do diskuze (76)