Z filmu Elektra

Z filmu Elektra Zdroj: MAUR

Z filmu Elektra
Daria Kashcheeva
Petr Pylypcuk
Z filmu Osmý den
4
Fotogalerie

Dva absolventské snímky z FAMU budou soutěžit v Cannes ve studentské sekci La Cinef

S otci je to těžké: to je pojítko mezi jinak velmi odlišnými filmy Electra a Osmý den, které v koprodukci s FAMU natočili Daria Kashcheeva, respektive Petr Pylypčuk. Snímky byly vybrané do sekce La Cinef prestižního festivalu v Cannes, který začíná 16. května. Úspěch je to o to větší, že se jen málokdy stává, aby se do této nejprestižnější studentské soutěže dostaly najednou dva snímky ze stejné země, natož ze stejné filmové školy.

Autorská filmařka Daria Kashcheeva potvrzuje pověst jedné z nejoriginálnějších tvůrkyň, které z FAMU za poslední desetiletí vzešly: její krátký snímek Dcera to po cenách z mnoha festivalů dotáhl až na nominaci na Oscara. I ve svém novém filmu Kashcheeva vychází z tématu vztahů mezi rodiči a dětmi. Inspiruje se řeckým mýtem o Elektře a vypráví o mladé ženě, která se snaží pochopit své komplikované pocity k otci a matce.

„Pro strukturu vyprávění mě inspiroval průběh psychoterapeutické léčby. Během sezení se klient točí kolem svých vzpomínek na traumatický zážitek. Přeskakuje z minulosti do přítomnosti, obrazy i vzpomínky se mění. Kombinací animační techniky pixilace společně s hranými scénami jsem mohla dokreslit tuto příběhovou mozaiku,“ vysvětluje Kashcheeva.

Nesmírně dynamická Electra používá až videoklipovou estetiku a pomocí mnohovrstevnaté symboliky zkoumá vnitřní svět své protagonistky. Hlavní roli ztvárnily v dospělosti Zuzana Částková a v dětství Marie Verner. Intenzivní šestadvacetiminutový film vznikal z největší části během devadesáti pěti natáčecích dnů v hlavním ateliéru Studia FAMU. Jeho producenty jsou Zuzana Křivková a Martin Vandas z české společnosti MAUR film, FAMU, slovenská produkce Artichoke a francouzská Papy3D.

Absolventský snímek scenáristy a režiséra Petra Pylypčuka Osmý den se odehrává v prostředí striktní náboženské sekty a autor v něm čerpá z vlastních zkušeností. Dospívající Anna a její vrstevník Josef se rozhodnou utéct z náboženské komunity a vymknout se jejím pravidlům. „Osmý den pracuje s tématy domácího násilí, pokřivených mezilidských vztahů, sexuality a individuality. Je to výpověď o střetu svobodné vůle a ideologické indoktrinace, které jsou vystaveny děti vyrůstající v toxickém a patriarchálním prostředí,“ vysvětluje Pylypčuk.

Představitelé hlavních rolí Caroline Barnard a Jan Pokorný jsou neherci, vybraní z více než stovky uchazečů z celé České republiky. Hraný snímek je vyprávěný klidným, pozorovatelským způsobem s velkým důrazem na přírodní prostředí, v němž se odehrává. Osmý den produkovali Kryštof Burda a Tomáš Pertold ze společnosti Perfilm, FAMU a Česká televize.

Soutěžní sekci La Cinef (dříve Cinéfondation) festivalu v Cannes v roce 2009 vyhrál bakalářský film Bába studentky FAMU Zuzany Kirchnerové. Výherce soutěže má možnost prezentovat svůj film v rámci akce L’Atelier Cannes, která upozorňuje profesionály z oboru na slibné projekty a tvůrcům a tvůrkyním dává možnost dosáhnout na mezinárodní distribuci. V Cinéfondation z produkce FAMU dříve bojovaly filmy Rudé boty, Sto dvacet osm tisíc, Retriever, Pandy, Tambylles, Cagey Tigers, Naus, Slávek the Shit či Svědomí.