Příběhy slavných fotografií

Příběhy slavných fotografií Zdroj: Archív

Kniha Příběhy slavných fotografií rozkrývá identity snímků, které psaly dějiny

Padesát světových a šestnáct českých snímků, které se sešly v publikaci Daniely Mrázkové, mají několik společných rysů: jsou slavné, za jejich rámec prosakují příběhy a zároveň ohmatávají hranice fotografie jako žánru.

Teoretička fotografie Daniela Mrázková (* 1942) se zapsala do paměti Příběhem fotografie (1985), vyprávěným prostřednictvím osudů významných osobností žánru. Už tehdy ji prý napadlo věnovat podobnou knihu naopak ikonickým fotografiím a dějům, které jsou skryty za tím, co jednotlivé snímky zobrazují, i jejich další historii.

Takovou knihou se teď staly Příběhy slavných fotografií (2021). Po vstupních rozhovorech se slavnými světovými fotografy přinášejí 66 snímků, které zásadním způsobem vstoupily do dějin. Někdy dokonce přímo ovlivnily jejich běh anebo podobu, jak o nich – byť nejednou i mylně – smýšlíme. Zároveň jsou ale často výsledkem až neuvěřitelné odvahy a bleskových reakcí, či naopak příčinou pozdějších problémů a traumat svých tvůrců. Těch světových je tu 50, českých 16 a kritériem jejich výběru nebyl ani tak jejich věhlas, jako právě to, co na samotných fotografiích není a „co je za rámcem obrazu“.

Počíná se fotem Jacoba A. ­Riise Česká rodina při domácí výrobě cigaret z New Yorku kolem roku 1890 a končí se reakcemi na epidemii koronaviru v roce 2020 například z dílny Dana Materny. Někteří tvůrci si svou slávu užili, jiní za své dílo trpěli, někteří by se nejraději ke svým fotkám nehlásili. Jako Petr Josek k fotce se psem ze zaplaveného Uherského Hradiště.

A ještě jiným, aktérům záběru či fotografovi, se stala fotka černou můrou života – jako v případě Popravy (1968) Eddieho Adamse či Bezmocnosti (1985) Franka Fourniera. Tady už se fotografie dostává až na samotnou hranu etiky a začíná klást otázky po vlastní identitě i budoucnosti, a to zvláště v konkurenci se sociálními sítěmi. Je její budoucnost stále ještě v roli očitého svědka, nebo se stane spíše už analytikem a komentátorem? Příběhy fotografií vybraných Mrázkovou k takovému tázání nutně vedou a současná ruská agrese na Ukrajině jeho vážnost ještě zvyšuje.