Dopravní situace na severojižní magistrále, na keré v úseku mezi Nuselským mostem a Táborskou ulic začaly opravy, 1. listopadu, 2023, Praha.

Dopravní situace na severojižní magistrále, na keré v úseku mezi Nuselským mostem a Táborskou ulic začaly opravy, 1. listopadu, 2023, Praha. Zdroj: ČTK / Říhová Michaela

Padni komu padni 52
2 Fotogalerie

V Praze budou zácpy ještě 15 let. Většiny lidí se však nedotknou – autem jezdí jen pětina Pražanů

Oliver Adámek
Diskuze (8)

V posledních týdnech se opět hojně probírá dopravní situace v Praze. Metropole je na podzim tradičně neprůjezdná. V příštích 15 letech to však nejspíš nebude lepší. Praha totiž bude stavět ještě několik velkých infrastrukturních projektů, navíc v ní stále přibývá aut. Politici by měli přestat lidem slibovat, že hlavní město bude pro auta po nějaké stavbě průjezdnější. Spásou nebudou ani okruhy.

Minulý týden jsem v tomto článku komentoval video herce Michala Suchánka, který se ostře opřel do náměstka primátora Hřiba. Říkal o něm mimo jiné, že „zk**vil dopravu“. Tenhle článek slouží ještě jako doplnění pár dalších dat a souvislostí.

Velmi bohatým pramenem o pražské dopravě jsou ročenky Technické správy komunikací, která má k dispozici přesná čísla o počtu cest autem, rozdělení dopravních módů ve městě a dalších věcech. Z tohoto dokumentu již několik let po sobě plyne, že v Praze významně přibývá aut – jak v počtu registrovaných, tak dle počtu průjezdů městem.

Zadruhé však z dat TSK také plyne, že auto používá pro denní dojíždění do práce či školy jen 23 % Pražanů. Zbytek dojíždí veřejnou dopravou, případně na kole nebo chodí pěšky. Pokud tedy nyní řada komentátorů tvrdí, že Praha „kolabuje“, patrně to není pravda. Velká většina lidí ve městě používá pro své cesty MHD, a ta stále jezdí většinou včas. Počet aut ve městě významně zvedají dojíždějící ze Středních Čech, kteří naopak používají většinou auta.

To neznamená, že automobilová doprava neexistuje nebo že nemá problémy. Nedá se však říct, že město kolabuje, jen proto, že na podzim jsou ulice plné aut. Praha je na tom z hlediska průjezdnosti slušně i v mezinárodním srovnání. O tom zajímavě promlouvá statistika Tom Tom Traffic Index, srovnávající různá evropská města. Podle ní stráví řidiči v Praze průměrně ročně v kolonách navíc 89 hodin oproti plynulému provozu. Zní to jako hodně, jenže hůře je na tom Budapešť (112 hodin), Varšava (108 hodin) nebo Vídeň (92 hodin). Přitom jde o města, která mají postavené okruhy a mají menší počet aut na 1000 obyvatel než má Praha. O něco málo průjezdnější oproti Praze je z blízkých metropolí jen Bratislava (85 hodin ročně v kolonách).

Takže ano, Praha potřebuje i dokončené okruhy, ten vnější se naštěstí právě teď staví. Potřebuje ale taky železniční uzel, který by měl obsloužit 300 tisíc dojíždějících Středočechů denně a dopravě ve městě může ulevit ještě víc. Ostatně, třeba na magistrále 90 % aut zajíždí do centra, tedy neprojíždí Prahou a okruh by je z města neodvedl. Mimochodem, Budapešť má dokončený okruh i čtyři linky metra a stejně má větší zácpy než Praha. Prostě tam už není co dalšího pro auta postavit. V Praze stále je, ale možná se budeme divit, že to nakonec zas tolik nepomůže.

O pražské dopravě jsme debatovali také v poslední epizodě podcastu Padni komu padni. Celý podcast si můžete pustit zde:

Video placeholder
Padni komu padni 52 • Zdroj: Reflex.cz

Vstoupit do diskuze (8)