
Pane Suchánku, Hřib ani žádný jiný politik nemůže za vaši ucpanou magistrálu
Herec Michal Suchánek nahrál tento týden video, jak stojí v autě na pražské magistrále a vulgárně v něm spílá náměstkovi primátora pro dopravu Hřibovi. Ten podle něj „zku**il“ dopravu. V době částečné uzavírky magistrály u Muzea přibývá podobných lamentací na sociálních sítích. Uzavírky a hořkost z nich jsou evergreenem Prahy, průjezdnější by metropole mohla být jen ve dvou případech: kdyby se v ní přestalo stavět a rekonstruovat, anebo kdyby v ní zásadně ubylo aut. Přejeme si něco z toho? A dá se toho vůbec dosáhnout?
Uzavírka části magistrály je trnem v oku mnoha řidičů. Pro některé možná obzvlášť proto, že k ní došlo kvůli výstavbě tramvajové trati, která některým politikům (i ze současné magistrátní koalice) přijde zbytečná. Podstatné však je, že spolu s tramvajovou tratí se u Muzea opravuje i stropní deska stanice metra, která by se stejně musela zrenovovat dřív nebo později, neboť byla v havarijním stavu.
Tramvajová trať výrazně zkrátí cesty mezi Vinohrady, Vršovicemi a Novým městem, zároveň je provozně důležitá, protože nyní přetížená trať v Ječné ulici nemá objízdnou trasu a tato ulice se bude muset brzy generálně opravit. A nakonec je tato stavba zkoordinovaná i s celkovou rekonstrukcí Václavského náměstí, po které se v Praze volalo dlouhá desetiletí. Jinými slovy - jednou to přijít muselo, podobně jako v případě Barrandovského mostu.
To jsou ve zkratce důvody, proč je v poslední době průjezd magistrálou nepříjemný. Michala Suchánka však zřejmě nepřesvědčily, tak o náměstkovi pro dopravu Hřibovi odrecitoval následující slova: „Hříbku hříbku, ukaž se mi, neschovávej se mi v zemi. Vystrč hlavu ze chvojí, správnej hřib se nebojí. Rozkopnu tě po právu, kdyžs mi zku**il dopravu.“
Nechme stranou formu a náznaky násilí, které Suchánek používá. Podívejme se, nad čím vůbec lamentuje, jaké jsou alternativy a kdo je za to zodpovědný. Zaprvé, současné zúžení magistrály plyne z výše zmíněné výstavby nové tratě a opravy stropní desky, které v různých fázích přípravy schválilo jak minulé, tak současné vedení Prahy. Ostatně, u tratě přes Václavák přestřihával pásku primátor Svoboda z ODS, připravil ji jako náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) a podílel se na ní také náměstek pro rozvoj Petr Hlaváček (STAN). Tato uzavírka je tedy důsledkem docela širokého konsenzu politiků, kteří byli zvoleni ve volbách (někdy i dvakrát). Piráti, Praha sobě i STAN měli trať přes Václavák i ve volebních programech, je to projekt, který dlouho propagují a voliči jej s ním volili. Zodpovědný za něj tedy není zdaleka jen Zdeněk Hřib, dokonce by se dalo říct, že větší podíl mají právě Petr Hlaváček a Adam Scheinherr. Příprava se rozjela už za primátorky Krnáčové, takže na projektu má svůj podíl i hnutí ANO.
Zadruhé, uzavírky a jejich koordinace není zodpovědnost pouze náměstka pro dopravu. Většina menších uzavírek po městě je daná opravou sítí a infrastruktury, kterou má v gesci radní Michal Hroza z TOP 09.
Zatřetí, reportáže o dopravních kolapsech v Praze se vysílaly v televizích už v nultých letech. V Praze se od roku 1990 počet registrovaných aut zhruba ztrojnásobil a přibývá jich kolem 40 tisíc. Na počet obyvatel je v Praze dvakrát více aut než ve Vídni, jsme v tomto také před Varšavou a Bratislavou. Širší centrum města prostě není nafukovací a ani okruh na tom nic nezmění. Ostatně, 90 % aut projíždějících magistrálou (dle dat TSK) zajíždí do centra, neprojíždí tedy celou Prahou a okruh je neodvede pryč. Ano, okruhy Praha potřebuje, ale jejich účelem není uvolnit dopravu v centru.
A možná ještě začtvrté. Praha nemá v infrastruktuře zdaleka hotovo. Naopak, je na ní letitý dluh, a to jak v opravách, tak v budování nové. Železniční uzel s pracovním názvem „metro S“, který Praha připravuje spolu se Správou železnic, zřejmě přinese ještě daleko větší uzavírky a bude se stavět několik let. Totéž pozdější fáze výstavby metra D, případného okružního metra nebo tramvajová trať z Podolí na Budějovickou. Bez rozvoje po všech stránkách by však Praha nebyla průjezdnější. Podle demografických predikcí jí do roku 2050 přibudou stovky tisíc obyvatel a na to se musí průběžně adaptovat.
V debatách o Praze uslyšíte nejčastěji tyhle dvě fráze: 1. Praha je skanzen, ve kterém se nic nestaví. 2. Praha je furt rozkopaná, pořád se něco staví. Tak jak to tedy je? Obojí zároveň nemůže být pravda, přesto tyto fráze z části ovládají veřejnou diskuzi. Realita je asi taková: v posledních letech se v Praze staví mnoho infrastrukturních staveb zásadní povahy, což nutně bolí. Je to navzdory systému, který samosprávám svazuje ruce a konkrétně z Prahy skutečně pomalu dělá skanzen. Nikdo nevymyslel, jak budovat či udržovat infrastrukturu bez uzavírek. Takže nějaké to „ku**ení“ dopravy nás ještě čeká, pane Suchánku. Ať už bude vládnout Hřib, nebo kdokoli jiný.



















