
Martin Bartkovský: Ukradnou nám černoši a gayové náš středověk? Recenze Kingdom Come: Deliverance 2
Úvodem této recenze se vývojářům z Warhorse Studios omlouvám za clickbaitový titulek, ale ve světle toho, co se kolem videohry Kingdom Come: Deliverance 2 (KCD2) dělo v posledních dnech, nemohu jinak. Ale předně k tomu podstatnému. Pokud rádi hrajete videohry, hráli jste první díl nebo máte rádi RPG, která vám nedají nic zadarmo, je KCD2 přesně pro vás. Je to opravdu výborná hra, kterou určitě doporučuji vyzkoušet. Nebude se vám ze středověkého Trosecka a Kutnohorska chtít odcházet. O to šílenější byla negativní smršť na některých fórech, kde bylo tvůrcům vyčítáno, že zradili hráče, podlehli „woke a LGBT ideologii“ a dali do hry na sílu homosexuály a černochy. Je to nesmysl. I když tam takové postavy jsou. Proč se to ale KCD2 stalo?
V předvečer uveřejnění recenzí jsem nalezl na sociálních sítích debatu herních novinářů, kteří se předháněli v tom, kdo má v recenzi na Kingdom Come: Deliverance 2 (KCD2) více znaků. Já mám 15 tisíc hlásal jeden. Já 18 tisíc a jsem v půlce, přidal se druhý. Jsem na 23 tisících a chybí mi závěr a hodnocení. Rozhodně nemám ambici je překonávat. V samotné hře je 2,2 milionu slov. Ano, čtete správně. Je to, jako byste vzali celou knižní ságu o Harry Potterovi a vynásobili ji dvěma. Nejlépe tedy uděláte, když nebudete ztrácet čas v recenzích a ponoříte se do neuvěřitelně detailního středověkého Česka. Sami si vyzkoušíte, jak vám jde realistický boj se zbraněmi, zda vás baví se toulat nádherně a věrně vymodelovanou krajinou Českého ráje a jestli se dorozumíte (kromě jazyku, ve kterém hru hrajete) také maďarsky, latinsky, francouzsky, italsky či romsky, protože to jsou jazyky, kterými se v KCD2 mluví.
KCD2 je nádherný herní kolos. Doporučuji už své první dojmy, které jsem sepsal tady. Po úvodních 10 hodinách je hra ještě lepší. Pokud se zhluboka nadechnete, obléknete plátovou zbroj a vyzbrojíte se mečem, palcátem, sudlicí a píšťalou, strávíte v něm vyšší desítky hodin. A nebude se vám chtít pryč. Na místě vás bude držet dvojice obrovských map, na kterých si můžete dělat prakticky vše, co vás napadne. Více než 70 questů budete moct plnit různými cestami, váš Jindřich se může chovat jako naprosté hovado, které zabije vše, co se kolem něj pohne, i jako naprostý dobroděj, který chrání slabé a obdarovává žebráky. Podle toho na vás bude reagovat okolní svět a z imerze vás jen tak nic nevytrhne. Ano, homosexuálové a černoši. I když by se to z internetových debat posledních dnů mohlo zdát. Pokud tam tvůrci nějakou takovou postavu mají, je v ději i prostředí zakomponována naprosto přirozeně a má svůj smysl. Lidé, co na internetu šířili hoaxy o nepřeskočitelném homosexuálním styku, transgender osobách a úkolech, které podléhají „woke ideologii“, se nevědomky nebo záměrně dopouštěli dezinformací. Nic takového v Českých zemích v roce 1403 opravdu nenajdete. Šlo o bitvu z ranku kulturních válek, které na svém facebookovém profilu sám rozdmýchává jeden z hlavních vývojářů hry – Daniel Vávra. Stejně jako Vávra občas rád šmahem ruky odsoudí člověka, jeho dílo či celou organizaci jen na základě titulku, který si přečte, nyní se musel potýkat s internetovou kruciátou bývalých fanoušků, kteří mu opláceli stejnou mincí.
Mě osobně štve, jak se občas celá hra a její vývoj zredukují pouze na jednoho člověka. Ano, Dan Vávra celý koncept vymyslel a bez něj by Kingdom Come nebylo. Ale ani na prvním dílu a už vůbec ne na druhém nepracoval sám. Zatímco první tým spolu s Martinem Klímou vedl, u dvojky už byl zaměstnancem společnosti Plaion, která studio Warhorse koupila. Vávra sice stále vede tým lidí, více času ale tráví právě kulturními válkami na sociálních sítích, a i když očividně byla taktika společnosti se k falešným obviněním a nesmyslným výpadům na internetu nevyjadřovat, on opět jednal na vlastní pěst a hráčům na svém oficiálním profilu (v obraně před trolly, které sám vyprovokoval), prozradil části děje.
Vávra bránil první Kingdom Come už před vydáním v roce 2018, kdy mu někteří hráči a herní novináři (především z USA) vyčítali, že středověké Posázaví nemá dostatečně rasově divergentní postavy. Vávra tehdy argumentoval, že v roce 1403 nebyli v českých zemích ŽÁDNÍ ČERNOŠI, a pokud by se tam objevili, tak by byli hned upáleni. Když na internet unikl obrázek, že v KCD2 je postava černošského léčitele Musy z Mali, celá tahle sedm let stará argumentace explodovala Vávrovi do obličeje. Přidal se pak hoax, který tvrdil, že Saúdská Arábie zakázala vydání KCD2, protože obsahuje nepřeskočitelnou homosexuální scénu. To je nesmysl už z podstaty, protože už v prvním díle byly všechny scény přeskočitelné. A ve druhém je tomu stejně.
Kdo dával pozor, tak věděl, že postavy praktikující sex se stejným pohlavím, byly už v prvním díle. Homosexualita se tehdy přísně trestala a všichni zúčastnění to moc dobře vědí. Jenže jak platí ve společnosti tisíce let to, že někomu něco zakážete, neznamená, že se tak přestane cítit a projevovat. A lidi preferující stejné pohlaví tu tisíce let máme, ať už se na to zákony oněch dob dívaly jakkoli. V KCD2 tyto postavy rozhodně netvoří většinu. Ty, co měly takovou orientaci v prvním díle, ji mají i ve druhém. Přibyde vám pouze možnost (protože je to RPG), prožít tento románek i za svou hlavní postavu. Hra vás k tomu nijak nenabádá a ani nevede za ruku. Na druhou stranu, pokud se k tomu rozhodnete, vyplyne to z děje, kdy si oba mužští hrdinové navzájem několikrát zachrání život, tráví spolu většinu času a postupně se sbližují. Trvá to nějakých 40 hodin a zhruba ve čtyřech klíčových momentech musíte vybrat správnou dialogovou možnost. V době hoaxů bylo vyloučeno, aby se někdo dostal ve hře takto daleko, protože i první vlna recenzentů měla kód teprve 24 hodin. Pokud se váš Jindřich touto cestou vydá, rozhodně to neznamená, že si s partnerem pořídíte domeček a budete žít spokojený život. Musíte to nadále skrývat, protože by vás jinak pravděpodobně upálili.
Stejně tak je do příběhu zakomponován Musa z Mali. Černošský léčitel a cestovatel se nachází v multinárodnostím vojsku, které přitáhne do Čech, a není tak divné, že cestou přibrali i jednoho učence tmavé pleti. Ten má velmi zajímavou životní pouť. A může vás obohatit o velmi detailní znalosti tehdejšího zeměpisu i o nějaké orientální vědecké poznatky. Barva jeho pleti ale rozhodně působí pozdvižení a není to něco samozřejmého. I proto se Musa bojí opouštět tábor vojáků, kteří ho znají a chrání, protože na malé české vesnici roku 1403 by ho zřejmě upálili či zlynčovali jako nějakého démona. A to i navzdory tomu, že se o lidech tmavé pleti psalo už v náboženských textech. V přirozenosti zakomponování postav jiné barvy pleti a sexuální orientace by si z Warhorse Studios mohli vzít příklad společnosti jako HBO a Netflix. Historický kontext je důležitý a přepisovat ho kvótami požadujícími rozmanitost herců v případě historických děl není úplně šťastné a nadělá to víc škody než užitku. V KCD2 to zkrátka funguje a opravdu nám černoši a homosexuálové nevezmou náš starý dobrý středověk. A když tu hru hrajete, tak vám dojde, že tvůrci nebyli svým vydavatelem tlačeni do ničeho, natož do nějakého umělého roubování divergentních postav. V KCD2 kompromisy nejsou, jak už jsem psal v prvních dojmech.
K jedné dobré věci by ale celý tenhle festival dezinformací, který se kolem hry rozjel, mohl posloužit. Herní vývojář Daniel Vávra by mohl ubrat ze své rétoriky a přestat na potkání nálepkovat názorové odpůrce libtardy, woke progresivisty a nevím čím vším ještě. Protože teď mu to píší jeho bývalí fanoušci z druhé strany barikády a za libtarda a progresivistu je označován sám Vávra. Celá ta událost je o to smutnější, jak dospěle působí celé KCD2 vedle tohoto dětinského chování. Zatímco na sítích se všichni hned nálepkují a pokřikují na sebe bez jakýchkoli argumentů, ve hře samotné se klade důraz na to, že historie a svět kolem nás nejsou tak černobílé, jak bychom si často přáli. Když se ale podíváte na Facebook a poslední statusy Dana Vávry, k žádné sebereflexi tam zatím nedošlo. A když vidím tu sebejistotu v jeho soudech, tak si troufám tvrdit, že ani nedojde. Škoda.
Nejčastější větou, kterou v KCD2 uslyšíte, je, že „válka je špinavý byznys“. Tvůrci vám nedají pohádku s jasně definovaným dobrem a zlem. Ukážou vám, kdo je kdo a co je zač, a rozhodnutí nechají na vás. Budete vraždit a upalovat civilisty pro větší dobro? Postavíte se svým parťákům, kteří vám kryjí záda, jen kvůli principům a hodnotám? Je pro české země lepší Zikmund, nebo Václav? Ne na všechno existuje jednoznačná a správná odpověď a často vám po vašem rozhodnutí zbude hořká pachuť. Ale to je právě to, co z KCD2 dělá výbornou hru.
Komplexnost té videohry je neuvěřitelná. Od míry detailů až po dialogy a celkově vaši interakci se světem. Všechno je větší, hezčí a epičtější, než bylo v prvním dílu. Dějové zvraty jsou parádní a místy hra připomíná dobu největší slávy seriálové Hry o trůny. Z Jindry je teď velký kluk ve velkém světě a tomu budou odpovídat i questy a postavy, se kterými se setkáte. I když váš vliv na osud českých zemí je minimální, své okolí ovlivníte značně a na konci budete podle toho souzeni hodně nečekanými soudci. Tak na to pamatujte, až budete okrádat mrtvoly. Kingdom Come: Deliverance 2 je zábavná středověká jízda, kterou můžete na všech platformách hrát bez výraznějších bugů. Drobné kosmetické vady, glitche a záseky tam jsou, ale nijak vás to neomezuje v zážitku. Znovu opakuji: Běžte a zahrajte si to. Je to mimořádný zážitek. Oprostěte se od toho, jaký vztah máte k Danu Vávrovi, a věnujte té hře čas kvůli zbylé necelé třístovce lidí, kteří to pro vás dali dohromady. A určitě si pusťte kompletní závěrečné titulky. Protože tam jsou důležité potitulkové scény. A pokud chcete číselné vyjádření, klidně udělím té hře 100 %, protože mě baví i po 75 hodinách, co mi zabrala hlavní dějová linka spolu s celou řadou vedlejších příběhů. I když to stále nemám kompletní. Jsem rád, že embargo recenzí je za námi a já si to teď budu moct dohrát už jen jako řadový hráč.
P.S: Pokud máte pocit, že je tento „komentář“ málo „recenzní“, tak v úterý večer vydáme na reflex.cz i YouTube moje 80 minut dlouhé povídání s Viktorem Bocanem, design directorem z Warhorse Studios, ve kterém řešíme prakticky pouze jen herní mechaniky.