První dojmy z Kingdom Come: Deliverance 2: Tvůrci nedělali ústupky. Hra je těžká, zábavná a obrovská
Je to sedm let, co spatřila světlo světa dlouho vyvíjená a ještě déle očekávaná videohra Kingdom Come: Deliverance. České herní studio vedené Danielem Vávrou tehdy vypustilo do světa realistický simulátor středověkého života z českého Posázaví. Po počátečních problémech s hratelností a častými bugy se postupně titul vypracoval na jednu z nejlepších českých videoher historie a pozitivní ohlasy sklidila i ve světě. Pak se ale stala spousta věcí. Nezávislé studio koupilo studio větší (dnes skupina Embracer), z Dana Vávry se stal „čtvrtmiliardář“ a kontroverzní glosátor na sociálních sítích. Jeho tým ale dál pekl pokračování, které si už za měsíc budete moct zahrát. Reflex dostal možnost předběžného přístupu. Jaké tedy Kingdom Come: Deliverance 2 je?
Je to zábava. Velká. To je třeba vytknout před všechny závorky. Z mého téměř hodinového rozhovoru s Viktorem Bocanem, design directorem z Warhorse Studios, vyplynula celá řada očekávání. Druhý díl Kingdom Come: Deliverance měl být větší, propracovanější, masivnější a ve všem zkrátka lepší než díl první. A také má být jeho start mnohem méně zabugován, než jak tomu bylo před sedmi lety. Podařila se naplnit?
V rámci těchto prvních dojmů mohu hodnotit jen prvních zhruba osm hodin hry (a bude to samozřejmě bez jakýchkoli spoilerů). I když jsem už v regionech Trosecka a Kutnohorska strávil zhruba čtyřikrát tolik času. A mohu říct, že komu se líbil první díl, ten bude dvojkou nadšen. Jindra ze Skalice a Jan Ptáček z Pirkštejna opravdu vjedou na konci prvního dílu do lesa a na začátku druhého dílu z něj vyjedou. Jen je to opravdu (mnohem a mnohem) větší, co se týče herních map, a také (mnohem a mnohem) detailnější, co se týče způsobu boje, použité zbroje i dostupné literatury a celého lore přímo ve hře. Koho baví se ve středověkém Česku ponořit do knih, i tady se vyžije dosyta. Ale kvůli tomu většina z nás tuhle hru nehraje. Tak k tomu hlavnímu. Jaký je boj?
Ze svého rozhovoru i dalších výstupů jsem měl dojem, že došlo k nějakému zjednodušení. Ale mám pocit, že opak je pravdou. Přibyly různé školy šermu s několika typy zbraní a propracovanější je i boj beze zbraně. S každým z nich je pak možné vytvářet různá komba. Boj s mečem mi přijde ještě těžší než v prvním díle, a abyste zvládli usólovat skupinku přátel, vyžádá si to opravdu několik hodin expení a zároveň tvrdého drillu. Schopnější jsou i nepřátelé a občas na vás vytáhnou neuvěřitelné kombinace úderů. V začátku hry jsem tak na cestách mezi městy zažíval konstantní pocit nejistoty, že mě odkudkoli může přijít „vypnout“ banda lapků. Tady tvůrci žádné ústupky hratelnosti nedělali. Mimochodem, hra má (v předběžné verzi, kterou hraji) jen jednu obtížnost a opravdu to ze začátku bolí. Nedočkáte se ani zjednodušeného páčení zámků a netrpěliví konzolisté jako já si budou muset u páčecí minihry pořádně zanadávat. Ale bude to progresem a levelením tohoto skillu jen lepší, nebojte.
Krajina a prostředí ve hře jsou nádherné. Trosecko na vás opět dýchne velmi známou krajinou a v tomhle ohledu odvádí v propagaci českého (byť) historického venkova Warhorse Studios nezastupitelnou roli. Miliony hráčů z celého světa uvidí, že máme hezké nejen louky a lesy, ale i rybníky a skalní pískovcová města. Těch si užijete opravdu dosyta. Propracovanější jsou také dialogy mezi postavami ve městech a filmečky spojující herní sekvence a celkově je vyprávění hutného příběhu filmovější a epičtější.
Novinkou je kování. Zapomeňte na nudné broušení meče u brusného kola. Tady si vezmete do ruky kleště a kladivo a mezi výhní a kovadlinou můžete vyrábět podkovy, sekery, meče, palcáty i kulky a střely. Lehce upravena je i alchymie, kde přibyla celá řada lektvarů. Umýt se můžete nejen v kádích a lázních (kde zmizelo ikonické hekání, pokud jste využili služeb společnice), ale i u brodu s mýdlem, kde si můžete sami vyprat šaty. Ve stájích vám potom vyhřebelcují koně, na kterého můžete navěsit o pár ozdob navíc.
České hlasy, české tváře
Co se týče plynulosti hry a výkonu, tady je to opravdu těžké hodnotit. Jsem sám zvědav, kolik chyb se propíše do hry, kterou si sami budete moct zahrát. Už týden zoufale čekám na první patch této předběžné verze, ale ten nepřichází. Zažívám podobné věci jako v jedničce. Hraji na Playstationu 5 v režimu podporujícím vyšší snímkovací frekvenci, ale 60 stabilních fps hra spíše nemá. Textury se dokreslují později, občas mi mizí postavy, nový systém reputace někdy blbne a stráže vás začnou nahánět za krádež, co jste neudělali. Ale co je podstatné, nezažil jsem ani jeden bug, který by mi znemožnil nebo zasekl hraní a progres v hlavních či vedlejších questech. Ani jednou. A pouze jedinkrát mi hra spadla. Vynechává mi dabing u mé postavy, ale o tom sami vývojáři v poznámkách psali, že vědí a do vydání vyřeší. Jediný problém, co se týče hratelnosti, mám u ovládání koně, i když tu přibyl automatismus v podobě sledování cesty (ne vždy funguje) a v orientaci na kompasu, kdy se na něm zobrazuje příliš věcí a já mám problém se zorientovat, na jakou stranu mám vlastně běžet.
Poslední věcí je hodnocení českosti hry. Vzhledem k tomu, že jsem konzolový hráč, jsem si nemohl užít fanouškovský dabing prvního dílu. Na tomto místě ale jeho tvůrcům děkuji, protože jejich spontánní nadšení přispělo k tomu, že Warhorse udělali profesionální českou zvukovou stopu do druhého dílu. Jindru tak, stejně jako v jedničce dabuje Richard Wágner. Kromě něj ale uslyšíte celou plejádu známých českých dabérů a svůj hlas i tvář propůjčilo do hry hned několik velmi známých českých herců. Dočkáte se i odkazů na české reálie, popkulturní pomrkávání i eastereggy, které vychází přímo z naší kultury. A párkrát trošku ovlivníte i chod českých dějin, což na "vidláka" ze skalické kovárny není vůbec špatné, o tom ale mluvit nesmím a ani nechci, abych vám nekazil zážitek.
První dojmy jsou tak u mě velmi pozitivní. Jsem hráč, který v prvním díle nechal v Posázaví více než sto hodin. Trosecko a Kutnohorsko mě pohltilo úplně stejně a baví mě prozkoumávat jej možná o trochu víc než v roce 2018. Myslím, že si to užijete stejně. Příběh má plno zvratů, překvapivých momentů a je pořádně temný, brutální a místy opravdu nihilistický, ale o tom více v recenzi, která vyjde v předvečer vydání. Velký materiál pak chystáme i do prvního únorového Reflexu. Hru Kingdom Come: Deliverence 2 od herního Studia Warhorse vydává společnost Deep Silver 4. února 2025.