Šéf Hospodářské komory Zdeněk Zajíček.

Šéf Hospodářské komory Zdeněk Zajíček. Zdroj: Profimedia, CNC/Michal Protivanský

Štefek: Drzé papalášské výpalné. Hospodářská komora se chce zahojit na všech firmách a živnostnících

Vedení Hospodářské komory České republiky chce, aby všichni podnikatelé v zemi – tedy i drobní živnostníci jako instalatéři, kadeřnice, jazykoví lektoři a další – platili této instituci roční příspěvek ve výši 200 korun. Bylo by tak zcela jedno, zda dotyčný živnostník či firma je nebo není členem komory. Vzhledem k tomu, že v Česku má živnostenský list až 1,9 milionu osob, přišla by si komora na solidní přísun peněz. Co by ona poskytla firmám a podnikatelům, zatím není příliš jasné.

Na úvod vymezme, co je Hospodářská komora. Tato instituce vznikla před 30 lety a dlouhodobě se prezentuje jako nejvýznamnější reprezentant podnikatelské sféry. Ale pozor, nenechme se zmást vznešenými řečmi a porovnejme je s čísly. Komora po celé zemi totiž sdružuje jen 16 tisíc subjektů, což je ve srovnání s množstvím lidí, kteří mají živnostenský list, zanedbatelné množství nepřesahující ani jedno procento.

Přestože se o tom v minulosti několikrát uvažovalo, stále platí, že tuzemské firmy ani živnostníci nemají povinnost být členem této komory. A stejně jako se Češi nehrnou do politických stran, tak se živnostníci ani firmy nikterak netlačí do hospodářské komory. Není v ní například řada významných tuzemských firem. Stálo by za hlubší veřejnou diskusi, proč tomu tak je.

Relativně nízký počet členských subjektů vedení komory zřejmě netrápí, zajímají ho spíš peníze. „Komora prosazuje a chrání zájmy všech podnikatelů, nikoliv jen svých členů. V návaznosti na toto východisko návrh zavádí i institut poplatku, který budou platit všichni podnikatelé bez ohledu na členství v komoře,“ stojí v interním materiálu, který prezident Hospodářské komory Zdeněk Zajíček předložil jejímu představenstvu na konci listopadu a o kterém jako první informoval web novinky.cz.

Pokud by plán komory uspěl, přišla by si tato instituce ročně na několik stovek milionů korun. Je však otázkou, co by za to firmy a živnostníci dostali. „Prosazování a ochrana zájmů“ je vyprázdněná floskule. Nejčastěji je proto v této souvislosti zmiňován portál pro podnikatele, který by však poskytoval spíš placené služby. Detailnější informace nejsou známé. Pro úplnost je potřeba dodat, že o prvotním záměru vedení Hospodářské komory ČR nevědělo ani ministerstvo průmyslu a obchodu.

Z diskusí v médiích pod jednotlivými články nebo na sociálních sítích plyne, že mezi živnostníky i firmami je považován návrh komory za jakousi novou daň, desátek či výpalné, kterým si tato instituce chce vylepšit svůj rozpočet a financování. Členové Hospodářské komory ČR totiž platí členský příspěvek na roční bázi již nyní. Je tedy otázkou, proč by ho měli platit ti, kteří členy komory být nechtějí a kteří se o její činnost nezajímají.

Pokud chce komora docílit své vyšší prestiže a zvýšit svoji atraktivitu pro členy, musí se spíš více snažit prezentovat svoji činnost a reálně dokazovat, co pro podnikatelský stav dělá a co pro něj již zajistila. Pokud se jí to podaří, její členská – a tudíž i platící – základna se rozšíří. Obávám se však, že po podobných krocích, z nichž je patrná především snaha se na někom zahojit, to asi příliš snadno nepůjde.