nahoru

Děs a hrůza v české literatuře: naše krvavé romány a lidové horůrky zmapoval Polák

Marek Douša20. července 2017 • 17:20
První komplexní monografie věnovaná české hrůzostrašné literatuře!
První komplexní monografie věnovaná české hrůzostrašné literatuře!
• foto: 
Alex CF

První komplexní monografie věnovaná české hrůzostrašné literatuře! Na téměř pěti stech stránkách Hrůzy v české literatuře, mapuje polský bohemista Patrycjusz Pajak vývoj tohoto žánru v širším kontextu dějin české literatury 19. a 20. století i jeho balancování na pomezí populární a umělecky náročné tvorby. A právě zmíněné balancování je to, co považuji na této knize (bez ohledu na její šíři a kvalitu informací uvedených do patřičného kontextu) za nejzajímavější, co udržuje napětí a vytváří zajímavé přesahy.

Když jsem hrůzu četl, myslel jsem často na to, že by byla ideálním základem pro výuku (nejen české) literatury třeba na středních školách: dodržuje časovou osu a láká na kousky, které s klidem označíte za brak, ale zároveň upozorňuje na literaturu, která má umělecké parametry. Kdyby mi učitel na gymnáziu přečetl jenom názvy kapitol (namátkou) – Horor aneb čistá hrůza; Oblíbené krváky; Kořeny českého vampirismu; Praha mezi hřbitovem a vesmírem; Kat v práci a doma; Katolická nekromanie; Laskavý nekroman – těšil bych se na každou další hodinu. A kdyby byl pan učitel připraven a nadšen stejně jako Patrycjusz Pajak, četl bych a hltal knihy tak, že by mi brzo každá knihovna byla malá.

Soukromí Tudorovců pod drobnohledem: Historička Tracy Bormanová se vskutku vyřádila

Na čtyřech stech padesáti stranách knihy (včetně rejstříku) projdete historii české literatury od prvních překladů zahraničních gotických románů přes prvotní pokusy o romány vlastní, od Krameriovy edice, která vlastně naučila Čechy číst, po Karla Hynka Máchu, který měl k hrůze úplně jiný přístup než Karel Jaromír Erben. Je tu Jakub Arbes, jehož romaneta, ale i život mohou být námětem pro film, je tu Jakub Deml i Josef Váchal… a končí se Milošem Urbanem, takže vlastně dnes. Vyčerpávající dílo o jedné části české literatury, které – napsal Polák.

Zajímavé je i to, že kniha začíná i končí u Švejka. Zatímco se hned na první stránce dočteme, že realita Švejka nepřekvapuje ani z ní není rozčarován, a proto se proti ní otevřeně nebouří […] zdá se, že nemá co skrývat, jako by byl postavou bez stínu, na konci knihy cituje Pajak Sergia Corduase, který Haškovu postavu srovnal se dvěma jinými nelidskými postavami spojovanými s českou literaturou […] s golemem a s robotem vymyšleným Karlem Čapkem. Corduas upozorňuje, že Švejka nelze na rozdíl od golema a robota zastavit, ovládnout ani opravit. Hleďme, nemáme tu supermana, ale superhrdinu jistě.

P. S.: Fantazii se meze nekladou, takže kdyby někdy došlo na druhé vydání, přimlouvám se za alespoň nějaké dobové ilustrace.

Z Normandie přes Ardeny až k nám: Skvělá kniha popisuje cestu Američanů válečnou Evropou

Marek Douša




Diskuse ke článku

 

Kurzy měn
25,970
22,920
29,820
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější