Jedna ze dvou souprav plánovaných pro pražské metro po nehodě ze dne 14. ledna 1972

Jedna ze dvou souprav plánovaných pro pražské metro po nehodě ze dne 14. ledna 1972 Zdroj: HISTORICKÝ ARCHÍV DPP

Na přelomu let 1967/1968 připravil pro nabídkový projekt architekt Kardaus futuristickou studii budoucího pražského metra
Jednou z designových inspirací moderních vozů pro pražské metro byla zadní část automobilu Renault 16
Jedna z mála dochovaných barevných fotografií na jednotku R/II z doby počátku zkoušek na kačerovské zkušební trati
Zkušební trať u depa Kačerov. Testovaná vozová jednotka R1/II nezačala u stanoveného bodu ­včas brzdit a vysokou rychlostí projela zavřenými vraty do plechového přístřešku, kde stála druhá souprava. Tu nárazem odhodila ven k provizorní měnírně.
Zkušební trať u depa Kačerov. Testovaná vozová jednotka R1/II nezačala u stanoveného bodu ­včas brzdit a vysokou rychlostí projela zavřenými vraty do plechového přístřešku, kde stála druhá souprava. Tu nárazem odhodila ven k provizorní měnírně.
7 Fotogalerie

Havárie vozů R1: Tragédie ukončila vývoj českých vlaků metra. Ty pak nahradily zastaralé sovětské stroje

Michal Kořán

Pražské metro loni oslavilo 50. výročí. V době otevření se v něm mohly prohánět moderní české vagóny. Jenže 14. ledna 1972 došlo k nehodě testovacích rychlodrážních jednotek vozů R1, projekt byl odsunut do zapomnění a pražské podzemí opanovaly zastaralé sovětské vlaky.

Ohlušujícímu nárazu nic nepředcházelo. Žádné skřípění brzd. Nic. Jen nečekaná nepředstavitelná detonace. To mrazivé lednové dopoledne se konaly druhým dnem testovací jízdy dvou nových moderních vysokorychlostních jednotek původně plánovaných pro pražské metro. K místu srážky vybíhají ze služební místnosti, kde právě odpočívají, další strojvedoucí. Nevěří vlastním očím. Dvě moderní a jediné soupravy vozů R1 jsou nárazem zaklíněny do sebe. Jak se to mohlo stát?

K metru mám zvláštní osobní vztah. Jako předškolní dítě narozené na pražském Kačerově jsem, zatímco se otec stavař krčil nad rýsovacím prknem, koukal z okna na stavební jámu pro tehdejší konečnou stanici metra C Kačerov. Pro pětileté dítě však byly mnohem víc vzrušující procházky s rodiči kolem budovaného depa a pozorování průjezdu testovaných vozů budoucího metra po venkovní zkušební dráze, umístěné v hlubokém terénním zářezu vedle železniční tratě z Braníka do Vršovic. Otec mi tam ukazoval, kde v roce 1972 došlo k tragické srážce dvou prototypových souprav R1, které vypadaly na kresbách v dobových novinách tak krásně a futuristicky. Bohužel Praha se jich nedočkala a jako sovětský vazal jsme nakoupili typově zastaralé vozy Ečs z Mytiščinských strojírenských závodů.

Vozy z Tatry Smíchov

O výstavbě metropolitního metra snil již na konci 19. století pražský obchodník Ladislava Rott. Inspirován prvním metrem na světě v Londýně (1863) a právě dobudovanou linkou metra v Budapešti (1896). Ta by asi byla i vizuální inspirací pro pražské metro té doby. Prvorepublikové návrhy by zase nejspíše inspirovala secesní podoba pařížského metra.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!