nahoru

Michelangelova Panna a další zapomenuté ženy aneb Malířky, které spolkly dějiny

Clara Zangová 15. listopadu 2018 • 12:30
Michelangelova Panna a další zapomenuté ženy aneb Malířky, které spolkly dějiny
foto: My Modern Met

Snad každý zná Botticelliho, Caravaggia, Velázqueze nebo Rubense. Při tom výčtu se skoro zdá, že ženy štětcem nikdy nevládly. Ale není tomu tak, i ženy odjakživa holdovaly výtvarnému umění, jen se jich v patriarchální společnosti, kde jim nepříslušelo ani vzdělání, natož malířská paleta, dostala k plátnu jen hrstka. A z té hrstky se všechny do jedné ztratily v propadlišti dějin. Brzy však budete mít příležitost objevit zapomenuté talenty v připravované databázi A Space of Their Own.

Vznikající databáze, která bude shromažďovat ženy-umělkyně tvořící od 15. do 19. století, si klade za cíl rozšířit povědomí o zapomenutých výtvarnicích pěti století, která jejich tvorbě nepřála. Zarážející je totiž fakt, že ani vystavovatelé a lidé, kteří se uměním zabývají, osobnosti, které v malbě reprezentují něžné pohlaví, neznají.

Na projektu spolupracují tým univerzity v Bloomingtonu v Indianě a italská nezisková organizace Advancing Women Artists. Název online databáze A Space of Their One je aluzí na esej Virginie Woolf A Room of One’s one z roku 1929, v níž požaduje pro ženy jak pomyslný literární prostor, který okupovali téměř výhradně muži, tak i skutečný životní prostor.

Velmi zajímavá žena, která si na svou dobu vybojovala poměrně dost prostoru, je Sofonisba Anguissola, malířka, která se v 16. století narodila do pozdně renesanční Itálie. Jejím poradcem a podporovatelem byl sám Michelangelo a vypracovala se až na post dvorní malířky Filipa II. Do výtvarného umění přinesla snahu zobrazit, jak se emoce projevují v lidské tváři, což do té doby nebylo příliš v módě. Když zpracovávala nějakou zakázku pro katolickou církev, podepisovala se poněkud provokativně Virgo čili Panna. Její obrazy si objednávaly i rody Este nebo Medici. V učebnicích dějin umění tato žena přesto chybí.

Ve Space of Their One ale určitě chybět nebude. Tato databáze si totiž klade za cíl pokrýt co možná největší množství umělkyň z celé Evropy. V současné době tvůrci rozšiřují svůj seznam o další malířky a kontaktují galerie a muzea. „Když se začnete ptát v muzeích, jaké práce mají od žen, překvapí vás, jak maličko jich je,“ říká o své rešerši Linda Falcon, ředitelka organizace Advancing Women Artists. „Cílem našeho projektu je nejprve zvýšit povědomí mezi vedoucími pracovníky muzeí a pak i mezi širokou veřejností,“ uzavírá.    





Diskuse ke článku