Video placeholde
Z filmu Banger
Z filmu Banger
Z filmu Banger
Z filmu Banger
4
Fotogalerie

Rozpustile varovný BANGER. ve Varech ukázal, že český film dokáže být dravý

Byl to patrně neočekávanější český film z letošního festivalového výběru, což paradoxně není úplně nejlepší výchozí pozice. Když totiž očekávání nejsou naplněna, zklamání je o to větší. BANGER. režiséra Adama Sedláka však po několika rozpačitých českých filmech nastupující generace konečně vpravil do přehlídky dávku energie, která nevyprchává jak díky frenetickému způsobu snímání, tak třeba i Marsellovi Bendigovi, hereckému objevu roku.

Opulentní a zdaleka nejlépe oblečená premiéra možná v historii celého festivalu byla v přímém kontrastu se samotným natáčením. Miniaturní štáb během patnácti dnů křižoval pražské ulice a točil na iPhone – působil tak „nefilmově“, že jej dokonce zastavila policie a pátrala po tom, zda herci nevezou drogy, jak v rozhovoru pro Reflex prozradil Adam Mišík.

Ve filmu Mišík hraje dealera kokainu Alexe, který se ale chce na své zákazníky vykašlat. Rád by prorazil v rapu a natočil pořádný banger, jenže na jeho manažera Láďu v podání zmíněného Bendiga není příliš spoleh. Aby se dostali ke hvězdám, potřebují k tomu peníze, které se rozhodnou získat specifickým způsobem. Obnáší to jízdu po noční Praze po klubech, barech i privátech, postupně se ale začne ukazovat, že ráno přijde dost možná nejbolestivější dojezd jejich života.

Ačkoliv to z potemnělého traileru tak nepůsobí, BANGER. je velkou část stopáže především komedií, jíž ovládá Bendig s „očima jako Toffifee“, jehož přesné repliky snímek rytmizují s podobnou drzou suverénností jako poťouchlý střih, který stopáž „nařezává“ s animovanými pasážemi či notoricky známými klipy z YouTube. BANGER. pomrkává na své diváky, rozhodně nechce a nemůže být pro všechny, ačkoliv ve druhé polovině potemní do více uchopitelné morality.

Díky způsobu snímání, který ignoruje celky a soustředí se pouze na tváře aktérů téhle bouřlivé noci, se však na všechny před plátnem přenáší energie, kterou v českém filmu necítíme často. Sedlák, jenž stojí třeba za webovým seriálem Semestr nebo dramatem Domestik, tak znovu vykročil do teritoria, jímž je zábavné a vzrušující se nechat vést. Pokud film nestihnete ve Varech, šanci máte ještě na ozvěnách Šary Vary a pak v září v normální distribuci.