Zelený Raoul

Zelený Raoul Zdroj: Štěpán Mareš

Českou NASA povede expert na mosty Dolínek. Na Měsíc poletíme dřív, než postavíme lávku v Troji, slibuje

Poslanec a dosluhující náměstek pražské primátorky Adriany Krnáčové Petr Dolínek navrhuje vznik Národní kosmické agentury. Dolínek měl dosud v Praze na starost oblast dopravy, takže má k cestování do vesmíru odborně blízko. Navíc v Praze s dopravou slavil ohromné úspěchy, které až hraničily se zázraky, jak by potvrdila i primátorka.

Reflex získal již značně rozpracovaný plán na dalších několik let. Plán jsme nechali analyzovat americkým expertem na kosmonautiku a Českou republiku Jimem Spaceshipperem, který upozorňuje na některé problémy, které u jednotlivých bodů plánu mohou vzniknout. Plán je uveden tučně.

2019 – Založení Národní kosmické agentury a slavnostní otevření

To je příliš optimistický odhad. Potřebné dokumenty se pravděpodobně nepodaří napoprvé vyplnit správně a některé z nich se ztratí. Navíc Andrej Babiš bude na poslední chvíli chtít prosadit do čela agentury Petra Stuchlíka, protože je to komunikační génius.

2020 – Výběr místa pro stavbu laboratoří a dalších objektů agentury

Nejvhodnějším místem bude určena Letná, kancelářské budovy budou tam, kde měla být Kaplického knihovna. Se stavbou se ale nezačne, protože jí vlastním tělem zabrání Václav Klaus, což bude další vítězství Institutu Václava Klause. Hledání nového místa se protáhne na roky.

2021 – Začátek stavby hlavního objektu Národní kosmické agentury

To není možné ani teoreticky vzhledem k několikaletému úřednímu řízení, kterým prochází každá stavba v Praze. Navíc se dva roky bude dělat archeologický průzkum a následně nejméně tři roky potrvá studie, která vyvrátí negativní vliv stavby na chráněného brouka krasce třešňového, který se v Praze vyskytuje. Primátor Prahy Jan Čižinský si ještě prosadí, aby sídlo agentury mělo místo garáží stojany na kola.

2022 – Dokončení hrubé stavby

Nesmysl. Stavba bude zastavena zhruba v polovině, protože se objeví obvinění, že je předražená a je v ní zbytečně moc koupelnových kachliček a světel. Během zhruba tříletého přerušení ze stavby zmizí veškerý materiál a rozvody, na několika místech budou rozebrány celé zdi. Z takto získaných cihel vyroste zcela nová satelitní vesnice na místě původně určeném pro startovací plošinu agentury. Následovat budou mnohaleté soudní tahanice. Starosta Řeporyjí Pavel Novotný se téměř úspěšně pokusí do nedokončeného objektu přestěhovat třídírnu odpadů.

2023 – Dokončení stavby a začátek provozu agentury

Teď už je plán zcela mimo svoji časovou osu. V době dokončení stavby bude většina původně nasmlouvaných vědců již v důchodu. Novým výběrovým řízením se všechno znovu zdrží. Premiérka Květa Hošek navíc bude trvat na tom, aby všechna pohlaví byla zastoupena rovnocenně, a to od vědců přes administrativu až po svačinářky.

2024 – Agentura je v plném provozu a má již první dílčí výsledky

Ignorujme dataci původního plánu. Provoz se každopádně nerozběhne, protože se nepodaří čerpat provozní dotace. Tok dotací zastaví Evropská komise, protože na jednom z teleskopů chybí vlajka Evropské unie.

2025 – První česká sonda ve vesmíru zamíří k Venuši zkoumat život

Původní velkolepý plán bude nahrazen plánem podobným, tedy simulací zkoumání života na Venuši, a to ve skleníku pražské botanické zahrady, neb jak každý ví, na Venuši dochází k extrémně silnému skleníkovému efektu. Výsledky tedy budou podobné a vedení agentury se rozhodne neplýtvat zbytečně penězi na nákladnou cestu k nějaké planetě. Místo toho se pojede podívat, jestli mají nějakou podobnou agenturu na Seychelách, aby se přiučili. Pokud tam žádná agentura nebude, poletí to zkusit ještě do několika států Karibiku.

2026 – Umístění českého zvířete do vesmíru

Agentura se pro začátek rozhodne vyslat do vesmíru fenku foxteriéra. Češi usoudí, že nejlepší bude Dášeňka od Karla Čapka. Agentura vydá velkou encyklopedii s názvem Vesmír, do které bude vložen obrázek Dášeňky. Tak se toto typicky české zvíře dostane do vesmíru.

2027 – První Češi na Měsíci

V době, kdy česká kosmická agentura navrhne první raketu, která bude schopna doletět na Měsíc, už nikdo ze zakladatelů agentury nebude naživu. Ve stejné době navíc dojde k přelidnění Marsu a Američané a Číňané rozpoutají válku na Uranu. Shodou okolností v této době opraví lávku v Troji, takže podle zakládacích dokumentů musí být agentura zrušena.

Jediným úspěchem české kosmické agentury tak bude úspěšně domluvený kontrakt s NASA, která vystřelí Dolínkovo tělo směrem k trojhvězdě Alfa Centauri.