
Nákup květiny je o emocích, říká zakladatel značky Kytky od Pepy Josef Dušátko
Kytky od Pepy je obchodní značka prodejen, které nabízejí řezané i hrnkové květiny, často s důrazem na lokální a čerstvé dodávky od tuzemských pěstitelů. Firma si klade za cíl zpřístupnit kytky pro každodenní radost, nikoli jen pro sváteční příležitosti. Ze stánku, s nímž zakladatel Josef Dušátko objížděl farmářské trhy, se rozrostla do sítě prodejen ve více než dvaceti českých městech. Jak se trh s květinami změnil a jakou změnou firma letos prošla?
Jak a kdy vlastně Kytky od Pepy vznikly?
Historicky první květinářství bylo v Praze na Moráni, ale tehdy ještě vůbec nešlo o Kytky od Pepy. Potom uběhlo pár let a po nevydařeném podnikatelském projektu v Brně jsem se vrátil do Prahy. Znovu jsem začal s velkoobchodním rozvozem kytek do květinářství, a k tomu jsem začal prodávat na farmářských trzích. Kamenné prodejně jsem se poměrně dlouho bránil, chtěl jsem do ní hlavně přenést atmosféru a náš přístup z trhů. Nakonec jsme první pobočku otevřeli v roce 2014 v obchodním domě Bílá labuť, další prodejny následovaly.
Co vás nejvíce odlišuje od klasických květinářství?
Hlavně důraz na maximálně naplněné obchodní místo nebo obchod dennodenně čerstvým zbožím. Také sezónnost, protože jen díky ní můžeme udržet nízkou cenu, přírodní papír, vázací lýko… A samozřejmě musíme pořád dbát na to, že zákazník přináší peníze a já se k němu podle toho musím chovat.
Daří se vám udržovat autenticitu i při rychlém růstu?
Držíme vysokou kvalitu zboží, protože ho do prodejen výhradně dodáváme a ještě několik let budeme. Nové obchody jsou krásnější a v kombinaci s našimi kytkami jsou zase o úroveň výš. U obsluhujících je to samozřejmě běh na dlouhou trať. Chvíli jim trvá pochopit, jak to máme my a že to tak má být, přestože třeba z jiných prodejen byli zvyklí na něco jiného.
Kdy a proč jste se rozhodl předat značku dál?
Během pár let jsme z malé firmy s jedním stánkem vyrostli do obrovské „fabriky“ – stamiliónové obraty, 21 obchodů, distribuční síť, 200 kolegů… Přesto jsme všechno dál chtěli řídit jako rodinnou firmu. Nakonec jsme zjistili, že v pěti lidech to opravdu nejde. A protože nejsem úplně zastáncem různých finančních vstupů nebo spojování s někým, rozhodli jsme se Kytky od Pepy prodat skupině Twist s jejich franšízovým konceptem. U mě to bylo navíc i o věku; nechtěl jsem ještě odejít do důchodu, ale zároveň ani začínat s novým projektem. Baví mě mít větší klid a míň starostí.
Co vám tato změna přinesla? Co hodnotíte nejpozitivněji?
Největší rozdíl pro nás určitě je, že jsme se z provozovatelů obchodů stali velkoobchodním dodavatelem pro skupinu. My si tím pádem dál řešíme nákup zboží a na Twistu je pak jeho prodej. To nám přineslo výrazné zklidnění a návrat na úplný začátek, kdy nás práce baví a kdy se do ní těšíme. Jinak se pro nás nic výrazně nezměnilo. Pořád používáme náš systém objednávek, jejž jsme léta vylepšovali, ale na konci stejně musí přijít člověk a zboží připravit a rozvézt. Jediná velká změna, kterou jsme učinili, je dovoz zboží každý den. Od úterka do soboty přijede ráno kamión a my jsme pak schopni do prodejen dovézt čerstvé zboží ještě tentýž den.
Jak se v současné době proměňuje trh s květinami?
Určitě přibývá floristických salónů a zvedá se tak i maloobchodní cena za kytice. On-line prodeje se nijak dramaticky nemění, moc nových prodejců nevzniká. Je to dáno hlavně tím, že zákazníci potřebují jistotu kvality včasného doručení. A obecně pořád platí, že nákup květiny je o emocích, a tím pádem se soustřeďuje spíš do maloobchodu.
Jak se Kytky od Pepy přizpůsobují nové generaci zákazníků? A proměňují se nějak trendy?
Trendy se mění pořád. Ale nakonec vždy a u všeho vyhrává poměr cena versus kvalita. To znamená krásná, jednoduše svázaná kytice za dobrou cenu bude vždy v prodejích vítězit nad luxusní, exotickou, ale hůře svázanou, a ještě navíc drahou kytkou.
Pořád vás baví rozdávání kytek lidem na ulici?
Rozdávali jsme vždy a naše Prodej-Rozdej-Vyhoď bylo velmi oblíbené. V dnešní době obdarované nejdřív šokuju, že jim chci dát něco zadarmo. Ale potom je dost často přivedu k slzám radosti, vděčnosti, a to mě nesmírně baví.
Vaším mottem vždy bylo Kytky nejsou luxus, kytky jsou radost. Pořád si to myslíte?
To platí a v mém případě pořád platit bude.



















