Kdo má větší auto, zaplatí víc?

Čína se odhodlala k ráznému kroku: hodlá uvalit vyšší daně na ty automobily, které se vyznačují větší velikostí a vyšším objemem motoru. Jinak řečeno: koupí-li si bohatý Číňan největšího mercedesa, zaplatí víc, než kdyby si koupil obyčejného golfa. Pokud skutečně bude toto nařízení platit a bude dodržováno, pak jde o jedno z nejdůležitějších ekologických rozhodnutí současnosti.


Čína je nejen jednou z nejdynamičtěji se rozvíjecích zemí na zeměkouli, ale také jedním z největších ekologických hříšníků na planetě. Životní prostředí zatěžují v současnosti především její velké výrobní komplexy – na rozdíl od západního světa, kde největší zátěž představuje obrovský rozvoj automobilismu. Zatímco v USA je odhadem na 200 miliónů aut (při cca 270 milionech obyvatel), Čína má se svými 1,3 miliardami lidí pouhých 24 milionů automobilů (v roce 1994 jich tu bylo jen 9 milionů). Počet osobních vozidel zde roste ročně o ohromujících 50 %, přičemž v roce 2020 by podle odhadů mělo v Číně jezdit 170-230 miliónů vozidel. Jestliže by měl být někdy počet automobilů na jednoho obyvatele stejný v Číně jako v USA, došlo by ke zdvojnásobení počtu aut na Zemi. Jedna studie také předpokládá, že množství vyprodukovaných emisí by "vyrušilo" snižování emisí ve všech ostatních zemích. Čínany přitom netrápí jen nedýchatelné ovzduší, ale i všudypřítomné dopravní kolapsy ve velkých městech - například v Pekingu klesla průměrná rychlost veřejné dopravy z šestnácti kilometrů za hodinu v roce 1990 na devět kilometrů za hodinu v roce 2000.
Čínský krok je tedy především vynuceným nařízením. Nepochybně však je dobrým rozhodnutím a mohl by inspirovat západní země. Je vlastně nepochopitelné, proč nejsou například dnes tak populární SUV (neboli městské terénní vozy) zatíženy „ekologickou“ daní. Účel, ke kterému jsou takové vozy konstruovány, většinou neplní, pouze zatěžují životní prostředí vyšší spotřebou materiálu a vyšší mírou splodin. Bezpečnost, kterou svým majitelům přinášejí, je vykoupena nebezpečností pro ostatní účastníky silničního provozu, zejména pro chodce. Byla by to docela rozumná „daň z nadměrnosti“ a nepochybuji o tom, že ten, kdo na podobné velké auto má, by byl jistě schopen (a při jisté osvícenosti možná i ochoten) ji zaplatit.