Horko kolem klimatu

Horko kolem klimatu Zdroj: Jan Ignác Říha

Za vzestupem Gretina fenoménu stojí dva zcela protichůdné proudy: progresivistická krajní levice a klimatický byznys
Bo Thorén je autorem nápadu na školní klimatickou stávku
Ingmara Rentzhoga považují mnozí za klimatického podnikatele
3
Fotogalerie

Aktivistka Greta Thunbergová: Hlas mladé generace a dvou mužů v pozadí

Začala současná „klimatická vlna“ spontánně, nebo jde o řízenou PR kampaň? Jak se zrodil příběh švédské školačky, který mění svět, a kdo mu pomohl prorazit.

Všichni teď mají na Gretu Thunbergovou nějaký názor. Jedni v ní vidí malou spasitelku, která zachrání svět před klimatickou pohromou, druzí naopak vyvinuli nové negativní slovo „gretenismus“, jež používají pro označení toho, co považují za zbytečně hysterickou kampaň.

Každopádně ale platí, že se šestnáctiletá švédská školačka Greta Thunbergová stala symbolem celo­světové vlny protestů proti klimatickým změnám a údajné hrozící katastrofě, kdy by lidstvu mělo chybět už jen dvanáct let do okamžiku, kdy nebude cesty zpět.

Zrození mýtu

Legenda praví, že vše začalo, když si jedna švédská studentka řekla, že už má dost nečinnosti politiků, a rozhodla se něco podniknout. Inspirovala se příběhem ze Spojených států, kde část studentů odmítla chodit do školy na protest proti střelbě na floridské střední škole ve městě Parkland, a začala sama protestovat před budovou švédského parlamentu. Téměř přesně před rokem – 20. srpna 2018 – se údajně úplně sama rozhodla, že nebude chodit do školy až do švédských parlamentních voleb na podzim téhož roku a bude „stávkovat“, aby konečně někdo něco udělal pro záchranu planety.

Později se ukázalo, že start její stávky nebyl zřejmě zase tak úplně spontánní. Ke statusu světové celebrity Gretě Thunbergové pomohly hlavně tři momenty. Její rodiče patří ve Švédsku ke známým osobnostem. S propagací Gretě proto od počátku pomáhal expert na PR Ingmar Rentzhog, jenž je navíc zakladatelem firmy s příznačným názvem We don’t have time. To je soukromá společnost, moderními slovy řečeno start-up, který se pokouší prostřednictvím sociálních sítí získat prostředky pro velké investice do boje proti klimatickým změnám.

Příběh Grety Thunbergové se přečtěte již zítra v tištěném Reflexu >>>

Právě Rentzhog se později stal důvodem kontroverzí kolem „svaté Grety“. Ti, kdo odmítají „klimatické náboženství“, v něm viděli muže, jenž celou Gretu uměle „vyrobil“, k čemuž měl mít dva hlavní motivy. Za prvé měl na starost propagaci knihy Gretiny matky o klimatickém tématu, která „náhodou“ vyšla jen čtyři dny poté, co „neznámá“ švédská školačka začala spontánně stávkovat za záchranu planety. Navíc zkušený expert na veřejné kampaně si z Grety rychle udělal vývěsní štít pro svůj vlastní klimatický byznys v podobě zmíněné firmy We don’t have time.

Klimatický byznys

 

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!