Vít Bárta

Vít Bárta Zdroj: Václav Teichmann

Česká dálnice = terénní dráha. Bárta ví, kdo za to může. A my drncáme dál

Ministr dopravy Vít Bárta se rozhodl, že odhalí viníka stavu našich dálnic. Viník byl jím již odhalen a je to firma Skanska. Na její zločinnost chce Bárta upozornit billboardy u nejhorších úseků.

 

Běžného člověka to samozřejmě naštve, když jede po nové komunikaci a najednou má pocit, že jede terénní závod. Je také jasné, že když je něco mizerně postavené, aspoň to tak vypadá, že to je mizerně postavené, když to nic nevydrží, nese odpovědnost stavební firma. A tak se ministr dopravy rozhodl, jak řekl, že se „zvýší tlak na společnost Skanska, která s námi nechce moc kooperovat. Deset opravovaných úseků vybavuji cedulí, že je musí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) opravit a že to stavěla Skanska“.

 

 

Vypadá to rozhodně a jako služba pro lid. V Severní Koreji by to řešili tak, že by představitelé Skansky byli zatčeni, za úsvitu popraveni a jejich popel byl přimíchán do betonu dalších staveb s výstražnou cedulkou. Trochu to připomání rázný postup Putina, který v jakémsi hypermarketu ztropil při prohlídce hysterickou scénu, že je tam moc drahý salám, jak si to lidé mají koupit. Místo aby mu šéf podniku řekl, že premiérovi je po tom houby, kolik stojí salám, vymlouval se šéf, že mají také levnější uzeniny. Ale kdepak, báťušku cara, služebníka lidu, nabídkou levnější uzenky neukonejšil.

 

Tohle je běžný trik, který používají i někteří živočichové, třeba takové ty sépie, co vypustí oblak inkoustové barvy, nebo co to je. Hlavně odvést pozornost od problému. Možná to Skanska skutečně zpackala. Jenom se nějak zapomíná na to, že nejvíc to zpackal stát. Ten si firmu najal, ten ji měl kontrolovat, ten od ní odvedenou práci přijal. Nejsou tedy nějaké jiné firmy, které to mohou dělat? Nikdo nepřišel celé roky na to, že je problém? Nikdo to nekontroloval?

 

 

Ale ne, to se teď utratí peníze za billboardy, pak za právníky, pokud se Skanska pustí do nějakých sporů. Samozřejmě se nejspíš ukáže, že stát má sice právníků ve svých službách spoustu, ale stejně bude potřeba najmout nějaké jiné odjinud. A tak to půjde dál. Stát prohraje a zaplatí to, Skanska bude dál stavět, lid bude drkotat po terénních cestách označených jako dálnice a policisté jim tam budou kontrolovat lékárničky, jestli je tam poslední právě platná verze povinného letáčku. Pokud tedy budou bdělé orgány vědět, která to vlastně je.