nahoru

Hudba

HONZA DĚDEK 25. dubna 2002 • 23:36

Foto
REVEREND HORTON HEAT: LUCKY 7
Sony Music/Bonton, 14 skladeb, 50 minut


Rockabilly nahradil rock´n´roll, rock´n´roll dovedl do extrémní syrovosti punk; pak se rockabilly vrátilo v podobě revivalových kapel Stray Cats, Cramps a texaské kapely Reverend Horton Heat, vedené zpěvákem a kytaristou Jamesem C. Heathem. Jak dokládal již jejich debut Smoke`em If You Got `em z roku 1992, když se vezme dřevní rockabilly a smíchá s nejostřejším punkem, může vzniknout velice strhující výsledek, který dostatečně skladatelsky invenčnímu Heathovi vydal již na sedmou desku. Stylově nic nového (opět rock´n´roll přehrávaný na nejvyšší otáčky, přecházející do punkové zběsilosti, za jakou by se nemuseli stydět ani Ramones). Od podobně rychlých kapel se však tohle trio liší výraznou melodikou a překvapivými postupy (jazzová vsuvka v Galaxy 500), na druhou stranu dokáže přijít i s baladami. V takovéhle podobě má rockabilly svou budoucnost.

Foto
MARDI GRAS.BB: ZEN RODEO
Universal Music, 13 skladeb, 45 minut


Hlas rozvrzaný jako Tom Waits, bicí ne nepodobné sypajícím se bramborám na plechový zásobník a k tomu orchestr dechových nástrojů. Tenhle podivný soubor pochází z Německa, zpívá anglicky a hraje jen těžko popsatelnou hudbu - některé skladby zní jako soundtrack k nepříliš veselému filmu, jiné skřípou jako balkánská dechovka v pochybném baru notně po půlnoci, jiné působí dojmem scénické hudby k divadelní pohádce, další připomenou nějaký velmi avantgardní soubor ovlivněný Captainem Beefheartem; skvěle se do této směsky hodí opus Medicine Man z repertoáru The Residents. Je to velmi zvláštní deska, nelehká na poslech, nezpěvná, spíše recitativní, kde melodie jednotlivých písní udávají jen příležitostné chytlavé vyhrávky, vyplouvající jakoby náhodně ze změti všech těch trombónů, pozounů, bassaxofonů a lesních rohů.

BRYAN FERRY: FRANTIC
Monitor EMI, 13 skladeb, 48 minut


Po úspěchu své domovské kapely Roxy Music a počáteční slávě na sólové dráze se tento muzikant na tři roky odmlčel, aby se nyní vrátil s jedním ze svých vůbec nejlepších alb! Nejenže se velmi invenčně vypořádal se dvěma písněmi z repertoáru Boba Dylana stejně jako s bluesrockovou skladbou Goin´ Down, ale i ve vlastní tvorbě dokázal přijít s nadprůměrnými melodiemi - na první poslech chytlavá Goddess Of Love, posmutnělá Nobody Loves Me, baladické blues A Fool For Love. Největším hitem je naléhavý melancholický popěvek Hiro shima, zaujme však i psychedelická kompozice San Simeon. Skvělé album.

Foto
BAD RELIGION: PUNK ROCK SONGS
Sony Music/Bonton, 25 skladeb, 68 minut


Tenhle ostrý kvintet se dal dohromady v roce 1980 v Los Angeles; dnes ho lze považovat za jakési kmotry pozdější neopunkové vlny v čele s Green Day či Offspring. Inspirováni kalifornským hardcorem a londýnským punkem, vydali v roce 1982 debut How Could Hell Be Any Worse? Následovalo dvanáct v podstatě stejných desek - ostrý, velmi rychlý punk s přiškrceným vokálem Grega Graffina, občas okořeněný heavy metalem či hard rockem, v pozdějších letech itu a tam melodií. Od roku 1994 vydali u společnosti Epic Records pět desek, které rekapituluje tato kompilace, doplněná sedmi koncertními záznamy a raritní německou verzí Punk Rock Song. Je zde sice vše podstatné z tohoto období, ale skutečně reprezentativní kompilace by musela zahrnovat celé období této kapely.

HONZA DĚDEK


Kurzy měn
25,290
20,520
28,570
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
Nejčtenější
Komentáře