Američtí vědci hlásí objev nejvzdálenější známé hvězdy

ČTK3. dubna 2018 • 12:30
Hvězda Icarus je od Země vzdálena 9,3 miliardy světelných let.
• foto:
NASA

Američtí vědci ohlásili objev dosud nejvzdálenější hvězdy, kterou je modrý veleobr vzdálený 9,3 miliardy světelných let od Země. Hvězda, která dostala od svých objevitelů jméno Icarus, se nachází přinejmenším stokrát dál než jiné dosud známé nejvzdálenější hvězdy, napsala v noci na dnešek agentura Reuters.

Icarus se nachází ve vzdálené spirálové galaxii. Astronomové sice objevili vícero galaxií, které jsou vzdálenější, ale jednotlivé jejich hvězdy nebyly rozpoznány. Do rekordu, který nyní Icarus drží, nejsou podle Reuters rovněž započítány výbuchy supernov, které značí zánik hvězd.

Modří veleobři, mezi které patří i čerstvě objevený Icarus, se řadí k nejžhavějším a nejjasnějším hvězdám ve vesmíru, jsou také poměrně vzácní. Nový objev je asi milionkrát jasnější než naše Slunce a má zhruba dvakrát takovou teplotu.

Poslední Hawkingova práce: Objevování dalších vesmírů i předpověď konce světa

Hvězdu, jejíž oficiální jméno je MACS J1149+2223 Lensed Star-1, vědci našli díky Hubbleovu vesmírnému teleskopu. Vzhledem ke vzdálenosti modrého veleobra od Země přirovnávají jeho studium objevitelé k oknu do minulosti. Hvězda je totiž nyní ze Země pozorovatelná ve stavu, kdy byl vesmír asi o dvě třetiny mladší. Stáří kosmu se odhaduje na 13,8 miliardy let.

Tma je stále větším luxusem. Kde v Česku nejlépe pozorovat hvězdnou oblohu?
Astronomové zuří: Novozélanďané vypustili do vesmíru disko kouli, má být nejsvětlejším…