Ženeva nabízí důchodcům levnější hromadnou dopravu výměnou za řidičský průkaz - ilustrační foto

Ženeva nabízí důchodcům levnější hromadnou dopravu výměnou za řidičský průkaz - ilustrační foto Zdroj: Profimedia.cz

Švýcarský kanton Ženeva přesvědčuje staré lidi, aby odevzdali řidičáky, chce tím řešit dopravní zácpy

Ženeva, nejzápadněji položený švýcarský kanton, zavádí od pondělí 5. března neobvyklou nabídku pro seniory ve veřejné dopravě. Pokud lidé starší 70 let odevzdají úřadům své řidičské průkazy, budou moci jezdit veřejnou dopravou za poloviční cenu. Některým obyvatelům se ale podobný postup nezamlouvá.

Důvodem neobvyklého kroku úřadů je to, že nedávný průzkum odhalil, že až 16 procent celkového ročního času při řízení stráví lidi ve svých autech v dopravních zácpách. Doprava často kolabuje zejména ve městě Ženeva a v jeho okolí.

Pokud se lidé starší 70 let vzdají své řidičské licence, budou si moci zakoupit roční kartu na veřejnou dopravu za 200 franků místo současných 400 franků (v přepočtu přes 8800 korun). Kritici tohoto kroku ale poukazují na to, že zatímco v mnoha zemích světa jezdí důchodci v pokročilém věku veřejnou dopravou zdarma, tak ve Švýcarsku musí platit nemalé peníze. O nabídce informoval francouzský deník Le Matin.

Autosalon Ženeva 2018: Přehled očekávaných premiér. Bude toho dost! >>>

Infrastruktura chybí

Luc Barthassat, ženevský kantonální ministr pro dopravu, uznává, že pro seniory může být odevzdání řidičáků velmi „obtížným rozhodnutím“, protože jejich pohyblivost po kantonu tím vlastně může být ještě více omezena. Apeluje ale na „zodpovědnost občanů“ při řešení nelehké dopravní situace.

Joël Goldstein, ředitel společnosti Pro Senectute, která se věnuje podpoře kvality života starších lidí, pak prohlásil, že sice nápad chápe, ale že peníze by měly být vynaloženy pro seniory účinnějším způsobem. V kantonu, který má 490 tisíc obyvatel, žije momentálně 41 tisíc lidí ve věku 70 až 89 let.

Ženeva patří k jednomu z nejvíce dopravně přetížených měst světa. To zejména kvůli tomu, že úřady a politici dlouho váhají s některými velkými projekty v infrastruktuře.

Naftové motory se do Fabie a Rapidu nevrátí. Víme, v čem je budoucnost >>>