Čeští dopravci o zakázky na západě nepřijdou. Alespoň zatím

Čeští dopravci o zakázky na západě nepřijdou. Alespoň zatím

Důležitá dohoda. Směrnice, která má české firmy vyhnat ze Západu, se nebude vztahovat na dopravu

V jednu hodinu v noci ze středy na čtvrtek skončilo jednání Evropské komise a Evropského parlamentu v Bruselu. Výsledek je mimořádně důležitý pro ČR, ale nejenom pro ni. Několikaleté spory o novou podobu směrnice o vysílání pracovníků do zahraničí, která měla pomocí mezd vypudit „východní“ pracovníky ze západních trhů, skončily dohodou na tom, že se směrnice nebude vztahovat na dopravu.

Chystaná nová Směrnice o vysílání pracovníků praví, že zaměstnanec firmy vyslaný do zahraničí musí pobírat odměnu za práci stejnou, jaká je v daném státě obvyklá. V praxi to pro firmy znamená nastudovat kolektivní smlouvy v daném státě.

Záměrem architektů směrnice, kterým byly některé staré členské země EU, bylo omezit množství pracovníků z „nových“ členských států, kteří tam jezdí pracovat, zejména na stavby.

Bez zakázek

Problém ale byl, že se směrnice měla vztahovat i na mezinárodní dopravu. Už nyní jsou řidiči v některých státech (např. v Německu) pokutováni za to, že jejich mzda je menší než minimální mzda v daném státě. Směrnice otevírá cestu k pokutování za to, že mzda je menší než místně obvyklá.

To sice zní krásně pro dělníka či řidiče, kterým se před očima otevřela cesta k vysokým mzdám, ve skutečnosti by na ně ale nedosáhli. Zaměstnavatel řidiče či dělníka by totiž zahraniční zakázku vůbec nedostal. Na dopravu by to dopadlo zvlášť tvrdě, protože řidič často při jedné jízdě jede přes několik zemí a jeho odměna by se musela přepočítávat pro každý stát zvlášť. Doprava teď ale ze směrnice naštěstí vypadla.

Obrovský úspěch s otazníkem

„Vyjmutí dopravy z obecných pravidel pro vyslané pracovníky, která byla primárně nastavena především pro stavební sektor, považuji za obrovský úspěch. Doprava pro mne byla naprostou prioritou od začátku vyjednávání, kterých jsem se osobně účastnila jako stínová zpravodajka za frakci ALDE (Aliance liberálů a demokratů pro Evropu). Sektor dopravy je vysoce mobilní a vyžaduje specifickou úpravu pravidel, která by měla být nekomplikovaná, jednotná, jednoznačná a snadno vymahatelná, s cílem usnadnit dopravní činnosti a současně chránit řidiče,“ řekla česká europoslankyně Martina Dlabajová, která za zmírnění směrnice už roky bojuje.

Zda jsou na místě slova o obrovském úspěchu, je otázka. Česko a další „východní“ státy EU odmítaly novou podobu směrnice od začátku celou, nebo alespoň ty části, které se týkaly odměňování. Jenže kromě dopravy se nová pravidla na zaměstnance, které (nejen) české firmy vyšlou na práci do zahraničí, vztahovat budou. To bude obrovský problém pro české stavební firmy. 

Na druhou stranu záměr vztáhnout zmíněnou regulaci odměňování i na dopravu by byl na celé směrnici jednoznačně nejabsurdnější. A tlak západních států na to byl velký. V tomto smyslu je výsledek posledního jednání opravdu úspěch.

Boj nekončí

„Včerejší rozhodnutí nám dává prostor pracovat na nových specifických pravidlech pro vyslané řidiče a nastavit je tak, aby konečně odpovídaly reálným podmínkám na trhu. Na tom již nyní pracuji jako zpravodajka stanoviska Výboru pro zaměstnanost a sociální věci, kde je mým hlavním cílem dosáhnout dostatečné rovnováhy mezi zachováním konkurenceschopnosti dopravců na jednotném trhu a ochranou práv pracovníků. Evropský parlament je samozřejmě v této otázce rozdělen, ale mou snahou je vést konstruktivní diskuzi, podloženou argumenty a reálnými daty. Ještě na dnešek jsem svolala setkání se všemi stínovými zpravodaji,“ říká Dlabajová a poukazuje tím na fakt, že boj ještě neskončil.

Doprava bude mít sice speciální úpravu pro odměňování, nicméně není ještě jasné, jak bude vypadat. Zájem na tom, aby na západě nejezdili „levní“ řidiči, je obrovský. Mimochodem i kvůli tomuto tlaku nedávno u německého soudu vysoudil český řidič čtvrtmilionový příplatek ke mzdě.

Jednání budou pokračovat 19. března.