
Premiéra baletu Nurejev měla být ve Velkém divadle uvedena 11. července. Sjet se na ni měli podle britského listu Guardian ředitelé divadel i kritici z celého světa. Zárukou vysoké umělecké kvality měl být mimo jiné i renomovaný režisér Kirill Serebrennikov, který již v minulosti na prknech ruské první operní a baletní scény režíroval baletní adaptaci Lermontovova Hrdiny naší doby nebo operu Zlatý kohoutek Rimského-Korsakova.
Osmého července však došlo k náhlému odvolání premiéry, přičemž ředitel Velkého divadla Vladimir Urin na tiskové konferenci médiím sdělil, že představení se odsouvá kvůli jeho nepřipravenosti. Hlavní problémy podle něj spočívaly v nedotažené choreografii a zvládnutí masových scén. V rozporu s informacemi Urina se však zdají například videa, kolující na sociálních sítích a zachycující dlouhé minuty trvající aplaus ansámblu po Nurejevově poslední generálce.
Na výkladu dění okolo Nurejeva se očekávaně neshodnou ani ruská média. Zpravodajská agentura TASS přišla 10. července se zprávou o telefonátu ministra kultury Vladimira Medinského Vladimiru Urinovi, přičemž představení mělo být zrušeno na přímý příkaz ministra. Druhý den však agentura zprávu stáhla.
Je těžké představit si, že by Kreml, dlouhodobě šířící homofobní propagandu, z představení o homosexuálním tanečníkovi, který v roce 1962 utekl na Západ hledat uměleckou i sexuální svobodu, jásal. Pokud by si však uvedení baletu nepřál a v Rusku opravdu existovala natolik přímá cenzura, realizace baletu by pravděpodobně vůbec nebyla „schválena“ nebo by k pozastavení zkoušek došlo daleko dřív.
Vyloučit zásah vyšších orgánů se však v současném Rusku přece jen zcela vyloučit nedá. Na to, jestli bude Nurejev nakonec uveden v cenzurované podobě si diváci i umělecké kruhy budou muset počkat do jara příštího roku.