Pátrání po zmizelém letadle.

Pátrání po zmizelém letadle. Zdroj: ČTK

Pátrání po zmizelém letadle pokračuje. Satelit našel další možné stopy

Jako čím dál záhadnější příběh vypadá pátrání po ztraceném malajsijském letadle. Nyní, po čtrnácti dnech od jeho zmizení, objevil údajně čínský satelit na jihu Indického oceánu další podezřelé trosky, které by mohly z malajsijského boeingu pocházet. 

Už více než čtrnáct dní prohledávají záchranné mise různé oblasti jihovýchodní Asie i Indického oceánu. Kolem ztraceného Boeingu 777 malajsijských aerolinií vznikla celá řada teorií, ze kterých se dosud žádná nepotvrdila.

Letadlo s 239 lidmi na palubě se ztratilo z radarů 8. března během cesty z Kuala Lumpuru do Pekingu. Nyní se – podle všeho – vyšetřovatelé kloní k tomu, že šlo o únos stroje, zřejmě za přispění některého z pilotů. Letadlo se pak, z dosud nejasných příčin, otočilo skoro o 180 stupňů a poté, co někde nad jižním Thajskem přeletělo Malajský poloostrov, se napojilo na letecký koridor vedoucí na severozápad do Střední Asie, nebo na Blízký východ. Boeing ale, zdá se, zahnul na jih, tedy do prostoru Indického oceánu a pokračoval v letu směrem na Antarktidu, aby se několik tisíc kilometrů západně od břehů Austrálie zřítil do moře. Alespoň tak to vypadá z vyhlášení malajsijských úřadů a záchranářů. Pokud vám to přijde podivné, nejste sami. Nic lepšího ale zatím týmy specialistů a odborníků na leteckou dopravu do éteru nevypustily.

Nyní tedy záchranáři pátrají po troskách letounu na jihu Indického oceánu. I když žádné konkrétní stopy po dopravním letadle zatím nenašli, mohly by objasnění záhady pomoci nové satelitní snímky. Malajsijský ministr dopravy v sobotu na tiskové konferenci oznámil, že čínský satelit objevil ve zkoumané části oceánu další objekty, které by mohly být troskami ztraceného stroje. Mezinárodní pátrací týmy už předtím rozšířily oblast, kde kvůli předchozím satelitním snímkům už několikátý den případné trosky intenzivně hledají.

Lodě a letadla dané místo systematicky pročesávají od čtvrtka, zatím ale nezaznamenaly úspěch. Práci jim navíc komplikuje špatné počasí; oblast mezi 40. a 50. poledníkem je nicméně i za příznivých podmínek obávaná kvůli silnému větru.

Pátrací akci koordinuje australská námořní záchranná služba AMSA, která na jen na sobotu stanovila letadlům a lodím prověřit oblast o rozloze 36 tisíc čtverečních kilometrů, tedy plochu velkou přibližně jako polovina České republiky.

Místo je vzdálené přes 2500 kilometrů od australské pevniny a cesta k němu trvá letadlům přinejmenším tři hodiny. Dnes na místo zamířily dvě obchodní lodě a šest letadel, včetně tří námořních hlídkových letounů Lockheed Martin P-3 Orion, které jsou vybavené radarem, sonarem a infračervenými senzory a dokážou s pomocí magnetického detektoru najít objekty potopené i 300 metrů pod hladinou. Oceán je však v těchto místech mnohem hlubší. Možná i proto záchranná letadla dosud nic neobjevila.
Australský vicepremiér Warren Truss ale podle serveru BBC prohlásil, že bez ohledu na prozatím nulové výsledky bude akce pokračovat. Hledat se podle něj bude až do chvíle, kdy bude jasné, že další pátrání je zcela marné. „A tento den je v nedohlednu,“ dodal Tuss.

Do akce se zapojilo také Japonsko a Čína, jejíž občané tvořili většinu cestujících zmizelého letadla. Do Austrálie už dorazilo první čínské letadlo a další dvě budou brzy následovat. Pátrání pomáhá i pět čínských lodí, včetně ledoborce Sněžný drak, který se na přelomu roku podílel na dramatické záchranné akci, jež měla osvobodit ruskou výzkumnou loď Akademik Šokalskij uvízlou v ledu u Antarktidy.

Kromě Indického oceánu se letadlo stále hledá i v dalších vytyčených koridorech. Boeing 777 však jakoby beze stopy zmizel ze zemského  povrchu. Vyšetřovatelům nepomohli ani jejich indičtí kolegové. Ti dva týdny prověřovali, zda letadlo nezachytil některý z jejich radarů. Nakonec však museli konstatovat, že nemají jediný důkaz o tom, že by malajsijský boeing proletěl indických vzdušným prostorem.