Bývala tváří Putinovy politiky. Dnes je „jen“ hvězdou s vlastním programem.

Bývala tváří Putinovy politiky. Dnes je „jen“ hvězdou s vlastním programem. Zdroj: Profimedia.cz

V roce 2002 dostala Anastasia Voločkovová od prezidenta Putina cenu pro zasloužilou umělkyni Ruska. Poté, co se předloni veřejně postavila za magnáta Michaila Chodorkovského, musela zmizet z vysílání státní televize. Ještě předtím, v roce 2000, byla vyhozena z Velkého divadla.
Anastasia Voločkovová
2
Fotogalerie

Mafiánské zákulisí moskevského baletu. Jak se z Velkého divadla stal veřejný dům

Co má Rusko kromě ropy a plynu? Ruskou duši, ruskou vodku, a hlavně ruský balet. Epicentrem ruského baletního světa je Velké divadlo (Bolšoj těatr). Jeho temnou stránkou je zastrašování, fyzické útoky nebo vydírání. Své o tom ví i někdejší primabalerína Anastasia Voločkovová (37).

 

Ta se před lety postarala o pořádný skandál. Z Velkého divadla dostala výpověď, protože je vysoká a tlustá, „nevejde“ se do hlavních rolí (169 cm, 50 kg) a partneři s ní odmítají tančit. Rozhodla se, že to tak nenechá, a ředitele divadla Anatolije Iksanova zažalovala. Soudní proces sice vyhrála, ale v divadle nakonec skončila. Kdysi tančila hlavní role v nejlepších představeních, dostala titul zasloužilá umělkyně, byla přední celebritou ruského show-businessu, tváří politiky Vladimira Putina. O všechno přišla a dnes je „jen“ hvězdou s vlastním programem. Atmosféru ve Velkém divadle ale zná velmi dobře a popisuje ji nekompromisně.

 

Uměleckému šéfovi baletu Velkého divadla Sergeji Filinovi nedávno neznámý útočník poleptal obličej kyselinou a on málem přišel o zrak. Jaká byla vaše první reakce po útoku?

Byla jsem v šoku, když jsem se o této tragédii dozvěděla. Nikdy by mě nenapadlo, že se něco takového může stát. Už jsme si v Rusku zvykli na to, že podobné útoky jsou namířené například proti byznysmenům, politikům nebo lidem z podsvětí. Ale proti osobě z uměleckých, kulturních kruhů? To mě překvapilo. No a mnohem horší byl fakt, že se něco takového stalo v souvislosti s Velkým divadlem. V myšlenkách jsem se vrátila několik let zpátky, kdy jsem něčemu podobnému čelila i já. Kdy proti mně používali taky ty nejhorší metody.

 

Vedení divadla oznámilo, že jde zřejmě o pracovní záležitost. Co si o tom myslíte?

Ředitel divadla Iksanov se snaží útok na šéfa baletu vysvětlit veřejnosti jako útok, jenž má čistě profesionální pozadí. To ale není pravda. Víte, vždy panovala v divadle velká nenávist. Kvůli rozdělování hlavních rolí, obsazení do představení, odměnám nebo povýšení. To je normální. Ale nikdy se takové spory neřešily tím, že někoho polijete kyselinou. Podle mého jde opět o vyřizování účtů uvnitř divadla.

 

To znáte moc dobře …

Něčím podobným jsem si prošla před deseti lety. Tehdy mě stejný ředitel divadla zcela nezákonně propustil. Pouze vyplnil rozkaz lidí, kteří měli peníze, kontakty, možnosti. Proto jsem ho zažalovala. Jinou možnost jsem neměla. Bránila jsem tak svoji čest a důstojnost.

 

Taky vám někdo vyhrožoval?

Během soudního procesu. Dokonce fyzickým útokem. Stejně jako teď Filinovi. Nešlo jen o anonymní výhrůžky přes telefon. Po jednom představení za mnou přišli do šatny dva obrovští chlapi s pugétem. Z toho ale vytáhli nůž a řekli mi, ať ukončím soudní proces, stáhnu žalobu na ředitele. Já jsem se však nezalekla a neřeknu vám, jak se mi podařilo tyto hrozby zažehnat.

 

Soud jste nakonec vyhrála …

A dokázala, že ředitel se zachoval nezákonně, když mně dal výpověď. Ale nic se stejně nestalo. On pořád dál řídí největší ruské divadlo. Tehdy celému světu vysvětloval, že šlo čistě o pracovní konflikt. Že mě musel propustit, protože jsem vysoká a tlustá. ­Tvrdil, že se mnou nechce nikdo tancovat, nemám partnera. On je ale zastrašil. A teď pod jeho vedením došlo k brutálnímu útoku na uměleckého ředitele. A znovu tento incident obhajuje spory s profesním pozadím.

 

Vaše tanečníky někdo zastrašoval? Bavíme se pořád o baletu?

Bohužel ano. Několik tanečníků, kteří vystupovali na mých představeních, zbili neznámí lidé. Hrozili jim na ulici, v průchodech. Jen aby se mnou netancovali. Nejhůře dopadl Jevgenij Ivančenko, jehož zmlátili před jeho domem. Vyhrožovali mu, že jestli se ještě ukáže ve Velkém divadle nebo bude se mnou dál spolupracovat, dopadne ještě hůř. Tak raději požádal sám o výpověď. Před začátkem sezóny. Takovým kriminálním způsobem jsem přicházela o taneční partnery. A ředitel divadla vždy tvrdil, že to byla běžná pracovní záležitost. A dnes jsme svědky čistě kriminálního zločinu, kdy uměleckého šéfa divadla někdo polije kyselinou. To je výsledek bezohledného chování a korupce v divadle.

 

 

Podle vás to byla výstraha?

Chápejte, jde o vnitropolitický boj v divadle. Nechci zatím veřejně říkat, co je podle mého hlavní příčinou. Všichni, kdo známe fungování divadla, to stejně víme. Jsem přesvědčena o tom, že to má souvislost s nejvyšším vedením.

 

Můžete mi vysvětlit, jak se něco takového může dít v souvislosti se symbolem ruské kultury?

Dokud bude řídit Velké divadlo pořád stejný člověk a vláda nebude chtít všechny tyto skandály řešit, tak se nic nezmění. Nestačí, že někdo chce zlikvidovat uměleckého šéfa? Zmrzačit ho do konce života? Co víc se ještě musí stát, aby se někdo konečně začal zabývat situací v divadle? Dnes mají hlavní slovo peníze a lidé, kteří je mají, díky nim ovlivňují dění v divadle. Dnes tam může přijít kdokoliv s velkou kupou peněz, dát je řediteli a říct, která baletka bude tančit a která ne. To je reálná situace v nejprestižnějším ruském divadle. A bohužel, jak už to bývá, ti, kteří mají silnou finanční podporu, nemají většinou velký talent. Velké divadlo není přece žádný soukromý byznys, pobočka banky, kam si přijdete se svými penězi. To je státní divadlo. A pokud ředitel vykonává pokyny vlivných lidí s penězi, tak je to špatně.

 

Ale něco podobného se dá říct o vás. Žila jste s jedním z nejbohatších Rusů, Sulejmanem Kerimovem. On dotoval Velké divadlo a po vašem rozchodu se vaše kariéra zhroutila …

Protože si to ze žárlivosti objednal. Tehdy mi vyhrožoval, že už si nezatančím ani na diskotéce. Já mám ale čisté svědomí. Do Velkého divadla mě přivedli předchozí ředitelé a to byli opravdoví umělci. Tehdy rozhodoval hlavně talent. Situace, kdy by chtěl někdo nějakou baletku popostrčit na lepší roli pomocí peněz, byla absolutně vyloučená. To dnes rozhodují peníze.

 

 

Proč je tedy v divadle přes deset let stejný ředitel?

Protože má obrovskou lobbistickou podporu od lidí z byznysu. Oni ho kryjí, drží na místě, a je proto skoro nedotknutelný. To, co se stalo Sergeji Filinovi, určitě přitáhne pozornost nejenom ruské společnosti, ale celého světa. A možná že se někdo konečně začne ptát, co se to v zemi děje. Proč se z Velkého divadla stal s prominutím velký veřejný dům. Proč se baletky nabízejí oligarchům, vlivným lidem na soukromé akce.

 

Jak to víte?

Když mě propustili z divadla, tak mi to vyprávěly mladé baletky. Vedení divadla organizovalo s různými podnikateli parties. Pronajali si třeba nějaký prestižní prostor v Londýně nebo Paříži. Baletky se pak musely těchto akcí účastnit. Byly okrasou těchto banketů a dovedete si představit čeho ještě. Kdo odmítl, tomu hrozili, že příště už nikam nepojede.

 

Za vás se to nedělo?

Osobně jsem se s tím nesetkala. V době, kdy jsem byla primabalerínou, jsem už byla nezávislým člověkem. Dosáhla jsem maxima. Už tehdy jsem měla svoji vlastní koncertní činnost, svoji show.

 

Když jste byla primabalerínou, boj za role musel existovat …

Samozřejmě. V baletu to vždy bylo, je a bude. Balet, to je velmi tvrdá, zákeřná konkurence. To nezastírám. Ale nikdy to nekončilo kriminálním zločinem, jehož jsme teď svědky.

 

Jednoho z posledních uměleckých šéfů „zlikvidovaly“ erotické fotky kroužící po internetu.

Ano, ale to je pořád nic proti tomu, když vám někdo chrstne kyselinu do obličeje.

 

Už roky se šušká o obrovské korupci ve Velkém divadle. Co je na tom pravdy?

Nedovedete si představit, kolik peněz se propralo díky představením, která se ale nikdy nedostala do repertoáru. To byly obrovské sumy, jež byly určeny jen na přípravu, zkoušky. Jediným důvodem bylo, aby přes představení protekly milióny. Nemluvě o tom, kolik spolkla nákladná rekonstrukce. Prodražila se až šestnáctkrát a všechna korupční podezření vyšuměla.

 

Byla jste osm let členkou vládní strany Jednotné Rusko. Mohla jste s politiky o situaci v divadle mluvit. Děláte to dodnes?

Mám k nim přístup. Mohu se objednat u kohokoliv. Ale nikomu volat nebudu, protože situace v moskevském Velkém divadle mluví přece sama za sebe. Pokud má někdo všech pět pohromadě, tak stoprocentně vidí a chápe, co se stalo. Ale obávám se, že politikům je jedno, co se děje u nás nebo ve Velkém. I proto jsem taky opustila řady strany Jednotné Rusko.