Video placeholde
Návrh kokpitu letounu X-59 QueSST počítá s výhledem skrz obrazovku
Nadzvukové letadlo X-59 QueSST a jeho připravovaná civilní verze
Nadzvukové letadlo X-59 QueSST - jeho připravovaná civilní verze
Prototyp X-59 QueSST je téměř hotový, nyní je v Kalifornii
Letoun X-59 má přinést zcela tichý nadzvukový let
7
Fotogalerie

Cestování budoucnosti: V USA se veřejnosti představil experimentální nadzvukový letoun

V USA se veřejnosti poprvé slavnostně představil experimentální nadzvukový letoun X-59 QueSST, na jehož vývoji a výrobě spolupracovaly americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) a společnost Lockheed Martin. Stroj má podle nich být začátkem nové éry letecké dopravy, v níž se mají na nebe vrátit komerční nadzvukové lety.

"Za několik krátkých let jsme se posunuli od ambiciózního návrhu k realitě. X-59... pomůže změnit způsob, jakým cestujeme, tím, že nás dokáže k sobě přiblížit v mnohem kratším čase," řekla Pam Melroyová z NASA.

Hlavním úkolem nového stroje bude přesvědčit americké regulační úřady, aby změnily pravidla, která zakazují lety komerčních nadzvukových letounů nad pevninou. Zákaz platí kvůli nepříjemnému zvukovému efektu, takzvanému sonickému třesku, který vzniká při letu nadzvukových letadel a způsobuje ho rázová vlna. Nový letoun by měl sonický třesk odbourat díky futuristickému aerodynamickému tvaru a inovativní konstrukci.

Letadlo X-59 by mělo poprvé vzlétnout letos, poté budou následovat testy, které ukážou, jak lidé na zemi zvuk letadla vnímají. Data pak výrobce poskytne americkému Federálnímu úřadu pro letectví (FAA).

V dopravním létání už se nadzvukové letouny provozovaly ve 20. století. Jako první dopravní letadlo na světě překonal rychlost zvuku sovětský letoun Tu-144, který poprvé vzlétl koncem prosince 1968. Symbolem cestování supersonickou rychlostí se pak stal britsko-francouzský konkurent Concorde, který poprvé vzlétl v březnu 1969. Dosahoval rychlosti 1350 mil za hodinu (2173 kilometrů za hodinu) a trasu trasu mezi Evropou a východním pobřežím Spojených států zvládal za tři hodiny. Jeho komerční provoz ale skončil v roce 2003.