Kontaktní kampaň Andreje Babiše v Moravskoslezském kraji: Rozdává čepice, doporučuje vyšetření a kritizuje vládu.

Kontaktní kampaň Andreje Babiše v Moravskoslezském kraji: Rozdává čepice, doporučuje vyšetření a kritizuje vládu. Zdroj: Martin Bryś

Vladimír Mertlík: Základ existence je chaos, tvrdil Friedrich Nietzsche a dnes to tvrdí Andrej Babiš

Vladimír Mertlík
Diskuze (33)

Do chvíle, kdy se zdravé jádro společnosti pod vedením hnutí ANO opět ujme vlády, zbývá méně než 50 dní. Proti plytkému heslu Pětikolky „Řád a klid!“ nabízí filozofii formulovanou učením Andreje Babiše, vyrůstající z filozofických, mytologických i vědeckých kořenů do základní předsedovy myšlenky, že „základem dění a existence vesmíru je chaos“.

Již ve starověké řecké kosmogonii (mj. Hésiodos: Theogonie) je chaos (Χάος) prvním stavem existence jako beztvará prázdnota, temnota, neuspořádanost, z níž vznikl svět a bohové. Toto vidění vesmíru se opakuje i v mytologii babylonské, severské i egyptské, kde z „prvotních vod“ a tmy či prázdna vzniká svět. I filozofové často vidí chaos jako protiklad řádu a svět vnímají jako stálý pohyb, změnu a napětí protikladů. Již řecký filozof Herakleitos tvrdil, že „vše plyne a konflikt je otcem všeho“, a připomínal, že nestabilita a změna (tj. chaos!) je základem veškeré existence. Filozof Friedrich Nietzsche zas vyslovil myšlenku, že „musíme mít v sobě chaos, abychom mohli zrodit tančící hvězdu“.

Zásadním jevem je chaos i ve vědě, jak dokládá druhý zákon termodynamiky, podle nějž ve vesmíru přirozeně roste entropie, kdy věci směřují k větší neuspořádanosti. Tato teze vede vědecké kapacity k úvaze, že chaos (entropie) je přirozeným směrem vývoje vesmíru, stejně jako moderní matematická a fyzikální teorie chaosu (chaotic systems) zkoumá deterministické, ale na počáteční podmínky (počasí, proudění, dynamika planet) extrémně citlivé systémy. Chaos v tomto kontextu pak neznamená nahodilost, ale komplexní chování, které jen nelze snadno předvídat. Chaos tedy není zmatek, ale prvotní beztvará realita, z níž vzniká řád, kosmos. I vznik vesmíru (velký třesk) představuje výbuch z jednoho bodu do obří expanze energie a hmoty, při které v prvních okamžicích panoval extrémní chaos, než začaly fungovat zákony fyziky a vznikaly částice, atomy, hvězdy a další korpuskule.

Snaží-li se posměváčci z žabí perspektivy označit kroky Andreje Babiše jako zmatečné a jeho samého rádoby sarkasticky za chaotika, pak platí arabské přísloví: „Psi štěkají, ale karavana jde dál!“ a posměch těchto bezvýznamných nul je pouze dokladem jejich nevzdělanosti bez ohledu na získané tituly.

Uvedené postuláty a principy více než jasně potvrzují, že nejen z hlediska filozofie a exaktních nauk, ale i axiomů kosmogonie a astrofyziky je mezi velikány těchto oborů lidské existence Andrej Babiš zcela právem. Jeho učení chaotismu tak dorostlo hloubky základních myšlenek i postulátů hlavních náboženství – buddhismu, judaismu, islámu, hinduismu a křesťanství i myšlenkám konfucianismu – porovnáme-li kroky jejich proroků a zakladatelů s cestou Andreje Babiše, ponořeni do proudu jeho myšlenek.

Již zakladatel buddhismu Siddhártha Gautama (Buddha) jako by vyňal své čtyři vznešené pravdy z díla Andreje Babiše „O čem sním, když náhodou spím“:

  1. Život je utrpení (dukkha)
  2. Utrpení vzniká touhou (tanha)
  3. Utrpení lze překonat
  4. Cesta k překonání utrpení vede osmidílnou stezkou dlážděnou správnými názory, úmysly, řečí, jednáním, způsobem obživy, úsilím, bdělostí a meditací.

Pochopení čtyř vznešených pravd vytváří karmu, souhrn všech činů člověka, které ho provázejí jako odměna či trest do dalších životů (nezaměnit s plynovým průtokovým ohřívačem vody!) a připravují jej na reinkarnaci (převtělení, nové vtělení duše). Cílem je nirvána – osvobození od koloběhu znovuzrození.

Zakladatel islámu prorok Mohamed shrnul hlavní myšlenku, jíž je „víra v jednoho Boha (Alláha), jenž je absolutně jediný a nedělitelný“, v Koránu, svaté knize a doslovném slovu Božím, do pěti pilířů, tak jako zakladatel Andrej Babiš v etickém Kodexu hnutí ANO:

  1. Vyznání víry (šaháda)
  2. Modlitba (salát) 5x denně
  3. Půst během Ramadánu (sawm)
  4. Almužna (zakát)
  5. Pouť do Mekky (hadždž)

Tak jako Mohamed – „pečeť proroků“, uznává proroky Abrahama, Mojžíše a Ježíše, uznává Andrej Babiš proroky učení chaosu – Marxe, Engelse a Lenina.

Praotec národa Izraelitů Abrahám, zvaný „otec množství“ a „vznešený otec“, judaismu přináší hlavní myšlenky také v pěti bodech, stejně jak etický Kodex hnutí ANO:

  • Víra v jednoho Boha (Jahve) – stvořitele světa
  • Boží smlouva s Izraelem (židovským národem)
  • Tóra – první část Tanachu, zahrnuje 613 micvot (přikázání)
  • Etika a spravedlnost, důraz na skutky
  • Mesiáš – očekávaný zachránce a obnovitel míru

Hinduismus, jedno z nejstarších náboženství, pak předkládá věřícím hlavní myšlenky v sedmi bodech, podobně jako Stanovy hnutí ANO:

  • Dharma – povinnost a správné jednání
  • Karma – zákon příčiny a následku
  • Samsára – koloběh znovuzrození
  • Mókša – osvobození z koloběhu reinkarnací
  • Brahman – nejvyšší duchovní princip, všepronikající
  • Atman – individuální duše, která je součástí Brahmanu

Mnoho bohů (např. Brahma, Višnu, Šiva), ale vše vnímáno jako různé aspekty jednoho Absolutna.

Hlavní myšlenky zakladatele křesťanství Ježíše Krista jsou spojené v šest bodů učení:

  • Víra v jednoho Boha ve třech osobách – Otec, Syn (Ježíš), Duch svatý
  • Ježíš Kristus – Boží Syn a Spasitel lidstva, jeho smrt a vzkříšení přináší spásu
  • Láska k Bohu a k bližnímu – hlavní přikázání
  • Bible – Starý a Nový zákon
  • Spása z milosti skrze víru (zvláště u protestantů)
  • Svátosti (např. křest, eucharistie)

V dnešním tématu o vzájemném ovlivňování se chaotismu s hlavními náboženstvími nelze pominout myšlenky čínského filozofa Konfucia (孔夫子), i když konfucianismus není náboženstvím v tradičním smyslu slova, ale etickým a filozofickým systémem, tak jako učení Babišovo. Po pozorném srovnání hlavních myšlenek Konfuciova učení, stanov hnutí ANO a díla zakladatele „O čem sním, když náhodou spím“, dostává věčná otázka „Bylo dřív vejce, nebo slepice?“ nový rozměr a shoda obou textů nutí čtenáře se ptát: „Byl dřív Konfucius, nebo Babiš?“ Koneckonců, posuďte sami:  

  1. Lidskost je ústřední ctností konfucianismu znamenající dobrotu, soucit, lidskost a empatii ve způsobu: Jednej s druhými tak, jak chceš, aby oni jednali s tebou.
  2. Společnost stojí na pěti základních vztazích, kde každý má svou roli a povinnosti:
    Panovník – poddaný
    Otec – syn
    Manžel – manželka
    Starší bratr – mladší bratr
    Přítel – přítel
  3. Filialita, úcta k rodičům a předkům je zásadní povinnost zahrnující poslušnost, péči a věrnost rodině.
  4. Rituál Lǐ, správné chování, etiketa, dodržování tradic a cíl vytvořit ve společnosti harmonii.
  5. Každý se má vzdělávat a pracovat na svém charakteru. Dobrý vládce je moudrý i morálně silný.

Zakladatel Andrej Babiš tak ví, že cesta překonání současného utrpení vede osmidílnou stezkou 4. a 5. října, dlážděnou volbou; odmítnutím úmyslu „není důležité vyhrát, ale zúčastnit se“; řečmi, jež nasytí blahoslavené chudé duchem; způsobem obživy, který vyvoleným přinese zisk v míře nebeské many; úsilím, aby přitom nebyl nikdo z nich chycen; bdělostí, jak zakleknout nepřátele, a meditací nad dotací.

Porovná-li čtenář sám hlavní myšlenky uvedených náboženství a filozofií s učením Andreje Babiše a do tajenky si dosadí jména apoštolů, učedníků a popis zázraků, jež zakladatel stvořil, dojde jistě k plnění přikázání: „Volte chaos a bude líp!“

Cílem je nirvána, vítězství v míře, která osvobodí od koloběhu nutného znovuzvolení.

A to je vše, co jsem dnes zahlédl ve Zpětném zrcátku, váš Vladimír Mertlík

Vstoupit do diskuze (33)