Odboráři stávkují, Pražané sedají na bicykly

Odboráři stávkují, Pražané sedají na bicykly Zdroj: Michal Kořán

Odboráři stávkují, Pražané sedají na bicykly
Odboráři stávkují, Pražané sedají na bicykly
Odboráři stávkují, Pražané sedají na bicykly
Odboráři stávkují, Pražané sedají na bicykly
Odboráři stávkují, Pražané sedají na bicykly
6
Fotogalerie

Pražské vystřízlivění: Do ulic se vrátily zácpy, stres a zpruzení řidiči

Maloval jsem si to včera dost růžově, o tom žádná. Že ale na cyklistické stezce u Holešovic, na níž jsem se včera potkával s desítkami kolařů, dneska pofrčím zase sám - to jsem nečekal.

 

Podle iniciativy Auto*Mat nasedlo včera v Praze na kolo víc lidí, než jich jezdí v běžný pracovní den po Vídni. Server Aktuálně.cz uvádí, že během čtvrteční stávky se po pražském Podolském nábřeží prohánělo na kolech 1200 lidí; po stejném nábřeží jich ve dnech, kdy se nestávkuje, jezdí jen 150.

 

 

Praha má dlouhodobý problém v tom, že se svými občany netvoří homogenní celek. Radniční partě kolem bývalého primátora Béma se podařilo stoprocentně prokaučovat příležitost k tomu, aby se z Prahy stalo město pro Pražany, a místo toho vyrobili z české metropole developerské pískoviště, mezi jehož bábovičkami jsou pro Pražany vyhrazené průchozí koridory – přesně v duchu supermodernismu, pouze s tou odchylkou od normy, že supermodernistickými projekty (tedy průchozími místy, která nejsou designovaná na to, aby v nich někdo trávil čas, ale na pouhé procházení) mají být například letištní a nádražní haly – a nikoliv celá města.

 

Likvidace pražských ulic jako sociálního prostoru je plošná; z náměstí jsou parkoviště, židličky ven z kavárny si vystrčí na chodník jenom ten, kdo na to opravdu má (konkurenční výhodu tady mají turisty natahující hoši a děvčata ze Staroměstského náměstí), protože radnice za zábor chodníku napálila bizarní poplatky. Praha jako sociální prostor pro lidi (pro pěší nebo šlapací lidi, ne jen neviditelné řidiče potící se do sedačky v ranní zácpě) je konceptuální propadák; viz atmosféra v ulicích při stávkovém čtvrtku – a její srovnání s energií běžného čtvrtečního rána.

 

 

Včera si Pražané osahali něco, co jim zpříjemnilo život a přiblížilo je ulicím města, ve kterém žijí a pracují. Politici mohli vidět, jak udělat z občanů svého města o něco šťastnější a sociálnější chásku, než jakou jsou teď. Podle prvních ohlasů to ale vypadá, že se na to (jako například náměstek primátora Březina, který radši lítá letadlem) zase vykašlou. U politiků se to dá pochopit, těm o lidi nikdy nešlo – ale že si nechtějí udělat dobře ani lidé samotní? To je na tom to úchylné.

 

Jaká je vaše zkušenost z Prahy a dalších měst? Pište nám na rxonline@reflex.cz.