iPhone

iPhone Zdroj: Reflex.cz

iPhone chce vaše peníze

Apple představil další generaci mobilních telefonů. Nový iPhone 4 vám ale neusnadní jen komunikaci. Usnadní vám také utrácet za věci, které nepotřebujete.

 

Když Steve Jobs uvedl v roce 2007 první iPhone, řekl důležitou věc: „Telefony budoucnosti bude odlišovat software.” Z jeho pohledu mělo podobně jako u počítačů dojít k tomu, že všichni budou dříve či později nabízet stejně výkonná zařízení s podobnými hardwarovými funkcemi. Co se bude lišit, bude nabídka programů pro jednotlivé platformy. V roce 2007 si málokdo uvědomil, co přesně tím Jobs myslel.

 

Když se ale podíváte na kroky Apple od té doby, všimnete si silného zaměření na vývojáře a nabídku programů a her pro iPhone (potažmo iPod touch či nyní iPad). App Store, čili jediný online obchod, kde můžete pro iPhone nakupovat a během pár vteřin stáhnout vytouženou aplikaci a hned ji také používat, nabízí více než 225 000 programů, přičemž do dnešního dne jich bylo staženo (a nebo koupeno) více než 5 miliard.

 

Možná si myslíte, že iPhone se prodává díky svému vzhledu či funkcím. Klíčem k prodeji iPhonu je ale celý ekosystém jeho domovské firmy. Ten je postaven především na obsahu, který si pro telefon můžete koupit. A jedná se přitom o okamžitý nákup, bez nutnosti někam chodit, nebo připojování k počítači. Stačí kliknout na tlačítko „buy“.

 

Systém na pozadí funguje tak, že vývojáři nabízejí své programy na App Store, přičemž mají z prodeje 70% (zbytek zůstává firmě Apple). Cílovou skupinu tvoří všichni iPhone uživatelé (odhadem 50 milionů celosvětově). Celý úspěch App Store je postaven na několika pilířích, kterými je možnost okamžitého nákupu, jednoduchost, široká nabídka, nízké ceny (zdarma nebo většinou do dvou dolarů) a samozřejmě impulzivnost uživatele, který může program potřebovat, nebo si jen krátí dlouho chvíli – nákupem.

 

A možná za pár let nebudeme říkat těm zařízením v kapse mobilní telefon, třeba to bude mobilní platební terminál, ze kterého si občas také zavoláme.

 

Petr Mára je publicista, internetový designer a spolupořadatel pražského Applefora.