Čínská letadlová loď Liaoning, která původně sloužila v armádě SSSR.

Čínská letadlová loď Liaoning, která původně sloužila v armádě SSSR. Zdroj: Reuters

Čína se potýká se stavbou své první domácí letadlové lodě. Ani po století není výroba takového kolosu hračkou

Podle nejnovějších zpráv mají Číňané závažné technologické problémy se stavbou své první domácí letadlové lodě. Tím se potvrzuje to, co už zjistily i další země, které se rozhodly vydat cestou vlastních letadlových lodí – taková stavba je nesmírně technologicky náročná a drahá záležitost.

První letadlovou lodí světa, která byla jako letadlová loď stavěna od samotného počátku, byla HMS Hermes britského Královského námořnictva. Stavba byla zahájena v roce 1918 a do služby loď vstoupila v roce 1926. Teď, o století později, se letadlové lodě v některých zemích stále budují. Stavba letadlové lodi právě probíhá ve Spojených státech, Velké Británii, Číně, Indii a Itálii.

Výroba je to ale velmi komplikovaná. I Spojené státy, které mají na svém kontě již celé stovky letadlových lodí, dodnes řeší při stavbě těch nových řadu komplikací. Proč je stavba letadlových lodí tak komplikovaná? Jedním z klíčových požadavků na design letadlové lodi je to, že musí být opravdu velká. V dnešní době se jen malá část letounů dokáže vznést a přistát kolmým směrem, takže letouny letadlových lodí potřebují dráhu, byť kratší než u tradičních letišť.

Další věc je, že letadlová loď vlastně hraje roli celého letiště. Musí vést velké množství leteckého paliva, zbraní a náhradních dílů, včetně celých náhradních leteckých motorů. Na letadlové lodi musí být prostory pro opravy letadel, a také pro zkoušky motorů, což bývá velmi hlučné a nebezpečné.

Více se dozvíte v článku na webu VTM.zive.cz >>>